Klachten op een school van SALTO. Wat kunt u doen?
U als ouder en wij als school willen samen het beste voor de kinderen. Maar wat is precies het beste voor uw kind en op welke manier bereiken we dat? Daarover ontstaat soms een verschil van mening. Bij een meningsverschil gaan we altijd in gesprek.
Het gesprek aangaan
Het voeren van gesprekken en het vinden van een oplossing is niet altijd makkelijk. De gesprekken vragen inspanningen van ouders én van de school. Belangrijk is dat we respect hebben voor elkaar, naar elkaar luisteren, openstaan voor elkaars mening, rustig blijven en duidelijk communiceren. Soms zijn hiervoor meerdere gesprekken nodig. Ondanks deze inspanningen kan een meningsverschil soms uitgroeien tot grotere onvrede of een klacht. Dan zijn verdere stappen nodig. Verderop vindt u een stroomschema waarin de stappen uitgewerkt staan.
Ondersteuning op school
Op en rond de school zijn mensen die u kunnen helpen om de goede stappen te zetten als u ontevreden bent of zorgen hebt. Dit zijn:
- De interne vertrouwenspersoon (een luisterend oor voor ouders en kinderen die mee kan denken en advies kan geven om het probleem op te lossen);
- De externe vertrouwenspersoon (advies en bijstand voor ouders en personeelsleden bij (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en wetsovertredingen);
- De medezeggenschapsraad (als ouders en/of personeelsleden vragen of opmerkingen hebben over het schoolbeleid en de schoolorganisatie);
- Een mediator (kan ingezet worden door de bestuurder als een conflict ervoor zorgt dat er samen niet meer op een gewone manier gecommuniceerd kan worden).
U komt er samen niet uit, wat nu?
Komt u er op school, na het voeren van verschillende gesprekken, nog niet uit? Vraag dan advies aan de interne of aan de externe vertrouwenspersoon. Als u een conflict heeft over machtsmisbruik, een misstand of grensoverschrijdend gedrag, dient u een klacht in bij het college van bestuur. U stuurt een mail of een brief naar SALTO. Uw mail of bericht wordt ontvangen door de voorzitter van het College van Bestuur. Aan de hand van uw bericht en de acties die al hebben plaatsgevonden, bepaalt de voorzitter College van Bestuur wie en op welke manier uw klacht in behandeling wordt genomen. Als het conflict nog blijft bestaan, na het voeren van verschillende gesprekken met de school of met het schoolbestuur, kan u een klacht indienen bij de onafhankelijke landelijke klachtencommissie. Uiteraard hopen we erop dat we het samen nooit zover laten komen.
Bijlage a
| Tips voor ouders en school
1) Voorkom dat het probleem erger wordt Een gesprek voeren over een probleem is niet altijd makkelijk. Toch is het belangrijk om snel het gesprek aan te gaan als u ergens tegen aan loopt of ergens mee zit. Laat ‘iets kleins’ niet groter worden.
2) Spreek de juiste persoon aan Bespreek een probleem het liefst meteen met de persoon waar de klacht over gaat of waar het probleem speelt. Ouders die een klacht hebben, kunnen daarvoor meestal het beste terecht bij de leerkracht van hun kind. Twijfelt u met wie of hoe u het gesprek moet voeren? Bespreek het dan met de interne vertrouwenspersoon.
3) Neem de tijd Bespreek een probleem niet ‘even tussendoor’. Maak een afspraak met de betreffende persoon en let erop dat er voldoende tijd is om standpunten toe te lichten.
4) Bereid het gesprek voor Bedenk, voordat het gesprek plaatsvindt, wat u wilt bespreken en welke oplossingsmogelijkheden u zelf ziet. Als het u helpt, kan u uw voorbereiding opschrijven en deze aantekeningen ter ondersteuning bij het gesprek meenemen. Op die manier kan u tijdens het gesprek terugkijken of u alles heeft besproken wat u wilde bespreken.
5) Voorwaarden voor een goed gesprek
- Neem de ander serieus en probeer u in de standpunten van de ander te verplaatsen.
- Laat elkaar uitpraten en reageer niet meteen vanuit emotie.
- Blijf eerlijk en duidelijk, zonder de ander aan te vallen of zelf in de verdediging te schieten.
- Vraag eventueel iemand anders bij het gesprek. Iemand die iets verder van het probleem af staat.
- Streef samen naar een oplossing waar alle betrokkenen achter staan.
- Houd het belang van het kind in het oog.
6) Welke afspraken zijn er gemaakt?
Het is handig om na afloop het gesprek en de gemaakte afspraken in een verslag vast te leggen. Zo zorg je er samen voor dat er geen misverstanden ontstaan en kan je nog een keer nalezen wat er besproken is. Soms helpt het om de afspraken samen te ondertekenen.
Bijlage b | Contactgegevens bij klachten
Interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersonen op onze school zijn: Anouschka Vos en Christiaan Mersel. Per mail zijn de interne vertrouwenspersoon bereikbaar op het mailadres: [email protected] of [email protected]
De externe vertrouwenspersonen
SALTO is aangesloten bij vertrouwenswerk.nl. Informatie vindt u op www.vertrouwenswerk.nl. De rechtstreekse contactgegevens van de externe vertrouwenspersonen zijn: ·
Het schoolbestuur
SALTO
t.a.v. de voorzitter College van Bestuur W. Klaassen
Insulindelaan 115a
5642 CV Eindhoven
040 – 2606710
[email protected]
De landelijke klachtencommissie en de geschillencommissie passend onderwijs
Stichting Onderwijsgeschillen
Zwarte Woud 2
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
T: 030 2809590
W: www.onderwijsgeschillen.nl
Rechtbank Oost-Brabant
Postbus 70584
5201CZ ’s-Hertogenbosch,
W: www.rechtspraak.nl