SOL De Bron

Admiraal de Ruyterlaan 1 3342 TA Hendrik-Ido-Ambacht

  • Schoolfoto van SOL De Bron
  • Schoolfoto van SOL De Bron
  • Schoolfoto van SOL De Bron
  • Schoolfoto van SOL De Bron
  • Schoolfoto van SOL De Bron

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het leerlingvolgsysteem worden de leerlingen van groep 1 t/m 8 regelmatig op verschillende onderdelen getoetst op de leerstofdoelen met behulp van observaties en/of methode onafhankelijke toetsen. Door het vroegtijdig signaleren kan adequaat worden ingespeeld op wat een kind nodig heeft aan (extra) ondersteuning of verrijking. Van groep 4 tot en met 8 werken we met het onderwijssysteem Bingel. Met behulp van Bingel hebben leerkracht, intern begeleider, ouder én kind zicht op de tussenresultaten binnen het onderwijsleerproces. Het kind is zo eigenaar van zijn eigen onderwijsleerproces en kan met zijn leerstofdoelen aan de slag.  Op SOL De Bron hebben we voor de Bingel verwerking gekozen voor chromebooks. Doel van Bingel: Bingel wil de kwaliteit van het basisonderwijs verbeteren door een chromebook met benodigd lesmateriaal beschikbaar te stellen voor ieder kind. Het chromebook dient als interactieve (slimme) vervanging voor de huidige (werk-)boeken en sluit aan op de meest gebruikte lesmethoden.Hoe werkt het: De leerkracht geeft de gewone les-instructie EDI) met behulp van onder andere het digibord. De verwerking (opgaven) doet de leerling echter op het chromebook en niet meer in een schrift (wel kladpapier). De leerling ziet daardoor meteen of hij/zij de opgave goed heeft gedaan. Is het fout? Dan kan de leerling de opdracht meteen verbeteren. Directe feedback: niet meer wachten tot leerkracht de antwoorden heeft nagekeken, maar direct zien of je het goed of fout doet. Dit is een enorm verschil met de huidige schriftjes. Vanzelfsprekend werken we naast de verwerking met Bingel ook met veel concrete materialen en middelen. Hierdoor vergroten we het inzicht en doorzicht van de kinderen op de lesstof. Maar er is meer. De leerkracht kan via ofwel de computer ofwel (zoals in ons geval) via een eigen tablet meekijken hoe de opdrachten worden gemaakt door de leerlingen. De leerlingen zijn met naam te zien op de leerkrachttablet. Achter de naam ziet de leerkracht of een opdracht goed of fout gemaakt is. Rood is fout, oranje dan heeft de leerlingen er meer dan 1 keer voor nodig gehad en groen is in 1 keer goed. Ook kan de leerkracht zien hoever de leerling is gevorderd met de leerstof. Stel dat er een bepaalde opdracht door veel leerlingen fout wordt gemaakt kan de leerkracht deze opdracht nogmaals klassikaal uitleggen. De leerkracht kan via het digibord laten zien hoe de klas heeft gewerkt (ze kan dan de namen weg laten). Op dit moment worden de chromebooks  voor rekenen, taal, lezen en spelling vanaf groep 4 ingezet. Als de kinderen klaar zijn met de opdrachten kunnen ze aan hun ‘eigen doelen’ gaan werken. Zoals u weet zijn er per jaar leerdoelen opgesteld wat een kind moet kunnen. Daar gaat de leerling dan mee oefenen via opdrachten (vragen). En als de leerling opdracht goed maakt is de volgende opdracht iets moeilijker. Als een leerling het fout heeft wordt de volgende opdracht makkelijker. Zo werkt iedereen op zijn niveau en blijft ieder kind gemotiveerd om verder te gaan met oefenen (en dus met de leerdoelen). Niet onbelangrijk: de snelle leerlingen hoeven niet meer te wachten tot de hele klas klaar is. Ze kunnen zelfstandig aan hun doelen werken en worden uitgedaagd doordat ze steeds iets moeilijkere opgaven krijgen. Deze manier van werken sluit goed aan bij onze adaptieve visie. We kunnen nu nog beter ieder kind bedienen op zijn eigen onderwijsbehoeften en leerstofdoelen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij formuleren de adviezen voor de uitstroom naar het VO zeer zorgvuldig. Het advies wordt samengesteld op basis van:

- de schoolprestaties van groep 6, 7 en 8
- de resultaten van eindtoets
- de inbreng van de ouders
- de observaties van de intern begeleider
- de observaties van de leerkracht- de werkhouding van de leerling

Wij volgen onze leerlingen nog een paar jaar nadat zij vertrokken zijn naar voortgezet onderwijs en staan waar nodig ook daar nog voor hen klaar.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij gebruiken de methode "Kwink". De leerkrachten besteden hier wekelijks aandacht aan. Jaarlijks wordt gestart met een speciaal ontworpen poster, waar de kinderen samen met de leerkracht punten opschrijven die belangrijk gevonden worden om een goede groepssfeer te waarborgen. Op deze poster kunnen bijvoorbeeld uitspraken komen te staan als ‘Wij vinden het belangrijk om elkaar erbij te betrekken’ of ‘Wij vinden het belangrijk om elkaar te helpen.’ In het begin van het schooljaar wordt ook een week lang stil gestaan bij sociale vaardigheden. In 2017 kenden wij het thema ‘Jij en Ik, Ik en Jij ,We horen er samen bij’ aan deze week toe. Speciaal voor deze gelegenheid werd een origineel lied geschreven door onze cultuurcoördinator, en dit lied werd opgenomen en uitgevoerd door leerlingen van onze school. Het betreffende lied is hier te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=ebumSe3jeug                

Op SOL Admiraal/SOL Krommeweg werken we preventief aan de sociale veiligheid. We besteden veel tijd aan de sociale vaardigheden en de sociale veiligheid van kinderen. Wanneer het welbevinden van een kind in orde is komt het tot de beste ontwikkeling. Sociale en fysieke veiligheid Kinderen vanaf groep 5 krijgen het programma ‘Voel je Sterk’ aangeboden, waarbij sociale en fysieke weerbaarheid wordt getraind. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gezien worden
  • Er toe doen
  • Er mogen zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 heeft ons schoolbestuur SOL Admiraal Krommeweg voorgedragen voor het predicaat "Goed". Tijdens het meerdaagse inspectiebezoek, waarin meerdere domeinen werden gecontroleerd en bekeken was de inspecteur meer dan tevreden en werd het predicaat "Goed"gegeven. 

In de bijlagen vindt u het inspectierapport!

Terug naar boven