Basisschool De Ark

Velserstraat 17 2023 EA Haarlem

  • Basisschool De Ark is gevestigd in een nieuw pand met veel ruimte voor de kinderen.
  • Iedere bouw (groep 1-2), groepen 3-4-5 en 6-7-8 hebben hun eigen verdieping waardoor het niet groot maar sfeervol aanvoelt voor leerlingen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij verantwoorden ons met  de Leerlingvolgsysteem toetsen van Cito. Wij scoren daarbij bovengemiddeld.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ten minste vier keer per jaar vindt er structureel overleg plaats tussen de leerkracht en de intern begeleider. In deze groepsbesprekingen staat het groepshandelen centraal. Naar aanleiding van de resultaten van het gehele leerlingvolgsysteem op cognitief en sociaal emotioneel vlak, worden de bevindingen vastgelegd in een ondersteuningsmatrix en een groepsoverzicht om structuur te geven aan het dagelijks handelen van de leerkracht.   

In de groepsbespreking wordt de begeleidingsvraag van de leerkracht besproken en wordt in termen van onderwijsbehoeften gezocht naar de juiste aanpak voor de leerling. Vervolgens krijgt de leerling of een groep leerlingen begeleiding in of buiten de klas. Deze werkwijze wordt handelingsgericht werken genoemd.     

Werken in niveaugroepen   Op De Ark wordt binnen het groepsaanbod in drie niveaugroepen gewerkt. We spreken van een verrijkings-, een basis-, een breedteaanbod en in sommige gevallen van een diepteaanbod.  

Het aanbod wordt beschreven in het Onderwijsprofiel. In het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland vormen de onderwijsprofielen van alle PO, SBO en SO scholen gezamenlijk een onderwijscontinuüm, waarmee wij alle leerlingen een passend onderwijsaanbod kunnen geven.   

Passend onderwijs

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt tot ontwikkelen, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Op onze school geven we onderwijs wat is afgestemd op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen.   

In de groepsbesprekingen bespreken de intern begeleider en de leerkracht de ontwikkeling van leerlingen met elkaar. Er wordt gekeken naar de onderwijsbehoeftes en ondersteuningsbehoefte van alle leerlingen in de groep. De klas wordt op verschillende vakgebieden in drie niveaugroepen ingedeeld (basis, verrijking en verbreding). Deze structuur is bedacht binnen ons Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland waar wij als school deel van uitmaken. Dit geldt voor de vakken lezen, spellen, begrijpend lezen en rekenen. Deze manier van werken beschrijven we twee keer per jaar in een groepsplan. We evalueren het met leerkracht en intern begeleider en passen het eventueel aan. Leerlingen krijgen op die manier de begeleiding die ze nodig hebben in de klas van de groepsleerkracht. Wanneer deze hulp ontoereikend is, wordt er buiten de klas hulp ingezet. Dit kan hulp zijn op didactisch gebied of op sociaal-emotioneel gebied.?   

Bij de kleutergroepen wordt eerst gekeken of de extra hulp binnen de klas ingezet kan worden (denk aan kinderen vaardigheden aanleren binnen een betekenisvolle context zoals sociale vaardigheden oefenen binnen thematisch rollenspel, cijfers oefenen in de bakkerij, denkstappen aanleren tijdens het werken aan je weektaak). Waar dat nodig is, wordt de extra hulp buiten de klas gegeven (denk aan een training Kiezel en Druppel, specifieke motorische training of werken aan fonemisch bewustzijn).   

In de groepen 3 t/m 8 ligt het accent op didactisch gebied op extra hulp bij?de vakken rekenen, spelling en begrijpend lezen.? Op sociaal-emotioneel gebied komen er gedurende het schooljaar verschillende thema’s aan bod: het reduceren van (faal) angst, het vergroten van zelfvertrouwen,?het leren van sociale vaardigheden/samenwerkingsvaardigheden, aandacht voor gevoelens bij echtscheiding en sociale weerbaarheid (Rots en Water). Tevens behoort ook het trainen van de taak-werkhouding tot de mogelijkheden.?   

Gedurende een periode van 6-8 weken krijgen de leerlingen hulp aangeboden. Aan het eind van de periode wordt geëvalueerd (door de leerling zelf, de leerkracht en de begeleider) of de beoogde doelen behaald zijn.? De ouders worden door de leerkracht op de hoogte gesteld van de hulp die ingezet wordt. Het schooljaar is opgedeeld in vier periodes, waardoor er iedere periode weer andere leerlingen geholpen kunnen worden. Daarnaast zijn er enkele leerlingen die langdurig hulp krijgen gedurende het hele schooljaar. Voor deze kinderen wordt er een ontwikkelingsperspectief opgesteld. In het ontwikkelingsperspectief worden de doelen van het onderwijs vastgelegd, de onderbouwing daarvan en de ondersteuning die de leerling krijgt. De school evalueert het ontwikkelingsperspectief ten minste één keer per schooljaar.  

Bij onvoldoende ontwikkeling en/of handelingsverlegenheid stemmen ouders en school af of De Ark de juiste onderwijsplek is. Binnen het Samenwerkingsverband wordt vervolgens gezocht naar een passende onderwijsplek. Dit kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven