Basisschool Reflector

Keerkring 49 1705 SP Heerhugowaard

  • Schoolfoto van Basisschool Reflector
  • Schoolfoto van Basisschool Reflector
  • Schoolfoto van Basisschool Reflector
  • Schoolfoto van Basisschool Reflector
  • Schoolfoto van Basisschool Reflector

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het team van Reflector is gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle leerlingen. De groepsleerkracht verzamelt informatie over de leerlingen door het doen van observaties, het afnemen van (methode)toetsen en het voeren van gesprekken met leerlingen en/of ouders.

De tussentijdse resultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem van CITO voor de volgende vakken: Rekenen en wiskunde, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. Voor groep 1-2 hanteren we het observatievolgsysteem Digikeuzebord. 

ZIEN! wordt gebruikt om het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen. Alle informatie over leerlingen wordt in het leerlingdossier opgeslagen. Indien de ontwikkeling niet gaat zoals verwacht kijkt de leerkracht samen met de intern begeleider welke activiteiten er ingezet kan worden en of er meer hulp nodig is (intern of extern.) Ouders worden door middel van gesprekken en rapporten deelgenoot gemaakt van dit proces.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze schoolambities zijn:

  • Elk kind krijgt op Reflector een schooladvies dat passend is bij de mogelijkheden en (groei)ambities van het kind.  
  • De leerkracht is goed in staat om tot een passend advies te komen. 
  • De leerkrachten van de groepen 6 t/m 8 kunnen ouders en kind goed informeren over de route richting het definitieve schooladvies. 

Groep 7:

Eind groep 7 wordt een voorlopig advies afgegeven. Bij het vormgeven van het schooladvies kijken we naar de volgende punten:  

Welbevinden/luisterhouding/werkhouding/betrokkenheid/motivatie/executieve vaardigheden

De mate waarin deze punten aanwezig zijn, is een belangrijke voorspeller voor succeservaringen op het VO.    

Cognitief

Dagelijks werk en de reguliere toetsen.  Citoresultaten waarbij de focus op de vakken begrijpend lezen en rekenen is gericht. Spelling wordt meegenomen om een completer beeld te krijgen. Werkwoordspelling zegt iets over het leervermogen van een kind.  

Mogelijkheden/belemmeringen 

Er wordt gekeken naar de groeimogelijkheden en belemmerende factoren van een kind. Wanneer een kind een groei heeft ingezet, maar het is net nog niet op het gewenste niveau aangekomen, dan houdt de leerkracht rekening met de groeimogelijkheden bij een schooladvies. 

Instructiebehoefte

Is het kind instructieafhankelijk? Heeft het kind veel uitleg nodig?  

Groep 8:

In groep 8 worden na de Citoweek de definitieve adviezen bepaald.

De Doorstroomtoets (de IEP) vindt plaats in februari.  Wanneer de uitslag van de toets (erg) afwijkt van het schooladvies kunnen ouders een gesprek met de leerkracht aanvragen. Het schooladvies wordt opnieuw kritisch bekeken. De leerkracht bepaalt – na overweging – of het schooladvies wordt aangepast. De leerkracht kan ook op eigen initiatief bepalen dat het schooladvies wordt aangepast n.a.v. de eindtoets. De leerkracht bespreekt de eventuele aanpassing met Intern begeleider.

De definitieve adviezen worden besproken in de adviesgesprekken met ouders/verzorgers en de leerling. De leerkracht licht het advies toe en beantwoordt eventuele onduidelijkheden.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze visie gaan leerlingen met plezier naar school als ze weten dat ze zich er thuis kunnen voelen. We werken aan een veilige en positieve sfeer vanuit onze kernwaarden vertrouwen, ontwikkelen, samenwerken, inspireren, eigenaarschap en duidelijkheid. We leren en werken met elkaar in groepen, waarbij een goede groepsdynamiek belangrijk is. Op Reflector zijn de groepsafspraken voor iedereen hetzelfde. Ze hangen zichtbaar in elke klas. We zijn samen verantwoordelijk dat alle kinderen zich aan deze afspraken houden.

We vinden het belangrijk om te investeren in goede relaties tussen leerlingen onderling, tussen leerkrachten en leerlingen en tussen teamleden en ouders en verzorgers. Een goede relatie heeft veel invloed op het gedrag van leerlingen. Het helpt ze om positief gedrag te ontwikkelen. Lessen in groepsvorming en gesprekken en reflecties n.a.v. actuele situaties maken deel uit van ons dagelijks aanbod.    

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Samenwerken
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven