Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De onderbouwgroepen, groepen 1 en 2, zijn gecombineerd. Van de groepen 3 t/m 8 zijn er zowel combinatiegroepen als jaargroepen waarvan de groepssamenstelling elk jaar kan wijzigen. Elke groep heeft één of twee groepsleerkrachten.
Alle leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. Leerlingen uit groep 1-2 krijgen één keer per week les van de vakleerkracht en één keer per week van de groepsleerkracht. Na het gymmen wordt er gedoucht. In de groepen 6 t/m 8 wordt het uitsluitend gestimuleerd. We stellen het verplicht in groep 3, 4 en 5 en breiden dit elk jaar uit met een groep hoger.
Alle leerlingen krijgen 10 lessen muziekonderwijs van een vakleerkracht, de andere lessen worden gegeven door de groepsleerkracht
Leerlingen van leerjaar 1 en 2 zitten bij elkaar in een groep.
Wij hanteren het vijf gelijke schooldagenmodel. Alle groepen krijgen 25 uur per week les. In totaal levert dat 950 lesuren per jaar op.
Genoemde uren in onderwijstijd zijn richtlijnen. De precieze tijden worden naar onderwijsbehoeften van de leerlingen ingedeeld.
In de ochtend worden de kernvakken aangeboden, zoals rekenen, technisch en begrijpend lezen en rekenen. In de middag wordt tijd besteed aan de vakken wereldoriëntatie, culturele educatie, sociale vorming e.d. Verschillende groepen hebben ook lessen buiten de school, zoals zwemmen of natuuronderwijs.
Elke groep krijgt naast de reguliere muzieklessen, 10 lessen aangeboden door vakdocenten van het Muzieklab.
Vakleerkrachten aanwezig voor gym en beeldende vorming.
Onderwijskwaliteit
De school wordt bezocht door kinderen met zeer uiteenlopende talenten en achtergronden, daardoor staat de school voor de uitdaging om het onderwijsaanbod passend te maken.
De leerkracht geeft onderwijs op maat in een gestructureerde klassenorganisatie. Er wordt instructie op (minimaal) 3 niveaus gegeven, er wordt gewerkt met uitgestelde aandacht, begeleide inoefening en dag- en weektaken. Naast aandacht voor de zelfstandigheid van de kinderen worden kinderen betrokken bij hun eigen leerproces en medeverantwoordelijk gemaakt.
Leerlingen die wat meer ondersteuning nodig hebben, krijgen verlengde instructie van de leerkracht. Indien nodig krijgen ze extra ondersteuning in kleine groepjes van de leraarondersteuner of onderwijsassistente.
We creëren een talige leeromgeving, waarbij we gebruik maken van visuele ondersteuning, om ook de kinderen die iets extra’s nodig hebben, te ondersteunen bij hun spraak- en taalontwikkeling.
Kinderen die opvallend makkelijk leren, wellicht meer- of hoogbegaafd zijn, hebben veelal niet genoeg aan de basisstof van een klas. Middels versnellen, verbreden, verdiepen, compacten of verrijken kunnen we hen een ander programma bieden dat beter aansluit op hun behoeften. Onder vastgestelde voorwaarden kunnen deze kinderen in aanmerking komen voor plaatsing in de TGV- klas. Deze kinderen krijgen één keer per week les van een leerkracht gespecialiseerd in hoog- en meerbegaafdheid.
Om de kinderen te begeleiden bij hun ontwikkeling, worden ouders actief betrokken. De school stemt met de ouders af wat hun kind nodig heeft en welke inspanningen er daarbij nodig zijn. De school en de ouders trekken samen op om ervoor te zorgen dat het kind zich optimaal kan ontwikkelen. Drie keer per jaar worden ouders samen met het kind uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht: het start-, voortgangs- en eindgesprek.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.