Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Als Montessorischool hanteren we geen vast lesrooster per dag. Wel werken we vanuit een rooster per bouw waarin staat welke lessen in een bepaalde periode aan bod moeten komen. Op basis hiervan maken de leerkrachten in de midden- en bovenbouw een dag/- weekplanning van zaken die af moeten en zaken die af mogen. In principe trachten we alle leerlingen in acht jaar de einddoelen basisonderwijs te laten halen.
Kwaliteitsindicatoren
1. De leraren bereiden zich schriftelijk voor: programma en tijd(en)
2. De leraren zorgen voor een effectief klassenmanagement (voorkomen verlies leertijd)
3. Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland (lessentabel)
4. De leraren beschikken over een expliciet week- en dagrooster
5. De leraren variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften
Binnen onze school komen alle wettelijke verplichte leer-,en vormingsgebieden aan de orde. De leerkracht bewaakt een evenwichtige tijdsinvestering over de volgende leer-en vormingsgebieden: Nederlandse taal, Rekenen en wiskunde, Engels, bewegingsonderwijs, kunstzinnige oriëntatie, oriëntatie op jezelf en de wereld. Aantal klokuren per week dat er les wordt gegeven: groep 1 t/m 4: 23.45 uurgroep 5 t/m 8: 26.00 uur
Onze ambitie is om leerlingen vanuit de Montessori visie goed onderwijs te bieden. Wij zetten ons in om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We willen goed onderwijs bieden aan reguliere leerlingen, maar ook aan leerlingen met meer specifieke onderwijsbehoeften binnen de grenzen van onze school. Onze school heeft ervaring in het werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op de volgende gebieden:(Ernstige) dyslexie Dyscalculie, meer- en hoogbegaafdheid, ADD/ADHD en autistisch spectrum. De school bewaakt het overschrijden van grenzen. Wenselijkheid en haalbaarheid moeten in balans zijn. Hoewel onze school openstaat voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, moet er aan de volgende voorwaarden worden voldaan: De school moet de extra onderwijsbehoeften kunnen hanteren. De behoefte van het individuele kind mag niet ten koste gaan van de andere leerlingen. Onze school kan niet tegemoet komen aan onderwijsbehoeften voortkomend uit extreem oppositioneel gedrag. Dit geldt ook voor leerlingen met visuele en (ernstig) lichamelijke beperkingen. We streven ernaar het percentage van doorverwijzing naar het speciaal (basis) lager dan 2 % per jaar te houden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.