Frans Baggen
Directeur
's-Gravesandelaan 15 1222 SX Hilversum
Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.
De Jan van Rijckenborghschool is onderdeel van STIP Hilversum (openbaar bestuur Hilversum). STIP heeft een eigen vervangingspool met leerkrachten die in dienst zijn bij Stip Hilversum. In deze pool zitten leerkrachten waar wij bij ziekte en/of verlof een beroep op kunnen doen. Daarnaast zijn wij ook aangesloten bij mobiliteitscentrum OBT. Ook bij OBT zijn leerkrachten aangesloten. OBT behandelt vervangingsaanvragen door de aangesloten scholen, waaronder de Jan van Rijckenborghschool. In eerste instantie worden de leerkrachten ingezet die in de pool van STIP zitten. Mocht de pool leeg zijn, wordt er gekeken of er leerkrachten beschikbaar zijn die aangesloten zijn bij OBT. Indien in beide pools geen leerkrachten zijn, wordt er binnen de school gekeken naar opvangmogelijkheden. Alleen in uiterste nood gevallen wordt er van de ouders gevraagd de kinderen thuis op te vangen.
Directeur
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Vanuit onze schoolvisie werken we in het kleuteronderwijs voornamelijk met spelend leren. De leerkracht begint elke dag met begeleid spel (bewegend leren) op het plein, waarbij het natuurlijke ritme van de individuele kinderen leidend is om de groep in het dagritme te brengen. Hierdoor worden de kinderen meegenomen in de dagstructuur zoals deze ook in de hogere leerjaren aanwezig is.
Het onderwijs in de groepen 1 en 2 vraagt om een nadere uitleg op de volgende gebieden:
-Taal en rekenen: Deze activiteiten hebben betrekking op de voorbereidende taal-, lees- en rekendoelen. Deze activiteiten komen op verschillende manieren in het rooster terug.
- Sociaal emotionele ontwikkeling: De leerkracht is elk moment van de dag bezig met het begeleiden van de leerlingen in hun sociaal emotionele ontwikkeling. Dit komt in alle activiteiten terug.
Voor taal, rekenen, spelling gebruiken we reguliere lesmethodes om de doelen te behalen. Vanuit onze schoolvisie kiezen wij er daarbinnen voor relatief veel aandacht te besteden aan sociaal emotionele ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling (o.a. aandacht voor zelfreflectie, zelfsturing, executieve functies, growth-mind-set). Aan al deze ontwikkelingsgebieden wordt gedurende de hele dag aandacht besteed, bij alle vakken. Zij worden dus niet als losstaande vakken, maar geïntegreerd in alle lessen aangeboden.
Wat is het Schoolondersteuningprofiel?
In het schoolondersteuningprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.
De Jan van Rijckenborghschool is een kleine overzichtelijke school met een sterk pedagogisch klimaat.
Op de Jan van Rijckenborghschool worden leerlingen met en zonder specifieke onderwijsbehoefte aangemeld. We proberen zo veel mogelijk differentiatie in ons onderwijs aan te bieden zodat alle kinderen profiteren van het geboden onderwijs.
Elke leerling is dan ook welkom op onze school zolang wij kunnen voorzien in de behoefte van deze leerling.
Er kan besloten worden externe deskundigen in te schakelen om de hulpvraag en consequenties duidelijk te krijgen.
We zullen daarna bekijken of deze hulpvraag passend is binnen de mogelijkheden die de Jan van Rijckenborghschool heeft.
Indien een leerling op een peuterspeelzaal heeft gezeten, maken we gebruik van de overdracht om aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van deze leerling.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.