Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. Als ouder kunt u ontevreden zijn over het rooster en de planning van lestijden, over de wijze waarop uw kind begeleid, beoordeeld of bestraft wordt, over schoonmaakwerkzaamheden, over communicatie vanuit de school, enzovoort.
Onze school is ook een veilige school waar ouders hun kinderen met een gerust hart aan kunnen toevertrouwen. Het is vanzelfsprekend dat leerlingen zich veilig en prettig moeten voelen op school.Ze moeten zich beschermd weten tegen allerlei zaken die hun veiligheid in gevaar brengen. Dat beperkt zich niet tot pesterijen, maar heeft ook te maken met discriminatie, agressie, geweld en seksuele intimidatie. Een veilig schoolklimaat voor leerlingen betekent ook dat belangrijke schoolbeslissingen die het kind betreffen niet alleen zorgvuldig worden voorbereid maar tevens ook als acceptabel en rechtvaardig worden ervaren.
Omdat er sprake is van een open sfeer op onze school, kunnen eventuele problemen of geschillen direct worden besproken met leerkrachten en de directie. De meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerling, personeelen schoolleiding weggenomen worden. We nodigen u van harte uit bij ontevredenheid, de leerkracht en de schoolleiding aan te spreken. Er wordt dan alles aan gedaan om met elkaar te komen tot een oplossing voor het probleem of het geschil. In de meeste gevallen lukt dit.
In het geval dat deze gesprekken niet leiden tot acceptabele oplossingen voor het geschil, bestaat de mogelijkheid om een andere weg te volgen. We komen dan in situaties waardoor er een klacht ontstaat, zodat er maatregelen getroffen moeten worden. We komen dan in het klachtentraject.
Traject van de afhandeling van de klacht binnen de school/binnen de stichting (intern):
1. U gaat met uw klacht allereerst naar de leerkracht. Als de klacht wordt opgelost en zowel u als de leerkracht heeft daar een tevreden gevoel bij, dan is dat alleen maar winst.
2. Als u niet tevreden bent, of u kunt de klacht niet samen oplossen, dan kunt u (evenals de leerkracht) de klacht voorleggen aan de directeur van de school. De directeur zal doorgaans een overleg organiseren tussen klager en betrokkene met als doel de klacht af te handelen en te komen tot een oplossing.
Schoolcontactpersoon
U kunt zich in dit interne traject laten begeleiden door de schoolcontactpersoon. De schoolcontactpersoon is het loket en de wegwijzer bij klachten. De schoolcontactpersoon is geen bemiddelaar. Binnen de Tweemaster is mevr Karin van Rijswijk de vertrouwenspersoon.
Mochten voorgaande stappen ook niet leiden tot een voor partijen aanvaardbare oplossing van de klacht, dan bestaat de mogelijkheid de klacht voor te leggen aan of in te dienen bij het bevoegd gezag van de stichting: de bestuurder mevrouw N. Hermans, Merwedonk 10, 4207 XB Gorinchem. Telefoon: 0183 - 650440.
Traject van de afhandeling van de klacht via de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (extern):
Als het interne traject niets heeft opgeleverd kan de klager zijn klacht indienen bij de Landelijke Klachten commissie Onderwijs (LKC). De externe vertrouwenspersoon begeleidt de klager desgewenst bij de verdere procedure en verleent desgewenst bijstand. Een klacht dient binnen een jaar na een voorval, een gedraging of een beslissing te worden ingediend. De LKC onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of de klacht gegrond is. De LKC treedt op als adviescollege voor het bevoegd gezag en brengt ten slotte advies uit aan het bevoegd gezag waarin zij doorgaans aanbevelingen opneemt. Op die manier wil zij voorkomen dat een dergelijke situatie zich herhaalt en wil zij bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Stichting OVO heeft zich aangesloten bij de: Landelijke Klachtencommissie onderwijs (LKC) Postbus 85191 3508 AD Utrecht Telefoon 030 28 95 90. [email protected] www.onderwijsgeschillen.nl Het reglement van de LKC vindt u op hun website en ligt ter inzage bij de schoolcontactpersoon.
Klachtenregeling
Stichting OVO Voor de scholen van Stichting OVO is een klachtenregeling vastgesteld: “Klachtenregeling Stichting OVO”. Deze klachtenregeling vindt u op www.stichtingovo.nl en ligt ter inzage bij de schoolleiding.