Basisschool Reflector

Keerkring 49 1705 SP Heerhugowaard

  • Schoolfoto van Basisschool Reflector
  • Schoolfoto van Basisschool Reflector
  • Schoolfoto van Basisschool Reflector
  • Schoolfoto van Basisschool Reflector
  • Schoolfoto van Basisschool Reflector

Het team

Toelichting van de school

Reflector is een grote school met 40 teamleden. Er wordt samengewerkt binnen jaargroepen én met teamcoaches,  intern begeleiders en directie om zo de doelen van de school te behalen. Het team is constant in ontwikkeling. Vanuit de doelen uit ons Kindcentrumplan wordt teamscholing ingezet. Naast de teamscholing, zijn er ook individuele teamleden die een cursus of opleiding volgen:

Een teamlid volgt de opleiding Coachend Leidinggeven 

Een teamlid volgt de opleiding tot Leraar Basisonderwijs

Tien teamleden volgen de opleiding Positief Beinvloeden 

Een teamlid volgt de opleiding Specialist Hoogbegaafdheid

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij hebben een aantal opties voor het vervangen van leerkrachten (i.g.v. ziekte, bijzonder verlof, studie...)

  •  Ons bestuur, Blosse, werkt met een flexpool. Hierop kunnen wij een beroep doen voor ziekte of verloven die langer duren dan twee weken;
  • We hebben een aantal collega's die werken in onze flexibele schil. Zij vervangen leerkrachten die bijvoorbeeld extra taken hebben buiten de klas en ook in het geval van ziekte (kortdurend) kunnen zij worden ingezet;
  •  Veel groepen hebben duo's, die soms voor elkaar kunnen invallen;
  •  We verdelen de kinderen soms over andere groepen. Dit heeft echter niet onze voorkeur. De ervaring is dat de kwaliteit van het onderwijs hierdoor onder druk komt te staan;
  •  Als er echt geen invalleerkracht is, zijn de kinderen een dag vrij. Wij regelen opvang voor kinderen van wie de ouders dit niet kunnen regelen. U wordt als ouder tijdig hierover geïnformeerd.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze groepen zijn verdeeld in een basisgroep met een eigen juf of meester. In de ochtend werken we aan de basisvakken lezen, schrijven, spelling en rekenen. In de middag is er tijd voor thematisch onderwijs en creatieve vakken. 

Sinds 2020 werken we op Reflector ambitiegericht aan de basisvakken. Dit betekent dat we kijken welke ambitie we willen halen met onze leerlingen. We gebruiken de nieuwste didactische en pedagogische inzichten om ons onderwijs op het gebied van lezen, spelling, leren denken en leren, teksten schrijven en rekenen op een moderne manier vorm te geven in een doorgaande lijn van groep 1 t/m 8. Alle leerlingen krijgen dezelfde doelen uit de aanbodslijn aangeboden, echter de aanpak verschilt.  

Met het aanleerspel voor ‘Leren denken en leren’ werken we in groep 1 t/m 8 ambitiegericht aan plannen en organiseren, zelfstandig leren, samenwerkend leren, denkvermogen en reflecteren. Deze methodiek vergroot het reflectief vermogen van leerlingen en helpt bij het ontwikkelen van plangedrag. 

’s Middags komen de wereldoriënterende vakken, culturele vorming, Engels (vanaf groep 5), verkeer, levensbeschouwelijk onderwijs, muziek en handvaardigheid aan bod binnen een thema. Er zijn per groep 5 thema’s per jaar. Binnen het thema staat ontdekkend en onderzoekend leren centraal. 

Leren in groep 1-2 vindt plaats via spel. Er wordt gewerkt vanuit aansprekende en betekenisvolle thema’s die een directe relatie hebben met de wereld om ons heen. Binnen een thema wordt er gewerkt met vijf kernactiviteiten: gespreksactiviteiten, constructieve en beeldende activiteiten, leesen schrijfactiviteiten en reken- en wiskundeactiviteiten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leren in groep 1-2 vindt plaats via het spel. Er wordt gewerkt vanuit aansprekende en betekenisvolle thema’s die een directe relatie hebben met de wereld om ons heen. Kinderen spelen de volwassen wereld na en zijn daarin voortdurend in interactie met elkaar. Een thema duurt een aantal weken. Binnen het thema wordt er gewerkt met 5 kernactiviteiten: Spelactiviteiten; Constructieve en beeldende activiteiten; Gespreksactiviteiten; Lees- en schrijfactiviteiten; Reken- en wiskunde activiteiten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op Reflector werken wij ambitiegericht. Dit houdt in dat alle leerlingen dezelfde doelen uit de aanbodslijn aangeboden krijgen, echter de aanpak verschilt. Bij leerlingen die het doel behalen wordt de instructie compact aangeboden en krijgen zij verdiepingsstof aangeboden in de verwerking. Leerlingen die moeite hebben met het aanbod krijgen meer instructie aangeboden (het niveau wordt dus niet verlaagd). Dit wordt gedaan door verlengde instructie. Door de verlengde instructie aan te bieden hebben deze leerlingen minder oefentijd. Om dit te ondervangen staat er elke dag een half uur leerdoelentijd ingeroosterd voor alle leerlingen. Deze tijd gebruiken zij om de aangeboden lesstof te oefenen. De leerlingen die juist de compacte instructie krijgen, werken tijdens leerdoelentijd verder aan de verdiepende stof of oefenen juist lesstof van een vak waar ze meer moeite mee hebben. 

Blosse is verantwoordelijk om alle leerlingen die worden aangemeld een passende plek te bieden. In de praktijk werkt het als volgt: u meldt uw kind aan bij Reflector. Wanneer u verwacht dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft, geeft u dit aan. Reflector heeft vervolgens de taak om uw kind een passende plek te bieden. In principe is dat op Reflector, maar het kan ook zijn dat een speciale school beter past. Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, zijn alle scholen in Nederland verenigd in een samenwerkingsverband. Reflector valt onder het samenwerkingsverband Noord-Kennemerland. Bij elk kind met specifieke onderwijsbehoeften onderzoeken wij of en hoe wij de ondersteuning vorm kunnen geven. 

De zorg voor kinderen met specifieke behoeften:  kinderen met speciale onderwijsbehoeftes, zoals faalangst, concentratieproblemen, problemen met zelfstandigheid en spraak- taalproblematiek worden zowel in de klas als in een groepje buiten de klas begeleid door de leerkracht of onderwijsondersteuner.

Meerkunners: Voor leerlingen die meer aankunnen dan in het reguliere lesprogramma wordt aangeboden, is er ook extra ondersteuning. Vaak is dit in de vorm van extra of alternatieve lesstof in de klas. Soms komen kinderen aanmerking voor les buiten de groep in de zogenaamde Reflexgroep. Dit wordt uiteraard afgestemd met de ouders.

Ontwikkelingsperspectief: Bij sommige leerlingen constateren we dat de einddoelen van groep 8 niet haalbaar zijn. In dat geval gaan we kijken naar de mogelijkheden en stellen we voor deze leerlingen persoonlijke doelen vast. Dit noemen we een ontwikkelingsperspectief (OPP). Een OPP wordt ieder half jaar aan de hand van de CITO-uitslagen geëvalueerd. Ouders worden betrokken bij dit proces.

ADHD: herkennen, opstellen begeleidingsplank, structurele aanpak in de klas al dan niet met externe ondersteuning

Leesproblemen en Dyslexie: herkennen, diagnose en begeleidingsplan, structurele aanpak en indien nodig extra ondersteuning

Pestgedrag: Wij hanteren een preventieve aanpak in de groep. Tevens volgen we de stappen in ons gedrags- en pestprotocol


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven