De Kubus

Velveweg 50 7533 XK Enschede

Schoolfoto van De Kubus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2022-2023 is voor het eerst de IEP eindtoets afgenomen in groep 8. Dit is een bewuste keuze geweest met het oog op een overstap van CITO LVS naar het leerlingvolgsysteem IEP. Met ingang van het schooljaar 2023-2024 werken wij in de groepen 3 t/m 8 met dit volgsysteem. Aansluitend hierop zal de IEP eindtoets (vanaf 2023 doorstroomtoets) worden afgenomen in groep 8. 

Uit de resultaten van de IEP eindtoets blijkt dat wij, op basis van de correctiewaarden van de inspectie voor 2023, op fundamenteel niveau net boven de signaleringswaarden van de inspectie scoren. Hetzelfde geldt voor de opbrengsten passend bij het streefniveau. In 2022-2023 scoren wij onder het landelijk gemiddelde als het gaat om scholen met een gelijke weging dan de Kubus. Dit laatste geldt zowel op fundamenteel niveau als op streefniveau.

De lagere opbrengsten in het schooljaar 2022-2023 zijn voor een groot deel te verklaren doordat de leerlingen in deze groep naast de Corona periode te maken hebben gehad met een aantal minder stabiele schooljaren. Dit zowel in de groepsbezetting als in het sociale klimaat in de groep. In groep zeven is hier reeds op ingezet m.b.v. een Sova traject in samenwerking met een externe partij (In je SaS). Aansluitend is de groepsleerkracht begeleid door Het Reliëf, een cluster 4 school waarmee wij hebben samengewerkt op het gebied van gedrag. Dat schooljaar is er dus gewerkt aan het verbeteren van het sociale klimaat in de groep.

Aan het begin van groep acht is er een plan van aanpak op didactisch gebied opgesteld voor de hele groep. Dit plan is opgesteld in samenspraak met de kwaliteitsmedewerker OKI van de stichting. Op deze manier is er doelbewust gewerkt aan de onderwijsresultaten van de leerlingen. Wij zien dat de leerlingen in groep acht een bovengemiddelde groei hebben doorgemaakt. Ondanks dat deze opbrengsten onder het landelijk gemiddelde liggen, zijn wij trots op de groei die is doorgemaakt.

Momenteel zetten wij in de groepen 1 t/m 8 in op het versterken van het sociale klimaat. Dit doen wij onder andere in de vorm van heldere gedragsverwachtingen voor alle kinderen, gekoppeld aan een beloningssysteem. Dit zorgt voor rust, orde en duidelijkheid op groeps- en schoolniveau. Hierdoor is het sociale klimaat op school nu stabiel en niet langer van invloed op het onderwijskundige proces. Wij verwachten dit terug te zien in onze (eind)opbrengsten de komende jaren.

Om de opbrengsten de komende jaren te vergroten zal worden ingezet op:

  1. Het versterken van ons (reken)onderwijs (automatiseren, memoriseren en contextopgaven staan centraal)
  2. Differentiatie in het onderwijsaanbod
  3. Effectieve instructie 
  4. Inzet op woordenschatontwikkeling en begrijpend lezen                                                                                                                                                          

Bovenstaande onderwerpen zullen leidend zijn voor het vormgeven van ons onderwijs de komende schoolplanperiode.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na het afronden van de basisschoolperiode, stromen kinderen door naar het voortgezet onderwijs. Een belangrijke stap in de schoolcarrière van een kind. Als voorloper hierop krijgen de kinderen in groep 7 alvast een vooruitblik mee op het mogelijk uitstroomniveau. Aansluitend hierop vinden er in november in groep 8 voorlopige adviesgesprekken plaats. Gevolgd door het definitieve advies in maart.

Met ingang van het schooljaar 2023-204 wordt de Eindtoets basisschool vervangen door de doorstroomtoets. Deze wordt in februari afgenomen. In het schooljaar 2022-2023 zijn wij gestart met het afnemen van de IEP eindtoets, deze zal worden vervangen door de IEP doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Dit advies wordt zorgvuldig geformuleerd en vindt plaats na besprekingen met leerlingen, ouders, kwaliteitscoördinator en directie. Bij het geven van het schooladvies kijken wij naar de ontwikkeling van het kind in met name de laatste jaren van de basisschoolperiode. Daarnaast kijken wij naar de (toets)gegevens uit het leerlingvolgsysteem, maar ook de werkhouding en (leer)motivatie worden hierin meegenomen. Wij streven ernaar om kansrijk te adviseren. Krijgt een leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Dit gebeurt uiteraard altijd in goed overleg met de betrokken partijen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven