Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons IKC werkt met een leerstofjaarklassensysteem en heeft combinatiegroepen. Leerlingen met dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de groep, waarbij vier groepen gecombineerd zijn. Bijvoorbeeld in groep 1-2. Deze kinderen zitten in een groep van 4 tot en met 6-jarigen, omdat bij de jongere kinderen de totale ontwikkeling dan beter tot zijn recht komt. Behalve dat het onderwijs zich richt op optimale resultaten op het gebied van rekenen, taal en lezen is ons onderwijs zo ingericht dat we aandacht hebben voor belangrijke competenties, waar kinderen de rest van hun leven profijt van zullen hebben. Zo wordt in het afgestemde onderwijsproces actief gewerkt aan; het kunnen plannen, samenwerken, creativiteit, presenteren, reflecteren, ondernemen en verantwoordelijkheid nemen. Wij vinden het belangrijk om een aantal activiteiten gezamenlijk te doen, zoals vieringen, projectwerk en de sportdag.
Binnen de onderwijstijd van de eerste twee leerjaren is er aandacht aan executieve vaardigheden. Specifiek is genoemd ontluikende gecijferdheid en geletterdheid. Dit zijn twee vakgebieden die voorwaardelijk zijn voor een goede start in groep 3.
De leerlingen van groep 1-2 krijgen iedere week 45 minuten gymles van een vakdocent.
In het rooster is ruimte opgenomen voor spreekuurmomenten. Tijdens de spreekuren hebben de kinderen de ruimte om met de leerkracht in gesprek te gaan over hun eigen leerdoelen en welke begeleiding hiervoor nodig is. Dit zijn ook de momenten waar de sociaal emotionele ontwikkeling centraal staat.
In elke klas wordt dagelijks gestart met een 'inloop'. In overleg met de leerkracht stelt iedere leerling eigen leerdoelen vast waaraan gewerkt wordt tijdens de inloop. De taken en activiteiten voorkomend uit de eigen leerdoelen vallen onder een bepaald vakgebied.
Per aanmelding bekijken de directeur i.s.m. de intern begeleider en eventueel de leerkracht en/of ondersteuner van PassendWijs, of IKC De Wieling passend onderwijs kan bieden voor het kind. Wanneer kinderen ondanks onze inspanning niet profiteren van ons onderwijs en zich niet kunnen ontwikkelen gaan we samen met ouders en PassendWijs zoeken naar de best mogelijke onderwijsplek. We kijken altijd naar drie kernpunten;
1) Voelt het kind zich nog gelukkig in deze omgeving?
2) Ontwikkelt het kind zich t.o.v. zichzelf?
3) Is het afstemmen op de behoeften van het kind voor de leerkracht te realiseren?Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
IKC De Wieling werkt nauw samen met het samenwerkingsverband met als doel het bieden van passend onderwijs. Ons IKC maakt binnen het verband afspraken over hoe de basis- en extra onderwijsondersteuning in de regio geregeld is. met een extra ondersteuningsbehoefte hebben passend onderwijs nodig waarin meer uitdaging geboden wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (hoog)begaafde leerlingen. Bij leerlingen met (extra) ondersteuningsbehoeften blijft het belangrijk oog te hebben voor stimulerende factoren, mogelijkheden en talenten van het kind.
Ondersteuningsbehoeften verwijzen naar dat wat de betrokken opvoeders (leraren en ouders) en andere professionals (zoals een pedagogisch medewerker of een intern begeleider) nodig hebben om de onderwijs- en opvoedingsbehoeften te kunnen realiseren.
De opvang is onderdeel van IKC De Wieling.
In de voorschoolse opvang dagen wij uw kind uit om zich te ontwikkelen en grenzen te verleggen. Hierbij maken we bij de peutergroep gebruik van het programma Startblokken. Er wordt met thema’s en activiteiten gewerkt die peuters aanspreken. Elke ochtend of middag staat in het teken van knutselen, gymmen, spelletjes in de kring, muziek en spelen met leeftijdsgenootjes. Onze pedagogisch medewerkers zorgen voor uitdagend speelgoed en creatieve materialen. Natuurlijk spelen de kinderen ook buiten, dit kunnen spelletjes zijn of spelen met ons buiten speelmateriaal. Kinderen zijn nieuwsgierig en leergierig. Ze hebben belangstelling voor de dingen om hen heen en ook voor wat volwassen mensen doen. Het liefst willen ze overal aan meedoen. Zo willen zij helpen met schoonmaken, autorijden, boodschappen doen met een portemonnee. In fantasie spelen zij de werkelijkheid na. Daardoor groeien ze en leren ze de wereld kennen: Spelenderwijs leren zij en die mogelijkheden zijn er volop. Spel is daarmee een onmisbaar onderdeel is in de ontwikkeling van kinderen. De groepslokalen van de peutergroepen zijn vanuit onze Startblokken-werkwijze verdeeld in peutervriendelijke en uitdagende speelhoeken. Zo is er een huishoek, een bouwhoek, knutselhoek, leeshoek, speltafel en natuurlijk een vrije ruimte. De hoeken nodigen uit tot spel en ontdekken. Het zijn speel-leerplekken waar de peuter zich veilig voelt en spelenderwijs leert. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van het speel- en/of gymlokaal. De buitenruimtes zijn zo ingericht dat de peuters vrij en veilig kunnen spelen met verschillende speelmogelijkheden op ons fantastische speelplein. Op gezette tijden spelen peuters en kleuters samen op het schoolplein.
Alle pedagogisch medewerkers zijn in het bezit van een passende beroepskwalificatie en voldoen dus aan de opleidingseisen. Daarnaast zijn alle werkzame personen in het bezit van een recente verklaring omtrent gedrag. In het kader van de continuïteit vinden we het belangrijk dat pedagogisch medewerkers bij een vaste stamgroep werken.