ojbs Het Palet

Gerard Terborghstraat 9 7545 BV Enschede

Schoolfoto van ojbs Het Palet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Groeiperspectief

Goede schoolprestaties in het basisonderwijs zijn erg belangrijk voor de verdere schoolloopbaan van uw kinderen. Om tot goede prestaties te komen is het van belang dat het onderwijs goed is afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de leerling. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is een meting van wat de leermogelijkheden van de leerling zijn. Dat doen we met behulp van de NSCCT. De uitkomsten van de NSCCT leggen we naast de werkelijke vorderingen op rekenen, taal en lezen van uw zoon/dochter. We meten deze halfjaarlijks met IEP-toetsen en andere onderzoeken. Met behulp van de NSCCT en de bekende halfjaarlijkse toetsen stellen we een groeiperspectief op voor iedere leerling. Dit groeiperspectief biedt o.a. een voorspelling over de mogelijke vervolgopleiding in het voortgezet onderwijs. Daarnaast kunnen we met behulp van de NSCCT zien of de vorderingen bij rekenen, taal en lezen conform zijn wat we kunnen verwachten op grond van wat de mogelijkheden van de leerling zijn. We kunnen tijdig ingrijpen als de ontwikkeling achterblijft bij de verwachtingen (‘onderpresteren’) of het vieren met ouders en kind als de leerling op of boven de verwachting presteert. De resultaten van dit groeiperspectief worden met de leerling en de ouder(s) besproken in het zogenaamde driehoeksgesprek. In dit gesprek worden vervolgens ook afspraken gemaakt over de verdere stappen in de ontwikkeling van het kind.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij nemen twee keer per jaar de onafhankelijke toetsen af; in januari en juni. Dit zijn meestal de Cito-/-IEPtoetsen en voor technisch lezen is dat de AVI. De toetsen worden geregistreerd in het leerlingvolgsysteem. De resultaten worden door de intern begeleider besproken met de groepsleerkrachten. Op teamniveau worden de resultaten ook besproken. De directeur legt in het jaarlijkse managementgesprek met het bestuur verantwoording af over de resultaten. De individuele resultaten worden met de ouders gedeeld via het rapport (op papier) en besproken op de rapportavonden.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

OJBS Het Palet adviseert kansrijk. Dit houdt in dat we niet alleen naar de onderwijsresultaten kijken. We kijken hierbij ook naar de ontwikkeling door de schooljaren heen, attitude/gedrag (motivatie, werkhouding, taakgerichtheid, zelfstandigheid, zelfredzaamheid), gegevens van de NSCCT (niet schoolse cognitieve capaciteitentest) en andere onderzoeksgegevens. Kansrijk betekent voor ons dat we kijken waar een leerling de beste kans van slagen heeft, welke potentie heeft een leerling om succesvol te zijn op een school voor VO. Kortom: wat is de best passende plek voor een leerling. Vanaf medio groep 6, na de afname NSCCT en Cito/LIB- toetsen, wordt gekeken naar de uitstroomrichting. Eind groep 7 geven we een voorlopig VO-advies. In de advisering (zowel het voorlopig VO-advies, als het definitieve VO-advies) zijn de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur betrokken. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om een op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Deskundigheid
  • Erkenning
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven