Openbare Basisschool Bargeres

Rolderbrink 128-130 7812 PK Emmen

We zitten met Obs Bargeres tijdelijk in het oude gebouw van Obs de Brink. De bijgevoegde foto is een impressie van de nieuwe school.

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 1 directeur, 1 directieondersteuner, 2 IB-ers, 12 leerkrachten en 2 onderwijsassistenten.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de leerkracht afwezig is, wordt deze vervangen door een andere bevoegde (inval)leerkracht. De inzet van invallers wordt bovenschools geregeld. Bij de vervanging wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde personen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Mocht er geen invaller beschikbaar zijn, dan zoekt de school naar andere opvangmogelijkheden op school. Voor deze situaties heeft het bestuur het protocol 'vervanging bij ziekte' vastgesteld. Dit protocol ligt ter inzage op school bij de locatiedirecteur.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2

Het onderwijs in de eerste twee leerjaren is opgebouwd aan de hand van de SLO leerlijnen. Hierbij werken wij met mijn Kleutergroep als volgsysteem. De activiteiten op het gebied van rekenen, taal en sociale redzaamheid zijn verbonden aan een thema. Door middel van spel staat de gehele periode alles met elkaar in verbinding. De kinderen werken met groepsdoelen en ook met individuele leerdoelen. Daarbij wordt oog gehouden voor de ontwikkelingsfase van elke kind. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8

De aangegeven lesuren per week zijn een benadering. Er is namelijk sprake van vakoverstijgende activiteiten. De onderwijstijd is opgebouwd aan de hand van genormeerde lesmethodes. In de ochtend vinden voornamelijk instructies plaats op het gebied van rekenen, taal en lezen. Tijdens de ochtendpauze is aandacht voor sociale redzaamheid of gesprekken die onder burgerschap vallen. Dit kan bijvoorbeeld naar aanleiding zijn van nieuws van de dag of het jeugdjournaal. In de middag wordt er aandacht besteed vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, leefstijl, creativiteit of expressie. Deze komen methodisch of thematisch aan de orde. Als er aan een thema wordt gewerkt kan deze afgesloten worden met een activiteit. Ouders kunnen hiervoor worden uitgenodigd.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl.
De intern begeleider van de school kan u er ook meer over vertellen.

Het SchoolOndersteuningsProfiel binnen OOE

Heeft een kind naast de basisondersteuning extra ondersteuning nodig dan stelt de school, in overleg met ouders en de adviseur onderwijs, een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP wordt ingeschat welke ontwikkelingsmogelijkheden de leerling heeft op langere termijn en welk eindniveau van de leerling verwacht kan worden. Op basis van de wet op passend onderwijs is het opstellen van een OPP verplicht voor elke leerling die een arrangement heeft waarbij ook de inzet van ondersteuningsmiddelen passend onderwijs aan de orde is.

Mogelijkheden van de school.

Bij (externaliserend) probleemgedrag wordt altijd een (extern) deskundige ingeschakeld om te bepalen wat de ondersteuningsbehoefte van de leerling is. Per school is een gelimiteerd aantal uren onderwijsassistentie beschikbaar ter ondersteuning van leerlingen met een OPP. Het ontwikkelingsperspectief is een aanvulling op het groepsplan. Voor leerlingen die ondersteuning krijgen vanuit het reguliere ondersteuningsaanbod (basis) stelt de school geen OPP op. Deze leerlingen staan vermeld in het groepsplan of hebben een individueel handelingsplan (‘plan van aanpak’).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door de samenwerking met de Tine Marcusschool en het Expertise Centrum voor Anderstaligen zullen wij ons gaan specialiseren op het gebied van taal.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar kunnen terecht op onze peuteropvang, ook wel bekend als de voorschool.

Op de peuteropvang leren peuters om met leeftijdsgenootjes de wereld te ontdekken in een veilige omgeving. De peuteropvang is dé plek waar kinderen van 2,5 tot 4 jaar kunnen groeien, bloeien en ontwikkelen. Onze professionele (pedagogisch) medewerkers staan iedere dag klaar om uw kind een geweldige dag te bezorgen en te begeleiden in de ontwikkeling. Dat doen zij met veel passie en nog meer plezier. We zijn er voor uw kind, het hele gezin en de omgeving want, opvoeden … dat doen we samen.

Onze locatie is geopend gedurende de schoolweken. Doordat de peuteropvang zich in hetzelfde gebouw als de basisschool bevindt, wordt de overgang naar groep 1 minder groot en zorgen we voor een doorgaande ontwikkellijn. De kinderen zijn al bekend met de school en de omgeving. We bereiden de kinderen voor op hun schooltijd door nauw samen te werken met de kleuterklassen, gemeenschappelijke thema's te delen en regelmatig bij elkaar te komen om samen te spelen. Peuters die ervaring opdoen in de peuteropvang/voorschool beginnen de basisschool met meer zelfvertrouwen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Onze peuteropvang biedt Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE) VVE is erop gericht om de (taal) ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Ieder kind is welkom! 

VVE-indicatie 

Heeft uw peuter moeite met taal of extra ondersteuning nodig bij de ontwikkeling? Dan kan uw peuter een VVE-indicatie krijgen. Meestal gaat dat via het consultatiebureau, de wijkverpleegkundige, kinderarts of maatschappelijk werker. Met een VVE-indicatie kan uw kind naar de peuteropvang en krijgt het voorschoolse educatie.  

Uk & Puk 

We maken gebruik van de methode Uk & Puk en werken vanuit thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de peuters/kinderen. De methode concentreert zich op verschillende ontwikkelingsgebieden: taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische en zintuiglijke ontwikkeling en rekenprikkels.  Uk & Puk sluit naadloos aan bij de methode die in groep 1 en 2 van de basisschool wordt gebruikt. Dit maakt de overgang naar school voor uw peuter soepeler. Onze peuteropvang is dan ook de ideale voorbereiding op het basisonderwijs.  Alle peuters komen met de Uk & Puk methode in aanraking. Met of zonder VVE indicatie. Voor ieder kind is het leerzaam, geeft het programma structuur en herkenning richting groep 1. 

Ouderbijdrage 

De ouderbijdrage hangt af van uw inkomen. Ouders van kinderen met een indicatie betalen een lagere ouderbijdrage en de kinderen hebben voorrang bij plaatsing. De gemeente betaalt grotendeels deze uren voor VVE. Als ouder betaalt u een minimale ouderbijdrage per maand. 

Terug naar boven