De Wijssel

Grotestraat 87/ Oosterstraat 4 7081 CD Gendringen

  • Schoolfoto van De Wijssel
  • Schoolfoto van De Wijssel
  • Schoolfoto van De Wijssel
  • Schoolfoto van De Wijssel

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit een groep enthousiaste, gedreven leerkrachten, een onderwijsassistent, vakleerkrachten, intern begeleiders en de directie. Vanuit de PABO en verschillende MBO-opleidingen hebben we elk jaar stagiaires die lesgeven en ondersteunen in de groepen. Daarnaast hebben we onderwijsondersteunend personeel, zoals conciërges, administratief medewerkster en schoonmaaksters. Ook zijn we blij met de vrijwilligers die ons ondersteunen bij verschillende taken. Samen stellen we het belang van de kinderen voorop om goed onderwijs te verzorgen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Kortdurende vervangingen (minder dan twee weken) worden gedaan door eigen leerkrachten binnen de school, de zogenoemde plusleerkrachten. Voor onze school betekent dit dat er bijna elke dag van de week een leerkracht beschikbaar is om te vervangen. Wanneer er geen vervangingswerkzaamheden zijn, bieden de plusleerkrachten ondersteuning en worden ze ingezet ter werkdrukverlaging. Op deze manier kunnen we extra ondersteuning bieden en kunnen we invallers inzetten die een bekend gezicht zijn voor de leerlingen en de werkwijze van de school kennen. Dit is mogelijk met de inzet van extra middelen vanuit Essentius. Bij langdurige vervangingen (meer dan twee weken) worden (zo mogelijk) externe leerkrachten ingezet bijv. vanuit de invalpool. Door een lerarentekort in heel Nederland zal het vinden van langdurige vervanging ook voor onze school een uitdaging zijn. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Tijdens de (spel)activiteiten in de kleutergroepen worden taal en rekenen vooral geïntegreerd aangeboden. Dit geldt ook voor de creatieve vakken, sociaal-emotionele vorming en muziek/dans. In de kleine kringen worden leerdoelen expliciet aangeboden. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We vermelden hierbij alleen de tijden van de basisvakken lezen, taal en rekenen en onze speerpunten kunstzinnige/ creatieve vorming (circuit) en bewegingsonderwijs. Deze tijden zijn bij benadering. Vakgebieden kunnen niet altijd los van elkaar worden gezien. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op De Wijssel bieden wij kwalitatief goed onderwijs voor alle leerlingen. Er is veel aandacht voor de ondersteuning van kinderen. Na het signaleren van een hulpvraag zijn er veel manieren waarop wij hulp kunnen bieden. Onze leerkrachten zijn goed toegerust om onderwijs op maat te bieden. Daarbij worden zij ondersteund en gecoacht door de intern begeleiders en experts van binnen en buiten de school. In overleg met alle betrokkenen, dus zeker ook de ouders, bekijken we welke ondersteuning nodig is.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We streven er naar alle kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte een plekje te kunnen geven op onze school, zodat deze leerling en de andere leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samen met Humankind werken we aan een doorgaande lijn voor kinderen van 0-12 jaar. In de nieuwbouw (realisatie (2024) zullen we een IKC vormen en bieden we kinderopvang, VVE/ peuteropvang en de basisschool binnen één gebouw aan. 

In de onderbouw wordt thematisch gewerkt, waarbij bij elk thema doelen gesteld worden vanuit de leerlijnen. Vanuit de beleving van een thema werken we aan de gestelde doelen voor taal, lezen en rekenen. Rijke hoeken en spelend leren zijn daarbij belangrijk.

Terug naar boven