IKC De Wieling

Kolkweg 5 6685 BC Haalderen

  • Schoolfoto van IKC De Wieling
  • Schoolfoto van IKC De Wieling
  • Schoolfoto van IKC De Wieling
  • Samenwerken is één van de 8 leer-KRACHTEN die wij kinderen aanleren om te komen tot leren.

Het team

Toelichting van de school

Directeur van IKC De Wieling is Shireen Beuker. De schooldirecteur geeft leiding en sturing aan het onderwijs en de organisatie van de school, ontwikkelt het beleid van de school, verzorgt de uitvoering van het onderwijsproces en is belast met het personeelsmanagement.
Marieke Wooning is de intern begeleider. Zij geeft uitvoering aan allerlei taken aangaande de leerlingenzorg. Daarnaast werken er op dit moment 8 leerkrachten, 1 vakleerkracht gym, 5 pedagogisch medewerkers en 2 conciërges op De Wieling. De individuele teamleden hebben zich de afgelopen jaren met name geschoold op het gebied van 'Leren zichtbaar maken door formatief evalueren'. Op onze school werken een aantal uren per week twee onderwijsassistenten: Marieke Callaars, zij wordt ingezet voor de begeleiding van kinderen met een arrangement en Semmy Boshoven, zij ondersteunt de leerkrachten in groep 3-4 en 5-6.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingsinzet

Ons uitgangspunt is dat wij ons uiterste best doen om voor vervanging te zorgen als de leerkracht van uw kind afwezig is. Hiervoor hanteren we onderstaand stappenplan: 

1. We vragen om een vervanger uit de regionale invalpool waarbij De Linge is aangesloten; Indien er geen invaller beschikbaar is;
2. We vragen parttimers de dagen van de zieke collega over te nemen en extra te werken; Als dit geen oplossing biedt, dan volgen de onderstaande mogelijkheden:
3. Inzet van Pabostudenten leerjaar 3 of 4 in de groep waar stage wordt gelopen. Dit onder supervisie van de leerkracht in de naastgelegen groep. De hiermee vrijgekomen leerkracht vervangt in de groep van de zieke leerkracht; Een noodlessenpakket ligt altijd klaar, zodat de kinderen in ieder geval aan het werk kunnen.
4. Als we desondanks geen vervanging kunnen regelen, wordt de betreffende groep verzocht niet naar school te komen. Een besluit om een groep niet naar school te laten komen, wordt genomen ná overleg met de directeur-bestuurder van stichting De Linge en wordt medegedeeld aan de Inspectie. Als hiertoe is besloten: zullen de kinderen van de groep een bericht ontvangen via e-mail en klasbord. Hierin worden de ouders op de hoogte gebracht van het probleem dat hun kind de betreffende  dag geen les kan krijgen en dus ook niet op school wordt verwacht.
5. Als dit meerdere dagen achter elkaar nodig is, zal iedere dag een andere groep leerlingen thuis moeten blijven. De vrijkomende leerkracht zal de groep van de zieke leerkracht opvangen.
Wij doen er alles aan om uw kind het onderwijs te bieden waar het recht op heeft. Soms hebben we echter te maken met overmacht en lukt dit niet. We proberen in die situaties de kinderen zo goed mogelijk op school te begeleiden. Als ook dat niet lukt en al onze mogelijkheden uitgeput zijn, dan neemt de school contact met u op omdat we de groep van uw kind helaas naar huis moeten sturen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons IKC werkt met een leerstofjaarklassensysteem en heeft combinatiegroepen. Leerlingen met dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de groep, waarbij vier groepen gecombineerd zijn. Bijvoorbeeld in groep 1-2. Deze kinderen zitten in een groep van 4 tot en met 6-jarigen, omdat bij de jongere kinderen de totale ontwikkeling dan beter tot zijn recht komt. Behalve dat het onderwijs zich richt op optimale resultaten op het gebied van rekenen, taal en lezen is ons onderwijs zo ingericht dat we aandacht hebben voor belangrijke competenties, waar kinderen de rest van hun leven profijt van zullen hebben. Zo wordt in het afgestemde onderwijsproces actief gewerkt aan; het kunnen plannen, samenwerken, creativiteit, presenteren, reflecteren, ondernemen en verantwoordelijkheid nemen. Wij vinden het belangrijk om een aantal activiteiten gezamenlijk te doen, zoals vieringen, projectwerk en de sportdag.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen de onderwijstijd van de eerste twee leerjaren is er aandacht  aan executieve vaardigheden. Specifiek is genoemd ontluikende gecijferdheid en geletterdheid. Dit zijn twee vakgebieden die voorwaardelijk zijn voor een goede start in groep 3.
De leerlingen van groep 1-2 krijgen iedere week 45 minuten gymles van een vakdocent.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het rooster is ruimte opgenomen voor spreekuurmomenten. Tijdens de spreekuren hebben de kinderen de ruimte om met de leerkracht in gesprek te gaan over hun eigen leerdoelen en welke begeleiding hiervoor nodig is. Dit zijn ook de momenten waar de sociaal emotionele ontwikkeling centraal staat.

In elke klas wordt dagelijks gestart met een 'inloop'. In overleg met de leerkracht stelt iedere leerling eigen leerdoelen vast waaraan gewerkt wordt tijdens de inloop. De taken en activiteiten voorkomend uit de eigen leerdoelen vallen onder een bepaald vakgebied.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Per aanmelding bekijken de directeur i.s.m. de intern begeleider en eventueel de leerkracht en/of ondersteuner van PassendWijs, of IKC De Wieling passend onderwijs kan bieden voor het kind. Wanneer kinderen ondanks onze inspanning niet profiteren van ons onderwijs en zich niet kunnen ontwikkelen gaan we samen met ouders en PassendWijs zoeken naar de best mogelijke onderwijsplek. We kijken altijd naar drie kernpunten;

1) Voelt het kind zich nog gelukkig in deze omgeving?
2) Ontwikkelt het kind zich t.o.v. zichzelf?
3) Is het afstemmen op de behoeften van het kind voor de leerkracht te realiseren?

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

IKC De Wieling werkt nauw samen met het samenwerkingsverband met als doel het bieden van passend onderwijs. Ons IKC maakt binnen het verband afspraken over hoe de basis- en extra onderwijsondersteuning in de regio geregeld is. met een extra ondersteuningsbehoefte hebben passend onderwijs nodig waarin meer uitdaging geboden wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (hoog)begaafde leerlingen. Bij leerlingen met (extra) ondersteuningsbehoeften blijft het belangrijk oog te hebben voor stimulerende factoren, mogelijkheden en talenten van het kind.
Ondersteuningsbehoeften verwijzen naar dat wat de betrokken opvoeders (leraren en ouders) en andere professionals (zoals een pedagogisch medewerker of een intern begeleider) nodig hebben om de onderwijs- en opvoedingsbehoeften te kunnen realiseren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De opvang is onderdeel van IKC De Wieling.

In de voorschoolse opvang dagen wij uw kind uit om zich te ontwikkelen en grenzen te verleggen. Hierbij maken we bij de peutergroep gebruik van het programma Startblokken. Er wordt met thema’s en activiteiten gewerkt die peuters aanspreken. Elke ochtend of middag staat in het teken van knutselen, gymmen, spelletjes in de kring, muziek en spelen met leeftijdsgenootjes. Onze pedagogisch medewerkers zorgen voor uitdagend speelgoed en creatieve materialen. Natuurlijk spelen de kinderen ook buiten, dit kunnen spelletjes zijn of spelen met ons buiten speelmateriaal. Kinderen zijn nieuwsgierig en leergierig. Ze hebben belangstelling voor de dingen om hen heen en ook voor wat volwassen mensen doen. Het liefst willen ze overal aan meedoen. Zo willen zij helpen met schoonmaken, autorijden, boodschappen doen met een portemonnee. In fantasie spelen zij de werkelijkheid na. Daardoor groeien ze en leren ze de wereld kennen: Spelenderwijs leren zij en die mogelijkheden zijn er volop. Spel is daarmee een onmisbaar onderdeel is in de ontwikkeling van kinderen. De groepslokalen van de peutergroepen zijn vanuit onze Startblokken-werkwijze verdeeld in peutervriendelijke en uitdagende speelhoeken. Zo is er een huishoek, een bouwhoek, knutselhoek, leeshoek, speltafel en natuurlijk een vrije ruimte. De hoeken nodigen uit tot spel en ontdekken. Het zijn speel-leerplekken waar de peuter zich veilig voelt en spelenderwijs leert. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van het speel- en/of gymlokaal. De buitenruimtes zijn zo ingericht dat de peuters vrij en veilig kunnen spelen met verschillende speelmogelijkheden op ons fantastische speelplein. Op gezette tijden spelen peuters en kleuters samen op het schoolplein.
Alle pedagogisch medewerkers zijn in het bezit van een passende beroepskwalificatie en voldoen dus aan de opleidingseisen. Daarnaast zijn alle werkzame personen in het bezit van een recente verklaring omtrent gedrag. In het kader van de continuïteit vinden we het belangrijk dat pedagogisch medewerkers bij een vaste stamgroep werken.

Terug naar boven