OBS Brinkschool

Oude Brinkweg 95 9751 RL Haren (Groningen)

  • Schoolfoto van OBS Brinkschool
  • Schoolfoto van OBS Brinkschool
  • Schoolfoto van OBS Brinkschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van verlof van het personeel vervangen wij het personeel middels gediplomeerde vervangers, die veelal de school en bij voorkeur groep kennen. Ook in dit geval wordt de kwaliteit van de vervangers bewaakt. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

OBS Brinkschool is een Gezonde School, die zich in dit kader richt op bewegen en bewegend leren. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In het begin van het basisonderwijs staat basisontwikkeling centraal, een samenhangend geheel van functieontwikkeling, persoonlijkheidsontwikkeling, verkenning van de wereld en een eerste kennismaking met enkele vak- en vormingsgebieden. Basisontwikkeling is niet aan vakgebieden gebonden, maar gaat er eigenlijk aan vooraf. Daarna verschuift het accent naar kennis en vaardigheden, zoals bijvoorbeeld rekenen en taal/lezen en zaakvakken onderwijs.

Voor kinderen in de kleuterleeftijd is spelen een van de belangrijkste manieren om zich te ontwikkelen en om te leren. Spelen is zó belangrijk dat het niet alleen een middel of een manier van bezig zijn is, maar ook een doel. Kunnen en willen spelen is immers een voorwaarde voor alle ontwikkelingsprocessen. De school levert hieraan een belangrijke bijdrage, onder andere door het kind deel te laten nemen aan diverse spelactiviteiten en door het ontwikkelen van spelkwaliteit en spelvermogen. In de kleutergroepen bieden we ruimte voor eigen initiatief: bij binnenkomst mogen de kinderen een activiteit kiezen waarvoor zij belangstelling tonen. Het eigen initiatief wordt hierdoor gestimuleerd en hun betrokkenheid vergroot. Daarbij bieden we thema’s (ankers) aan vanuit de methode Schatkist.

Kleuters zijn de hele dag bezig met het ontwikkelen van hun taal. We praten veel met de kinderen over allerlei onderwerpen, zodat ze veel woorden leren en goed leren spreken. Het aanbieden van taal gebeurt ook door verhalen vertellen, voorlezen, poppenkast spelen, versjes aanleren, dramatiseren en dergelijke. De aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling is door alle activiteiten heen verweven. Het goed omgaan met elkaar, het samen spelen, het samenwerken en samen delen zijn de aspecten van deze ontwikkeling die we de kinderen aanleren.

De grove motoriek, het goed en soepel bewegen, komt iedere dag aan bod tijdens de gym- en bewegingslessen en het buiten spelen. De ontwikkeling van de fijne motoriek stimuleren wij door de kinderen te laten tekenen, knippen en plakken, kleien, verven, puzzelen en andere soortgelijke activiteiten te doen.

Ter stimulering van de muzikale ontwikkeling leren wij de kinderen liedjes te zingen en laten we ze instrumenten bespelen, bewegen op en luisteren naar muziek. Hierdoor worden het maat- en ritmegevoel, het muzikaal geheugen en het gehoor ontwikkeld.

De kleuters krijgen veel ruimte om hun creativiteit te ontplooien door te knutselen en te tekenen. Daarnaast zijn zij bezig met textiele werkvormen en bieden we diverse technieken aan.

Ook in taal, muziek en bewegingslessen proberen we hun creativiteit te stimuleren.

Voor de zintuiglijke ontwikkeling doen we allerlei spelletjes die het zien, horen, voelen en ruiken, alsmede de concentratie bevorderen. Om de verstandelijke ontwikkeling te stimuleren, bieden we activiteiten aan als logisch denken, ordenen, begrippen leren, tellen en puzzelen. Dit gebeurt niet alleen in de kring, maar ook tijdens de werkles of de tijd voor eigen initiatief.

In de ontwikkelingsmaterialen en het aanbod van de leerkracht zit een opbouw ter voorbereiding op het lezen, schrijven en rekenen. De kleuters moeten immers een aantal basisvaardigheden beheersen voordat zij kunnen beginnen met het lesprogramma van groep 3. In groep 1 en 2 bieden we mogelijkheden om structureel te werken aan het voorbereidend lezen, schrijven en rekenen.

Nieuwe leerlingen die na 1 november 4 jaar worden, starten in de zogeheten instroomgroep. Het schooljaar daarna starten zij in groep 1. Nieuwe leerlingen die in december 4 jaar worden, starten na de kerstvakantie.
De laatste 4 weken van het schooljaar starten er geen nieuwe kinderen. Deze kinderen starten na de zomervakantie in groep 1.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het begin van het basisonderwijs staat basisontwikkeling centraal, een samenhangend geheel van functieontwikkeling, persoonlijkheidsontwikkeling, verkenning van de wereld en een eerste kennismaking met enkele vak- en vormingsgebieden. Daarna verschuift het accent naar kennis en vaardigheden, zoals bijvoorbeeld rekenen en taal/lezen en zaakvakken onderwijs. 

In de ontwikkelingsmaterialen en het aanbod van de leerkracht zit een opbouw ter voorbereiding op het lezen, schrijven en rekenen. De kleuters moeten immers een aantal basisvaardigheden beheersen voordat zij kunnen beginnen met het lesprogramma van groep 3. In groep 1 en 2 bieden we mogelijkheden om structureel te werken aan het voorbereidend lezen, schrijven en rekenen.

In groep 3 maken de kinderen een begin met aanvankelijk lezen, schrijven en rekenen. Na het aanvankelijk lezen (het leren van de letters bij de klanken en het koppelen van letters tot woorden) volgt het technisch lezen. Het gaat hierbij vooral om het automatiseren van het leesproces.

In de loop van hun basisschool carrière krijgen de kinderen te maken met de volgende vakgebieden; taal/lezen, schrijven, rekenen, wereldoriëntatie, Engels, techniek, bewegingsonderwijs, godsdienst en humanistisch vormingsonderwijs, expressie en sociaal en emotionele vorming/zelfredzaamheid.

Terug naar boven