Wij doen ons best om een goede school te zijn. Dit betekent, dat wij graag meewerken aan de ontwikkeling van uw kind. Maar er kunnen situaties zijn, waarover u niet tevreden bent. Wij stellen het op prijs als u ons daarvan op de hoogte stelt. Wij kunnen dan zo snel mogelijk met u hierover praten. Samen met u kunnen we daarna op zoek gaan naar een passende oplossing.
Waarom een klachtenregeling?
Het schoolbestuur beschikt over een klachtenregeling. Hierin staat onder andere dat voor de afhandeling van klachten een vertrouwenspersoon is aangesteld. Alle openbare scholen van Onderwijsstichting ARCADE zijn aangesloten bij de landelijke Commissie Onderwijsgeschillen.
Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de school?
Als u een klacht heeft over de school, adviseren wij u om de hiernavolgende stappen 1 t/m 5 te doorlopen. U kunt ook rechtstreeks een klacht neerleggen bij de vertrouwenspersoon of bij de Commissie Onderwijsgeschillen, maar het verdient aanbeveling om een klacht zo mogelijk op te lossen op de plaats waar deze ontstaan is.
1. Als u klachten heeft over de gang van zaken in de groep, kunt u dit het beste bespreken met de betrokken groepsleerkracht(en).
2. Als een gesprek met de groepsleerkracht naar uw mening geen oplossing biedt of wanneer u een klacht heeft over de algemene gang van zaken op school, dan kunt u contact opnemen met de directeur. Als u niet tevreden bent over de afhandeling van de klacht, dan zal de directeur u doorverwijzen naar het aanspreekpunt voor klachten, mw Monique Boer (leerkracht laagland). Zij zal u zo nodig doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon van de scholengroep, mw Marle Kempees.
3. U kunt schriftelijk en ondertekend binnen een jaar na het gebeuren een klacht indienen bij het schoolbestuur. Het schoolbestuur kan besluiten de klacht zelf af te handelen. Hiervan is sprake wanneer het schoolbestuur van mening is, dat de klacht op een eenvoudige wijze kan worden afgehandeld. Mocht dit na een enkel gesprek niet lukken, dan verwijst het schoolbestuur u door naar de vertrouwenspersoon.
4. Indien het schoolbestuur bij het bestuderen van de klacht van mening is dat de klacht niet op een eenvoudige wijze kan worden afgehandeld, dan verwijst het schoolbestuur u direct door naar de vertrouwenspersoon.
5. De vertrouwenspersoon neemt kennis van uw klacht en gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Zo nodig zal de vertrouwenspersoon u desgewenst begeleiden bij de indiening van uw klacht bij de Commissie Onderwijsgeschillen.
Als u uw klacht bij de landelijke Commissie Onderwijsgeschillen indient, betekent dit dat uw klacht aan een onafhankelijke commissie wordt voorgelegd. De klacht kan schriftelijk worden afgedaan of door middel van een hoorzitting. Hierin worden de klager en de aangeklaagde in de gelegenheid gesteld het woord te voeren. De commissie komt uiteindelijk met een advies, met daarin een gemotiveerd oordeel over het al dan niet gegrond zijn van de klacht. Het schoolbestuur deelt het advies mee aan de klager en de aangeklaagde. Het schoolbestuur deelt tevens mee, of er naar aanleiding van het advies maatregelen moeten worden genomen en zo ja welke.
Voor een meer uitgebreide toelichting wordt verwezen naar de website van de Commissie Onderwijsgeschillen.