KC De Bloemenhof

Floralaan 18 7772 LL Hardenberg

Schoolfoto van KC De Bloemenhof

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Toelichting mbt tabel resultaten eindtoets:

Twee keer per schooljaar brengen wij onze schoolambities in kaart. Hierdoor weten we of we goed op koers liggen voor het behalen van de referentieniveaus 1F en 2F/1S op de vakken rekenen, taal en taalverzorging.

Doordat wij als team hoge schoolambities stellen is het streven dat alle leerlingen het referentieniveau 1F halen (100%).

Hieronder ziet u een overzicht van de percentaces uit het schooljaar 2022-2023.

Het percentage dat gemiddeld over drie schooljaren het referentieniveau 1F heeft gehaald op kc De Bloemenhof is 97,2%. Dit percentage ligt boven het landelijk gemiddelde met vergelijkbare scholen (95,4%). Het percentage dat referentieniveau 2F/1S heeft gehaald op kc De Bloemenhof is 63,3%. Dit percentage ligt boven ligt boven het landelijk gemiddelde met vergelijkbare scholen (58,8%).



Onze kwaliteitscoördinatoren analyseren in afstemming met de leerkrachten en de coördinatoren per vakgebied de resultaten. Zo kunnen we signaleren waar actie nodig is. Een voorbeeld hiervan is dat we in 2022/2023 signaleerden dat rekenen 1S 'achterbleef', waardoor wij als actie in schooljaar 2023-2024 hieraan gewerkt hebben door het team bij te scholen in EDI. Het effect hiervan zien we terug in de rekenresultaten.



Doorstroomtoets ipv eindtoets

In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van schooljaar 2022-2023, omdat het systeem waarin deze informatiegids gemaakt wordt automatisch resultaten van twee jaar eerder laten zien. De resultaten van de doorstroomtoets van 2023-2024 zijn binnenkort beschikbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van Onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op KC De Bloemenhof werken we met schoolambities op de resultaten. 

De tussenresultaten worden vergeleken met de ambities. Waar nodig volgt een schoolinterventie en een groepsinterventie om het gewenste ambitieniveau te bereiken. 

Door op groepsniveau te werken met cruciale leerdoelen in 4 periodes, worden de tussenresultaten gemonitord. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het op een goede manier met elkaar omgaan krijgt iedere dag aandacht. De school heeft een aantal regels/afspraken die voortkomen uit de Kanjertraining. De school is een leefgemeenschap op zichzelf en dient daarom aan te sluiten bij de kwaliteiten en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Op onze school bieden we geïntegreerd zaakvakonderwijs aan gericht op onderzoekend en ontdekkend leren. Binnen onze lessen gebruiken wij de leerspieren van Thinking for learning waardoor ieder kind tot zijn recht komt met zijn of haar kwaliteiten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • echt
  • stralend
  • op elkaar bouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2020 heeft de Bloemenhof meegedaan aan een onderzoek van de inspectie van Onderwijs voor het onderdeel Didactisch Handelen.

Terug naar boven