Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De jongste kinderen worden in een heterogene groep (groep 1/2) geplaatst. Vanaf groep 3 kiezen wij ervoor kinderen van één jaargroep bij elkaar te houden (tenzij dit echt niet anders kan, vanwege leerlingaantallen). Wij zijn van mening dat wij op deze wijze beter kunnen inspelen op de verschillen tussen kinderen. Hierdoor zijn wij bovendien in staat beter tegemoet te komen aan de behoefte van elk kind. Richtinggevend voor het vormgeven van ons onderwijs is onze schoolvisie. Bij het aanbieden van de leerstof gaan wij uit van zogenaamde minimumdoelen; doelen die in principe voor elk kind haalbaar zijn. Daarnaast bieden wij kinderen de gelegenheid op hun eigen niveau te werken aan bepaalde herhalings- en/of verdiepingsstof. In de dagelijkse praktijk is dat terug te zien in alle groepen, onder andere door het gebruik van de zogenaamde instructietafels. Na een (korte) uitleg aan de groep kan een leerling zelf initiatief nemen, of wordt door de leerkracht uitgenodigd om een lastig onderdeel nog eens gezamenlijk (in een kleiner groepje) te bekijken.
In de lessentabel wordt globaal weergegeven hoeveel tijd per week aan de verschillende vakken wordt besteed. Het gaat hier om gemiddelden die enigszins per leerjaar kunnen verschillen. Bovendien zijn zij gebaseerd op een reguliere week (week zonder studie- of vakantiedagen). De pauzes/lunch zijn ook gedeeltelijk onderdeel van het aanbod. We gaan uit van aanwezigheid voor de lessentabel van 22 uur (22:00) per week voor groep 1 en 27 uur en 30 minuten (27:30) voor de groepen 2 t/m 8.
Er is een algemene afspraak dat wanneer blijkt dat een specifieke groep leerlingen meer onderwijstijd nodig heeft voor een specifiek vakgebied, hierin op maat aanpassingen gedaan kunnen worden. Zo krijgen de leerlingen onderwijs naar behoefte. De bovenstaande tabel is een richtlijn.
De Hofstee heeft zich ontwikkeld tot een school waar veel kinderen in een rustige, gestructureerde omgeving tot ontwikkeling kunnen komen. Het pedagogisch klimaat en het gedifferentieerd aanbod zorgen voor een veilige leeromgeving en welbevinden. Verschillen tussen kinderen worden als vanzelfsprekend ervaren.
In vergelijking tot andere scholen nemen veel (hoog)begaafde en cluster 4-leerlingen deel aan het (reguliere) onderwijs binnen onze school.
De school wil op de huidige sterke punten blijven inzetten en verder door ontwikkelen. De financiële middelen, die daarbij horen, zijn echter noodzakelijk.
Daarnaast staat het welbevinden van alle betrokkenen voorop; evenals de continuering van het verzorgen van goed onderwijs. Waar benodigd zullen we professionele adviezen geven over doorloop van het onderwijs binnen De Hofstee. Kleuterverlenging is hierbij een mogelijkheid wanneer een leerling volgens de gestelde doelen niet klaar is voor groep 3.
Daarnaast is het SchoolOndersteuningsProfiel leidend voor de mogelijkheden die we kunnen bieden op De Hofstee.
Iedere onderwijsbehoefte wordt specifiek bekeken. Wij staan als school bekend dat wij veel kinderen binnen onze reguliere school kunnen begeleiden en ondersteunen. Als wij echter handelingsverlegen zijn, is plaatsing op een andere school of afwijzing van een aanmelding noodzakelijk. Dit proces doorlopen we vanzelfsprekend heel zorgvuldig samen met ouders en eventuele ketenpartners om zo de best passende plek voor ieder kind te kunnen vinden. Daarbij betrekken we het Samenwerkingsverband en kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van de diensten van een Begeleider Passend Onderwijs (BPO).
BegaafdheidsProfielSchool (BPS)
Sinds 2019 zijn wij, mede door Het Ontwikkellab, de trotse drager van het keurmerk van de vereniging BPS (BegaafdheidsProfielSchool).
Scholen die dit keurmerk dragen, kenmerken zich door kwalitatief hoogwaardig onderwijs en begeleiding aan meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Dit wordt gekenmerkt door:
Een zorgvuldige begeleiding van de leerling, gebaseerd op brede diagnostische kennis met een ruim inhoudelijk aanbod binnen een flexibel programma voor deze leerlingen;
Bereidheid de aanwezige expertise te delen met ouders en met andere scholen in de regio.
De Hofstee heeft zich als doel gesteld bovenstaande kenmerken voor iedere leerling te kunnen bieden. Dat is ook meegenomen door de commissie, die ons bezocht heeft in november 2023, en het keurmerk heeft toegekend. Zij gaven aan dat we met trots onze werkwijze en expertise mogen uitdragen. In 2027 zal De Hofstee trachten het keurmerk voort te zetten middels een herkeuring.
Het Ontwikkellab:
Voor verschillende leerlingen van groep 1 t/m 8 biedt het reguliere programma ondanks compacten én verrijken onvoldoende uitdaging. Voor deze leerlingen hebben wij Het Ontwikkellab. Het Ontwikkellab is een doorgaande leerlijn die bestemd is voor meer en hoogbegaafde leerlingen én voor leerlingen met een hoog uitstroomperspectief. Door een zo vroeg mogelijke signalering en een daaropvolgend passend aanbod, bied je deze leerlingen de mogelijkheid betrokken te blijven, hun capaciteiten blijvend te prikkelen en (beter) te benutten. De begeleiding bij dit aanbod is gericht op het aanleren van specifieke vaardigheden, bijvoorbeeld de executieve functies.
Het Ontwikkellab wordt zowel binnen als buiten de klas aangeboden. Op school zijn talentbegeleiders aanwezig om dit aanbod vorm te geven én om de leerlingen en groepsleerkrachten hierbij te begeleiden. De groepsleerkrachten worden voortdurend bijgeschoold om goed te signaleren, te begeleiden, te sturen en te ondersteunen. Leerlingen, die eventueel op sociaal emotioneel gebied belemmerd worden door hun begaafdheid, worden eventueel, na een zorgvuldig overleg, begeleid door een gedragsspecialist.
Techlab
Ook is met ingang van schooljaar 2023-2024 een start gemaakt met een Techlab. Een plek en moment waar kinderen met hele praktische, creatieve intelligentie aan de slag kunnen met mooie en uitdagende opdrachten. Zo willen wij kinderen bedienen en uitdagen op alle facetten die hen vervolmaken.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school wil sterk zijn in de kwaliteit van de basisondersteuning die aangeboden wordt.
We willen kinderen klaar maken voor de toekomstige maatschappij.
Hiervoor bieden wij middels Effectieve Directe Instructie goede instructie waarna kinderen versterkt worden in zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
Ook door het doelgericht werken met doelenplanners hebben wij kinderen goed in beeld en kunnen wij inspelen op hun onderwijsbehoeften.
Onze groepen 1/2 zijn bewust heterogeen gemaakt omdat kinderen in deze leeftijd op zulke diverse momenten sprongetjes maken en kinderen zo van en met elkaar kunnen leren. De kleutergroepen zijn uitdagend en doelgericht ingericht en sturen aan op spelen en leren. Er wordt geobserveerd met het leerlingvolgsysteem MijnKleutergroep.
Er wordt doelgericht gewerkt middels onder andere spelend leren en daarvoor rijk ingerichte hoeken. Er wordt door de leerkrachten nauwgezet bijgehouden hoe kinderen ontwikkelen en welke stappen daarbij benodigd zijn om tot de volgende fase van ontwikkeling te komen. Kinderen maken ieders een hele andere ontwikkeling door. Doch houden wij zeer goed in kaart of kinderen voldoende ontwikkeling hebben doorgemaakt om de start in groep 3 te kunnen maken.
Er is een goede samenwerking met de kinderopvangcentra uit de omgeving. Met toestemming doen we een warme overdracht om zo ieder kind een zachte landing te laten maken op de basisschool.