Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen een klas zitten kinderen van verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar. We noemen dit een heterogene groep. De leeftijdscategorieën in onze groepen zijn 2-4 jaar (peutergroep), 4-6 jaar (onderbouw), 6-9 jaar (middenbouw) en 10-12 jaar (bovenbouw). De omgeving in de groep is dusdanig ingericht dat deze aansluit bij de ontwikkelingsfase van de kinderen. Ieder kind in de montessorigroep is een jaar de jongste, de middelste en de oudste. Een kind heeft een zekere vrijheid om zelf zijn werk te kiezen en/of in te delen. De leerkracht begeleidt het kind dusdanig, dat die keuze in de juiste verhouding staat tot de mogelijkheden (ontwikkelingsfase, talenten en beperkingen) van het kind. Hierbij horen ook afspraken, die het samen leren en leven in een groep mogelijk maken.
Groepsindeling schooljaar 2023-2024:
Onderbouw A: juf Sacha en juf Sabine / Juf Sharon
Onderbouw B: juf Eline en juf Nicoline
Middenbouw A: juf Sylvia en juf Mirjam
Middenbouw B: juf Daphne
Bovenbouw A: juf Sabine en juf Lies
Bovenbouw B: juf Krista en juf Lies
Onderwijsassistenten: juf Sharon en juf Marlies
Intern begeleider: juf Mirjam
Directeur: juf Sabriene
Onderbouw:
In de onderbouw wordt gewerkt met leerlijnen en tussendoelen.
Onder montessori werktijd vallen Nederlandse taal, begrijpend luisteren, rekenen en oriëntatie in de ruimte.
Binnen het montessorionderwijs is het niet mogelijk om per dag aan te geven hoeveel tijd er precies aan de verschillende vakken wordt besteed. Dit verschilt per kind: kinderen hebben een vrije werkkeuze en werken op hun eigen niveau en in hun eigen tempo. Toch moeten onze kinderen uiteindelijk aan elk vakgebied voldoende tijd besteden.
Dit bewaken we door:
- te werken met periodeplanningen en aftekenlijstjes
- te werken met jaardoelen, gebaseerd op de kerndoelen en de referentieniveaus
- een aantal zaken vast te leggen in de jaarkalender en het weekrooster
Onder Montessori werktijd valt het zelfstandig werken en het geven van lesjes voor vakgebieden als rekenen, taal, spelling, studievaardigheden en begrijpend lezen.
Leerlingen die extra onderwijsbehoeften hebben op leer- en/of gedragsgebied, krijgen zoveel mogelijk zorg binnen de eigen groep. Deze zorg wordt verleend door de eigen leerkracht, de intern begeleider, de onderwijsassistent of externen.
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. Wij vinden dat ieder kind recht heeft op goed onderwijs en wij als school zijn verantwoordelijk dat een kind een goede onderwijsplek krijgt. Hoe goed onderwijs eruit moet zien kan per kind verschillen. Wanneer het regulier onderwijsprogramma op onze school ontoereikend is, kunnen er in de meeste gevallen binnen de school aanpassingen worden gedaan om het onderwijsprogramma af te stemmen op een kind. Wanneer deze aanpassingen ontoereikend blijken te zijn, kunnen we externe ondersteuning aanvragen. Hiervoor zijn we aangesloten bij het samenwerkingsverband Kindop1. In samenspraak met ouders, school, het kind en het samenwerkingsverband wordt besproken welke ondersteuning passend is bij de specifieke onderwijsbehoeften van een kind. Wanneer blijkt dat ook externe ondersteuning niet toereikend is voor een kind, wordt er met elkaar gezocht naar een andere onderwijsplek die hier wel toe in staat is. Dit kan betekenen dat een leerling verwezen wordt naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. In het schoolondersteuningsprofiel van onze school staat beschreven welke ondersteuning wij kunnen bieden aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften en waar onze grenzen liggen. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u lezen op de website van de school.
Wat doet de Intern Begeleider?
Een Intern Begeleider (IB'er) is binnen een onderwijsinstelling voor primair onderwijs belast met de ontwikkeling, coördinatie en uitvoering van het zorgbeleid van de school en de begeleiding van leraren. De IB'er bereidt (de uitvoering van) beleid voor, volgt de ontwikkelingen op het gebied van zorgbeleid en houdt leraren hiervan op de hoogte. De IB'er coacht en informeert leraren en ondersteunt hen in de begeleiding van kinderen met (leer)problemen en bij het opstellen en uitvoeren van (groeps)plannen. Doel van het zorgbeleid is dat ieder kind op zijn eigen tempo met de individueel bepaalde begeleiding het basisonderwijs kan doorlopen.
Wat doet de onderwijsassistent?
De onderwijsassistent ondersteunt en begeleidt zorgleerlingen met een onderwijs zorgarrangement en/of ondersteunt de leerkracht binnen de groep
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities liggen vooral op het gebied van sociaal-emotioneel leren (SEL). Vanaf schooljaar '22/'23 gaan we hiervoor werken met de aanpak van De Vreedzame School. Dit is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Wat is voor-en vroegschoolse educatie (VVE)?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen speciale programma's extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peutergroep of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in de onderbouw van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor-als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school biedt voor-en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peutergroep van Kibeo.
In juli 2010 is de wet 'Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie' (wet OKE) aangenomen. De wet OKE geeft gemeenten de wettelijke verantwoordelijkheid om een dekkend en hoogwaardig aanbod van voorschoolse educatie in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven te organiseren met een doorlopende leerlijn naar de vroegschoolse educatie in het basisonderwijs.
Kibeo, de Prinses Beatrixschool, de Zuidwesthoek, Montessorischool de Basis, de GGD en de Gemeente Goes hebben activiteiten opgestart, in het kader van VVE. Deze activiteiten zijn erop gericht een doorgaande lijn te realiseren in het volgen en begeleiden van de ontwikkeling van jonge kinderen van 0 tot 6 jaar. Om de afstemmings- en samenwerkingsafspraken in het kader van de doorgaande lijn vast te leggen hebben de kinderdagverblijven, peutergroepen en basisscholen in Goes-Zuid samen met het RPCZ een borgingsdocument opgesteld.