Medezeggenschapsraad (MR):
Een MR-lid wordt gekozen en neemt in principe deel aan de MR voor een periode van drie jaar. Voor een goed functionerende school is regelmatig overleg nodig tussen ouders, leerkrachten en directie. Wat in het bedrijfsleven de ondernemingsraad is, is op school de MR. MR-leden en directie bespreken met elkaar verschillende onderwerpen die voor de school belangrijk zijn. Voor een aantal zaken heeft de directie van de school instemming of advies van de MR nodig. Bijvoorbeeld als het rooster wordt gewijzigd, het schoolplan wordt aangepast, er een andere methode wordt aangeschaft, bij de benoeming van nieuw personeel, besteding van geld enzovoort. Elk jaar keren ook de formatie en de begroting weer terug op de agenda: Hoeveel leerlingen zijn er volgend jaar? Hoeveel geld is er? Welke klassenindeling past daar het beste bij? Daarnaast zijn er ook onderwerpen waarover de MR meedenkt. Wat vinden we slim of handig, hoe ga je ergens mee om, wat zouden de ouders daarvan vinden? Bijvoorbeeld de inzet sociale media, nieuwe rapporten, pesten en veiligheid. Kortom, alle zaken die het wel en wee van de hele school betreffen. De MR behandelt nooit individuele gevallen, hiervoor is de leerkracht het eerste aanspreekpunt. De MR behartigt de belangen van alle ouders. Input van ouders is dus heel belangrijk. Heeft u een tip, bespreekpunt, vraag of idee, dan kunt u altijd een MR-lid aanspreken of -schrijven. De vergaderdata van de MR staan in de schoolkalender.
Ouderraad (OR):
De ouderraad bestaat uit een groep ouders/verzorgers, die zich bezig houdt met het coördineren, organiseren en uitvoeren van activiteiten, samen met het team. Voor iedere activiteit worden een OR-lid en een leerkracht aan elkaar 'gekoppeld'. Zij bedenken samen het draaiboek voor de activiteit, met input vanuit de OR en het team. Het bedenken gebeurt dus in een kleine setting, de uitvoering met de hele OR en het team. Daarvoor schakelen we, indien nodig, andere ouders in. De OR regelt zelf, dus los van de school, de financiën. De activiteiten, die georganiseerd worden voor alle kinderen, worden betaald door de OR. De inkomsten bestaan uit de vrijwillige ouderbijdrage die ouders jaarlijks voor hun kind(eren) betalen.
Het Drents Verkeersveiligheidlabel (DVL):
Onze school heeft het verkeersveiligheidslabel.
Hoe krijgt een school de school dit label? Het Drents Verkeersveiligheidslabel (DVL) is een kwaliteitskeurmerk voor basisscholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Belangrijk hierbij zijn de verkeerslessen op scholen, de ouderparticipatie en een verkeersveilige omgeving. Om het label te verdienen, moet een school voldoen aan een aantal criteria.
Criteria voor het DVL:
1. Op de school wordt bij voorkeur gewerkt met een actuele verkeersmethode, zodat de doorgaande lijn in de leerstof gewaarborgd is.
2. In elke groep worden praktische oefeningen gedaan, zoals lopen op de stoep, oversteken en fietsvaardigheidsoefeningen. Ook wordt er elk jaar in elke groep een extra praktijkproject uitgevoerd.
3. Er is sprake van betrokkenheid van de ouders bij het verkeersonderwijs. Er is een verkeersouder op school die het team kan ondersteunen bij praktische oefeningen.
4. De schoolomgeving is verkeersveilig.
5. Verkeerseducatie is opgenomen in het schoolplan.
6. De school heeft een activiteitenjaarplan waarin de praktische oefeningen en projecten zijn opgenomen.
Overige:
Ook voor andere activiteiten doen we een beroep op ouders/verzorgers.