Welke doelen staan in het schoolplan?
Doorlopende leerlijn
Op de Johannes Calvijnschool gaan we uit van een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat in elk leerjaar een van te voren afgesproken hoeveelheid leerstof door de leerlingen moet worden opgenomen. De leerlijn van het vakgebied zoals in de gebruikte methodes is aangegeven is daarbij leidend. We werken daarbij met 3 perioden in een schooljaar. Iedere periode wordt afgesloten met een groepsbespreking tussen leerkracht en ib-er. Tweemaal per schooljaar toetsen we de (cognitieve) ontwikkeling van kinderen met behulp van het Cito leerlingvolgsysteem. We gebruiken ZIEN! voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de jonge kinderen. Op deze wijze houden we zicht op de ontwikkeling van kinderen en de kwaliteit van ons onderwijs. Tussen de groepen, evenals tussen de peuterspeelzaal en het voortgezet onderwijs, hebben we een warme overdracht; zowel didactische als pedagogische onderwerpen komen daarbij aan bod. Waar nodig zit de intern begeleider bij de gesprekken. Door het verschil in de manier van werken tussen groep 2 en 3, wordt aan deze overdracht extra aandacht besteed.
Pedagogisch klimaat en didactisch handelen
Uitgangspunt van het pedagogisch handelen van leerkrachten is dat het leidt tot een fysiek en psychisch veilige en ondersteunende leeromgeving. We benaderen kinderen vanuit een positieve houding en spreken hen bij ongewenst gedrag aan door het gewenste gedrag te benoemen. Leerkrachten vervullen een voorbeeldrol. Ze tonen in gedrag en taalgebruik respect voor kinderen, ouders en collega’s. We zorgen er daarbij voor dat kinderen ook op een respectvolle manier met elkaar omgaan. We bevorderen het zelfvertrouwen van kinderen door af te stemmen op hun mogelijkheden zodat ze succeservaringen kunnen opdoen. We maken bewust gebruik van complimenten. Belonen werkt beter dan straffen.
In ons pestprotocol staat beschreven hoe we handelen in geval van pestgedrag. Er is in vastgelegd wat wel en niet acceptabel is als het gaat om pesten. Uiteraard trachten we preventieve maatregelen te nemen om te voorkomen dat we de stappen in het protocol moeten uitvoeren. Dit doen we door duidelijke afspraken te maken en hier consequent mee om te gaan. We spreken met elkaar dezelfde taal en daardoor weten kinderen precies wat er van hen verwacht wordt.
Het didactisch handelen van leerkrachten is erop gericht om alle kinderen in ieder geval de basisstof eigen te laten maken. We hanteren daarbij een duidelijk instructiemodel volgens het Direct Instructiemodel. Leerkrachten passen verschillende werkvormen toe. Dit kunnen coöperatieve werkvormen zijn of werkvormen die uit boeiend onderwijs voortkomen. Ook worden regelmatig beweegactiviteiten gekoppeld aan leerstof tijdens de verwerking. Kinderen krijgen van de leerkracht feedback over hun leer- en ontwikkelingsproces.
Onze ambitie voor deze schoolplanperiode:
- Het versterken van het zelfstandig werken en samenwerkend leren en daarbij een doorgaande lijn binnen de school.
- Het versterken en op één lijn brengen van het directe instructiemodel.
Kwaliteitszorg in kaart brengen
De hulpmiddelen/ werkwijzen die wij gebruiken of willen gaan gebruiken om onderwijskwaliteit in beeld te krijgen en waarom:
- Analyseren van de midden-en eindtoetsen van CITO en de leeropbrengsten. Dit wordt gedaan door de leerkrachten voor de eigen groep. De schoolleider doet dit op leerjaar- en op schoolniveau.
- Analyseren van de overige opbrengsten en ken- en stuurgetallen die in verband staan met de kwaliteit die de school in het betreffende schooljaar wil realiseren
- Op minimaal één moment in het jaar een zelfevaluatie met behulp van onderdelen van vragenlijsten vanuit Integraal. Deze staan in direct verband met de gewenste kwaliteit die de school in het betreffende schooljaar wil realiseren. Er worden selecties samengesteld uit de verschillende vragenlijsten. Om de school specifieke ambities te onderzoeken, worden indien van toepassing, eigen vragen samengesteld en afgenomen.
- In de zelfevaluatie worden de auditoren betrokken die intern zijn opgeleid.
- De schoolleider onderzoekt de voortgang van de gewenste kwaliteit voor het betreffende schooljaar, onder andere door middel van observaties in de groepen. Deze observaties worden besproken met de leerkrachten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het observatie instrument van Cadenza Onderwijsconsult, de Vaardigheidsmeter Instructiegedrag (VHM) voor groepsleerkrachten en de Vaardigheidsmeter (VHM-IB) Interne begeleiding.
- Medewerkers doen onderzoek naar de eigen competenties in verband met de gewenste kwaliteit voor betreffend schooljaar. Zij organiseren met het oog daarop jaarlijks feedback met behulp van de competentievragenlijsten vanuit Integraal. De school stelt jaarlijks voor de verschillende functies binnen de school competentievragenlijsten samen die direct samenhangen met de gewenste kwaliteit.
- Er wordt een kwaliteitsagenda opgesteld waarin alle activiteiten in functie van kwaliteitszorg opgenomen zijn. De kwaliteitsagenda maakt inzichtelijk: welke activiteiten op welk moment in het schooljaar uitgevoerd worden in het kader van observatie, zelfevaluatie en analyse; op welk momenten in het schooljaar en met wie communicatie plaatsvindt over de voortgang van de plannen op basis van de verkregen observatie- en evaluatiegegevens.
- Het resultaat van de evaluaties wordt vastgelegd in de opgestelde jaarplannen. Indien uit de verzamelde gegevens blijkt dat de voortgang onvoldoende is, wordt de aanpak bijgesteld.
- Elke vier jaar vindt een risico-inventarisatie plaats met behulp van de Arbomeester.
- Elk jaar wordt het schoolondersteuningsprofiel geactualiseerd
Professionalisering
Bekwaamheidsdossier
Iedere teamlid geeft aan het eind van het schooljaar aan waar ze in het nieuwe schooljaar zich verder in willen bekwamen met daarbij een plan van aanpak. In het lopende schooljaar wordt in gesprekken tussen directie en teamlid dit regelmatig besproken.
Scholing
Ieder jaar wordt er een teamscholing gevolgd passend bij de doelen uit het jaarplan. Verder heeft ieder teamlid de mogelijkheid om €500 te besteden aan individuele scholing passend bij de eigen ontwikkeling als leerkracht.
Persoonlijk ontwikkelingsplan
Aan het begin van een schooljaar schrijft ieder teamlid een persoonlijk ontwikkelingsplan. Hierin staan de kwaliteiten en ontwikkelpunten van een teamlid. Ook wordt vermeld hoe er aan de ontwikkeling gewerkt wordt.
Schooldoelen voor periode 2019-2023
Vanuit de sterkte-/zwakte analyse, de reflectie daarop en onze waarde gedreven opdracht zullen we de komende jaren werken aan de volgende kwalitatieve doelen:
- Samenwerkend leren en zelfstandig werken
In alle groepen leren kinderen zelfstandig en samen en kunnen goed zelfstandig werken en keuzes maken. Zo bevorderen we het eigenaarschap van kinderen bij het leren, o.a. in de vorm van thematisch werken. Dit schoolconcept is in de gehele school te zien in gedrag, de werkwijzen en de instrumenten. - Kinderen goed in beeld hebben
We hebben de pedagogische, leer- en ontwikkelbehoefte zo in beeld dat we een beredeneerd aanbod hebben voor alle. - Eén instructiemodel
We hanteren één instructiemodel door de hele school heen. - Professionele cultuur
Aan het eind van deze beleidsperiode is een professionele waarin erkende ongelijkheid, gezamenlijke en gedeelde verantwoordelijkheid en openheid, nieuwsgierigheid en geen aannames leidend zijn.