Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Onze school doet ook jaarlijks in april mee aan de eindtoets voor het basisonderwijs met de leerlingen uit groep 8.De Nassauschool heeft gekozen voor de DIA eindtoets.
Duidelijk is dat lang niet alles van wat de kinderen hebben geleerd, kan worden getoetst. De gegevens vermelden niet de inzet, interesse, creativiteit, gedrag, plezier en motivatie van de kinderen.
Deze toets toetst de cognitieve vaardigheden op het gebied van rekenen, begrijpend lezen, taalverzorging en woordenschat. Het totaal gemiddelde van de resultaten wordt uitgedrukt in een standaardscore (die ligt tussen 300 -380 ).
Wij hebben op de Eindtoetsen de volgende resultaten behaald:
Nassauschool Ondergrens Landelijk gemiddelde
* 2017 : 363,2 357, 2 361,2
* 2018: 359,2 357, 4 360,0
* 2019: 358,4 357, 9 360,0
* 2020: vanwege Corona geen eindtoets afname.
* 2021: 359.3 360,0
ondergrenzen zijn komen te vervallen sinds 1 augustus 2020.
*2022 357,8 360,0
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Als school voldoen wij aan de eisen die door de inspectie gesteld zijn aan de tussentijdse resultaten.
Als Stichting Proceon hanteren wij minimale normen waaraan alle scholen moeten voldoen.
Als Nassauschool hebben wij onze eigen normen opgesteld en streven er naar deze te behalen.Wij werken met de leerlijnen en de leerdoelen voor het basisonderwijs.
Wij toetsen 2x per jaar met behulp van de Cito toetsen. Deze toetsen worden geanalyseerd en daarop worden nieuwe acties uitgezet, per groep, in kleine groepen en individueel.
Op basis van alle schoolresultaten geeft de school een advies voor het vervolgonderwijs van uw kind. Dit advies wordt altijd met kind en ouders besproken.
Eventueel kan dit advies naar boven toe worden bijgesteld als dit uit de score van de eindtoets naar voren komt. De ouders kunnen verschillende scholen bezoeken en het advies afgeven bij de school van hun keuze.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Samen met ouders willen wij er zorg voor dragen dat kinderen naast de ontwikkeling in hun cognitieve capaciteiten zich ook verder ontwikkelen op sociaal gebied.
Dit komt aan bod in de Vreedzame school. Dit alles komt weer terug in de dagelijks omgang met elkaar.
De inspectie van het onderwijs heeft in mei 2017 een basisarrangement toegekend aan onze school.
Op alle punten wordt voldoende gescoord.
De inspectie is lovend over de ontwikkeling die is doorgemaakt. Er is een hele goede sfeer en werkhouding binnen de school. Zowel bij leerlingen als bij het team. De zorgcyclus staat erg goed en wordt breeduit gedragen en uitgevoerd door het team . Er worden goede lessen gegeven en er is ruimte voor continue ontwikkeling in het onderwijs. Door de kwaliteitsstructuur die goed staat zal deze ontwikkeling zich positief blijven voortzetten.