Christelijke Basisschool De Regenboog

Heyne van Althenastraat 4 3274 CD Heinenoord

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Regenboog

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per schooljaar, in januari en juni, worden de toetsen van het CITO-LVS afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en besproken door de leerkracht en de intern begeleider. Daarna worden het plan van aanpak voor de groep en individuele handelingsplannen bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het begin van groep 8 vindt een startgesprek plaats tussen ouder, kind en leerkracht waarbij wensen en verwachtingen worden besproken. Aan de hand van de plaatsingswijzer die in groep 6 en 7 is ingevuld, wordt vervolgens bekeken welke vorm van voortgezet onderwijs op dat moment het beste bij de leerling lijkt te passen. Ook wordt besproken waar de komende periode nog aan gewerkt moet worden.

In oktober maken de leerlingen van groep 8 de CITO-B-toets. De resultaten worden toegevoegd aan de plaatsingswijzer. In de eerste week van januari wordt in samenspraak tussen de leerkracht, intern- begeleider en directeur een voorlopig schooladvies opgesteld. Daarbij wordt gekeken naar werkhouding en motivatie; sociaal-emotionele ontwikkeling; gedragskenmerken; de resultaten op de plaatsingswijzer; de resultaten op methodegebonden toetsen. Het voorlopige schooladvies wordt half januari met de leerling en de ouders besproken tijdens het adviesgesprek.

Op 6 en 7 februari maken de leerlingen de IEP-doorstroomtoets. Daarmee worden in twee dagdelen van twee uur de verplichte onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen getoetst. De resultaten van de toetsen worden op 15 maart aan de scholen bekend gemaakt. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Als ouders het niet eens zijn met het schooladvies, kunnen zij in gesprek gaan met de leerkracht en intern begeleider of directeur. Als zij niet tot overeenstemming komen over het niveau waarop de leerling zal instromen in het VO, dan kunnen ouders in het uiterste geval gebruikmaken van de klachtenregeling van de school.

Tijdens de Aanmeldweek VO, tussen 25 maart en 31 maart, melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op een school voor voortgezet onderwijs. De leerkracht van groep 8 geeft de VO-school waar de leerling is geplaatst

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste bezoek van de Inspectie van het Onderwijs was in juni 2017. Onze school heeft na dit bezoek een basisarrangement toegekend gekregen. Dit betekent dat zij ons onderwijs als voldoende beoordeelt. 

Terug naar boven