Toelatingsprocedure algemeen:
De ouders maken een afspraak met de directeur voor een gesprek en rondleiding door de school Bij inschrijving wordt het aanmeldformulier door de ouders ingevuld en ingeleverd en wordt afgesproken wanneer het kind verwacht wordt.
Toelatingsprocedure voor groep 1:
De school verwacht dat de leerling zindelijk is en zelfstandig naar het toilet kan gaan. De ouders maken een afspraak met de directeur voor een gesprek en rondleiding door de school. De ouders vullen het aanmeldformulier in en het Sidi-ontwikkelingsformulier. Door het Sidi-ontwikkelingsformulier samen in te vullen, krijgen we een helder beeld van talenten en persoonlijkheidskenmerken van leerlingen, op zowel cognitief als mentaal/emotioneel en sociaal vlak. In overleg met de leerkracht van groep 1 worden er kennismakingsdagen ingepland voor het kind. Vanaf de vierde verjaardag mag het kind alle dagen naar school.
Toelatingsprocedure voor een leerling in een hogere groep:
Ouders stellen de huidige school op de hoogte van hun wens om te veranderen van school. Er vindt een oriënterend gesprek plaats met ouders, directeur of IB. Indien er vermoedens zijn van een leerling met zorgbehoefte zal het gesprek door directeur en IB-er worden gevoerd. OBS Garmerwolde neemt contact op met de school van herkomst. Indien het om een zorgleerling gaat, wordt gekeken of de school over het juiste zorgaanbod beschikt. Het besluit over toelating kent de volgende opties: toelating, weigering of proefplaatsing. De reactie vanuit OBS Garmerwolde over plaatsingsmogelijkheden geschiedt binnen maximaal 4 weken na het oudergesprek. Proefplaatsing vindt plaats in overleg met de huidige school en de ouders. Er zal een document opgesteld worden. In het document worden de afspraken vermeld en ondertekend door de school, de school van herkomst en de ouders. Proefplaatsing vindt bij voorkeur plaats aan het begin van het schooljaar, dit i.v.m. de groepsdynamiek. De school van herkomst wordt op de hoogte gesteld van de proefplaatsing en de leerling blijft ook ingeschreven bij de school van herkomst. Bij inschrijving wordt het aanmeldformulier door de ouders ingevuld en ingeleverd en wordt afgesproken wanneer het kind verwacht wordt. Hieronder worden criteria voor aanname en weigering beschreven. Er wordt vastgesteld wanneer een kind plaatsbaar is op onze school of beter op een andere (basis) school geplaatst kan worden.
Wij beoordelen de aanmelding op basis van de volgende criteria:
De school kan het onderwijs bieden dat uw kind nodig heeft.
Plaatsing leidt redelijkerwijs niet tot verstoring van orde, rust en veiligheid.
Wij streven er naar de ondersteuning voor de leerlingen, waaronder mogelijk ook leerlingen met een gediagnosticeerde beperking, op een verantwoorde wijze gestalte te geven.
Er kunnen zich echter situaties voordoen, waarin de grenzen aan de ondersteuning voor de kinderen worden bereikt. Ook bij aanmelding van nieuwe leerlingen kan het zo zijn, dat onze school de vereiste ondersteuning niet kan bieden.
Waar ligt voor OBS Garmerwolde deze grens?
1. Verstoring van rust en veiligheid: Indien een leerling ernstige gedragsproblemen met zich meebrengt, waardoor de rust en lichamelijke e/o geestelijke veiligheid voor de kinderen en/of leerkracht verstoord wordt.
2. Lichamelijke verzorging: Indien een leerling een handicap heeft die een zodanige verzorging nodig heeft, dat de leerkrachten daarbij met regelmaat uit hun groep moeten.
3. Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen: Indien de leerling zoveel extra tijd en aandacht vraagt, zodat het ten koste gaat van andere leerlingen.
4. Gebrek aan opnamecapaciteit: In het verlengde van de onder punt drie beschreven situatie is de school niet in staat een leerling met een beperking (lichamelijk e/o geestelijk) op te nemen, vanwege het aantal zorgleerlingen die al in een bepaalde groep voorkomen. Per aanmelding zal de afweging moeten plaatsvinden of er voldoende ondersteuningsruimte aanwezig is.
5. Organisatie: De opvang van verschillende ondersteuningsleerlingen met hun specifieke behoeften en aanpak moet organisatorisch vormgegeven kunnen worden door de individuele leerkracht en het team. Organisatorische aanpassingen voor het ene kind moeten niet de gevraagde organisatorische aanpassingen van een ander kind of groep kinderen in de weg staan.
6. Groepsgrootte en/of samenstelling van de groep: De groep kan qua aantal leerlingen dusdanig groot zijn, dat adequate begeleiding van een ondersteuningsbehoefte van een kind niet vormgegeven kan worden. De groepssamenstelling kan zo complex zijn, dat goede hulp en begeleiding voor een kind met een bepaalde ondersteuningsbehoefte niet geboden kan worden.
7. De capaciteiten van de desbetreffende leerkracht: De problematiek van een kind kan zo complex zijn, dat werken aan die problematiek voor een leerkracht niet te behappen is. De kennis en vaardigheden om dit kind les te geven is niet voldoende aanwezig.
Indien er ervaringen vanuit het verleden zijn met de ouders en/of kind(eren) zal dit worden besproken. Op OBS Garmerwolde is regelmatig overleg tussen leerkrachten, ouders en kinderen. Wanneer wij als school de benodigde ondersteuning voor een leerling niet kunnen bieden en/of faciliteren, dan gaan wij in gesprek om te komen tot een aanvaardbaar alternatief. Wanneer een kind bij ons op school niet de ondersteuning krijgt die hij/zij nodig heeft, dan zal de school zoeken naar een goed alternatief buiten de school.