Katholieke Basisschool De Hofstee

Kraanvogel 22 4872 SB Etten-Leur

  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Hofstee
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Hofstee
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Hofstee
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Hofstee
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool De Hofstee

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Hofstee heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een brede zorgschool. De school is er in geslaagd leerlingen met beperkingen (dyslexie, SBO), stoornissen (Cluster 1, 2, 3 en 4) en erg veel meer- en hoogbegaafden (al dan niet met twice acceptional) passend onderwijs aan te bieden. De Hofstee is hier in verder ontwikkeld dan de 'gemiddelde' basisschool. De school staat hierom bekend in Etten-Leur. Dit heeft geleid tot instroom van 'oudere' leerlingen met zorgbehoefte. Daar wij in veel gevallen die uitdaging aangaan, ondanks de beperkingen van het kind, heeft dit gevolgen voor onze opbrengsten. Desondanks wordt al enkele jaren intensief gewerkt aan het verhogen van de opbrengsten. Hierin worden wij begeleid door externen. Onze ambitie is ondanks de veranderende populatie aan het landelijk gemiddelde te voldoen. De tussentijdse resultaten laten een positieve ontwikkeling zien.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school maken wij gebruik van het meten van resultaten en opbrengsten d.m.v. methodetoetsen, alsook Cito-toetsen.

Halfjaarlijks bekijkt, analyseert en bespreekt het team samen met directie en de IB-ers de opbrengsten van de gehele school.

Er wordt geëvalueerd, interventies worden besproken, waar nodig voortgezet en geborgd.

Er wordt onderzocht of interventies vast ingezet worden in ons basisaanbod of dit eenmalige, nodige interventies zijn.

Naar aanleiding van de analyse van de opbrengsten worden groeps- en schoolkeuzes gemaakt. Dit betreft inzet in formatie, scholing, etc.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen van De Hofstee krijgen vanuit kansrijke, maar zeker ook haalbare gedachte een passend advies mee. Het advies komt tot stand op basis van de schoolontwikkeling van een leerling, zoals toetsresultaten, observaties en zicht op de algemene ontwikkeling. De professionele kijk van de leerkrachten en ondersteuning van alle jaren op De Hofstee zijn leidend. Dit is aangetoond doordat leerlingen ook nog 3 jaar nadat ze De Hofstee verlaten hebben, op hun niveau zitten.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Uw kind brengt een belangrijk deel van de dag door op school. Hier bevindt zich de samenleving in het klein. De samenleving in al zijn verschijningsvormen met al zijn mooie en soms ook minder mooie kanten.

De werkwijze is gericht op ons hoger doel (missie) en gewaagd doel. Daarbij verliezen wij nooit onze kernwaarden en -kwaliteiten uit het oog.

Wij willen dit bereiken door:

  • het bieden van een veilige, aangename en sfeervolle omgeving voor kinderen, ouders en teamleden;
  • een gedifferentieerd onderwijsaanbod en gedifferentieerde didactische werkvormen;
  • een gedifferentieerde schoolorganisatie, waardoor er veel plaatsings- en ontwikkelings-mogelijkheden zijn voor kinderen, met hun variëteit aan verschillen;
  • gebruik te maken van zelfstandig werken (taakkaart) en een gedifferentieerd instructiemodel.
  • de zorg voor leerlingen te bewaken op basis van het Hofstee Ondersteuningsplan (HOP).   

In ons dagelijks werk streven we ernaar om bovenstaande te realiseren. Een aantal uitgangspunten ligt aan dit streven ten grondslag. We gaan uit van drie prominente behoeftes, die bij ieder individu aanwezig zijn, dan wel ontwikkeld dienen te worden.  

1. Behoefte aan autonomie.

Dit houdt in dat:

  • leerlingen meer verantwoording krijgen en leerkrachten meer als begeleider aan het ontwikkelingsproces werken;
  • binnen de groep de leerstof gedifferentieerd wordt aangeboden. Dit betekent dat niet alle leerlingen op hetzelfde moment hetzelfde werk doen;
  • leerlingen zichzelf kunnen ontwikkelen binnen een duidelijk vastgesteld kader;
  • het onderwijs aansluit bij de mogelijkheden en onmogelijkheden van het kind.

2. Behoefte aan competentie.

Dit houdt in dat:

  • we uitgaan van de kwaliteiten van ieder kind.
  • we de sterke punten nemen als uitgangspunt voor de ontwikkeling van het kind. Dit betekent dat we variëren in tijd, leerstofaanbod, leerstofmiddelen en didactische werkvormen. Hierdoor kunnen succeservaringen opgedaan worden, waardoor het kind zich prettig voelt en zal presteren naar zijn/haar mogelijkheden;
  • een veilige leeromgeving als basis voor het handelen van de leerkrachten én een goede leeromgeving dient;
  • kinderen weten dat fouten maken mag, daarvoor ben je op school;
  • er sprake moet zijn van een uitnodigende leersituatie;
  • door de leerkracht en in de groep/het lokaal kinderen inspirerend worden geprikkeld;
  • we leerlingen motiveren om op hun eigen niveau met uitdagende opdrachten aan de slag te gaan;
  • dit kan bevorderd worden door te differentiëren; o   teamleden open staan voor elkaar, willen leren van elkaar en elkaar stimuleren in hun eigen ontwikkeling

3. Behoefte aan relatie.

Dit houdt in dat:

  • alle kinderen het gevoel hebben dat ze er toe doen en zich prettig voelen in de klas; de kinderen zich veilig voelen op school;
  • structuur en transparantie zijn daarbij erg belangrijk;
  • het samenwerken wordt bevorderd;
  • we niet alleen het resultaat beoordelen, maar ook het samenwerken op zich. Een taak wordt in overleg met het kind gemaakt;
  • de leerkracht met een “positieve bril” naar de kinderen kijkt;
  • de leerkracht de kinderen vertrouwen geeft;
  • het verwachtingspatroon van de leerkracht t.o.v. de leerling hoog is, maar reëel;
  • ouders worden betrokken bij de school;
  • de relatie leerkracht-leerkracht onderbouwd wordt door het geven van feedback (zowel op goede als verbeterpunten, zowel op didactisch als pedagogisch gebied);
  • er aandacht is voor elkaars omstandigheden;
  • positieve resultaten worden gevierd!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol
  • Betrokken
  • Duidelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het toezicht op De Hofstee wordt, voor wat betreft de naleving van wettelijke voorschriften, uitgeoefend door de inspecteur van het basisonderwijs, Inspectie van onderwijs. Het laatste schoolinspectiebezoek vond plaats in oktober 2015. Tijdens dit inspectiebezoek zijn diverse indicatoren ‘voldoende’ of ‘goed’ beoordeeld. We zijn erg trots op de uitkomsten van dit rapport. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt en dit was duidelijk zichtbaar.  

Onderstaande opmerkingen komen uit het inspectierapport.

  • “Basisschool De Hofstee heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement;
  • De school heeft zichtbaar een doorgaande lijn voor zelfstandig werken;
  • Het team werkt in alle groepen gericht aan een prettig schoolklimaat;
  • Er is voldoende aandacht voor leerlingen die meer aan kunnen;
  • Het team heeft goed zicht op de ontwikkeling van leerlingen;
  • Leraren professionaliseren zich binnen een kernteam;
  • Er heerst een open teamcultuur waarin regelmatig wordt samengewerkt”;
  • “Het schoolklimaat is stimulerend en ambitieus. Een uitspraak van een leerling geeft hiervan een mooie illustratie 'Leraar maakt grapjes, maar we blijven wel met de les bezig’.”  

Volgende opmerkingen nemen we uiteraard ook mee uit dit bezoek: Er zijn door de inspectie verscheidene lessen bijgewoond en gesprekken gevoerd. Vanuit korte observaties van lesmomenten bevestigt men dat een aantal leerkrachten zeer bekwaam is; de opgemerkte verschillen tussen leerkrachten worden verder bestudeerd en waar nodig actie op ondernomen.

Het didactisch handelen is als voldoende gewaardeerd. Inspectie: “Het team lijkt de potentie te hebben om op dit punt van ‘voldoende’ naar 'goed' te groeien.”

Het volledige inspectierapport is te vinden op de site van de onderwijsinspectie.  

Sedert het nieuwe toezichtskader van de inspectie wordt de stichting bezocht. De kans bestaat dat een individuele school bezocht wordt waar gewenst of nodig. Daarvan zal dan nog een individueel rapport opgesteld worden.  

Tijdens het themabezoek medio juni 2018 op onderwerp ‘Didactisch Handelen’ werden beduidend veel complimenten gegeven op de kwaliteit van het onderwijs op De Hofstee. Specifiek op het themaonderwerp, alsook op de bredere opzet en uitvoering van ons onderwijs. Er zijn veel kwaliteiten en specialismen aanwezig, die ingezet worden voor de optimale ontwikkeling van ieder kind binnen De Hofstee. Een mooie opsteker, die ons weer een prettige stimulans geeft om verder te ontwikkelen op de koers die we varen. In 2019 werd er een visitatie uitgevoerd door BPS, alsook een interne audit door een extern bedrijf, die beiden lovende woorden uitspraken over de kwaliteit van onderwijs op De Hofstee. Het didactisch en pedagogisch handelen is als positief omschreven, alsook het schoolklimaat, het zicht op eenieder individueel kind en de wijze waarop kinderen begeleid en ondersteund worden.

Terug naar boven