Openbare Basisschool De Dolfijn

Gijsbrecht v Aemstelstr 118 2026 VJ Haarlem

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Dolfijn

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een groepsleerkracht, wordt als eerste geprobeerd vervanging van de leerkracht te regelen. Indien dat niet mogelijk is, wordt de groep verdeeld of wordt de groepsleerkracht vervangen door een leraarondersteuner. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De onderbouwgroepen, groepen 1 en 2, zijn gecombineerd. Van de groepen 3 t/m 8 zijn er zowel combinatiegroepen als jaargroepen waarvan de groepssamenstelling elk jaar kan wijzigen. Elke groep heeft één of twee groepsleerkrachten.

Alle leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. Leerlingen uit groep 1-2 krijgen één keer per week les van de vakleerkracht en één keer per week van de groepsleerkracht. Na het gymmen wordt er gedoucht. In de groepen 6 t/m 8 wordt het uitsluitend gestimuleerd. We stellen het verplicht in groep 3, 4 en 5 en breiden dit elk jaar uit met een groep hoger. 

Alle leerlingen krijgen 10 lessen muziekonderwijs van een vakleerkracht, de andere lessen worden gegeven door de groepsleerkracht

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Leerlingen van leerjaar 1 en 2 zitten bij elkaar in een groep.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij hanteren het vijf gelijke schooldagenmodel. Alle groepen krijgen 25 uur per week les. In totaal levert dat 950 lesuren per jaar op.

Genoemde uren in onderwijstijd zijn richtlijnen. De precieze tijden worden naar onderwijsbehoeften van de leerlingen ingedeeld.

In de ochtend worden de kernvakken aangeboden, zoals rekenen, technisch en begrijpend lezen en rekenen. In de middag wordt tijd besteed aan de vakken wereldoriëntatie, culturele educatie, sociale vorming e.d. Verschillende groepen hebben ook lessen buiten de school, zoals zwemmen of natuuronderwijs.

Elke groep krijgt naast de reguliere muzieklessen, 10 lessen aangeboden door vakdocenten van het Muzieklab. 

Vakleerkrachten aanwezig voor gym en beeldende vorming.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onderwijskwaliteit

De school wordt bezocht door kinderen met zeer uiteenlopende talenten en achtergronden, daardoor staat de school voor de uitdaging om het onderwijsaanbod passend te maken.

De leerkracht geeft onderwijs op maat in een gestructureerde klassenorganisatie.  Er wordt instructie op (minimaal) 3 niveaus gegeven, er wordt gewerkt met uitgestelde aandacht, begeleide inoefening en dag- en weektaken. Naast aandacht voor de zelfstandigheid van de kinderen worden kinderen betrokken bij hun eigen leerproces en medeverantwoordelijk gemaakt.

Leerlingen die wat meer ondersteuning nodig hebben, krijgen verlengde instructie van de leerkracht. Indien nodig krijgen ze extra ondersteuning in kleine groepjes van de leraarondersteuner of onderwijsassistente. 

We creëren een talige leeromgeving, waarbij we gebruik maken van visuele ondersteuning, om ook de kinderen die iets extra’s nodig hebben, te ondersteunen bij hun spraak- en taalontwikkeling.

Kinderen die opvallend makkelijk leren, wellicht meer- of hoogbegaafd zijn, hebben veelal niet genoeg aan de basisstof van een klas. Middels versnellen, verbreden, verdiepen, compacten of verrijken kunnen we hen een ander programma bieden dat beter aansluit op hun behoeften. Onder vastgestelde voorwaarden kunnen deze kinderen in aanmerking komen voor plaatsing in de TGV- klas. Deze kinderen krijgen één keer per week les van een leerkracht gespecialiseerd in hoog- en meerbegaafdheid.

Om de kinderen te begeleiden bij hun ontwikkeling, worden ouders actief betrokken. De school stemt met de ouders af wat hun kind nodig heeft en welke inspanningen er daarbij nodig zijn. De school en de ouders trekken samen op om ervoor te zorgen dat het kind zich optimaal kan ontwikkelen. Drie keer per jaar worden ouders samen met het kind uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht: het start-, voortgangs- en eindgesprek. 

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven