Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op KC De Bloemenhof werken we met schoolambities op de resultaten.
De tussenresultaten worden vergeleken met de ambities. Waar nodig volgt een schoolinterventie en een groepsinterventie om het gewenste ambitieniveau te bereiken.
Door op groepsniveau te werken met cruciale leerdoelen in 4 periodes, worden de tussenresultaten gemonitord.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het op een goede manier met elkaar omgaan krijgt iedere dag aandacht. De school heeft een aantal regels/afspraken die voortkomen uit de Kanjertraining. De school is een leefgemeenschap op zichzelf en dient daarom aan te sluiten bij de kwaliteiten en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Op onze school bieden we geïntegreerd zaakvakonderwijs aan gericht op onderzoekend en ontdekkend leren. Binnen onze lessen gebruiken wij de leerspieren van Thinking for learning waardoor ieder kind tot zijn recht komt met zijn of haar kwaliteiten.
In maart 2020 heeft de Bloemenhof meegedaan aan een onderzoek van de inspectie van Onderwijs voor het onderdeel Didactisch Handelen.