Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De aanpak van de eerste twee groepen is gericht op de kleuterleeftijd, waarbij we bewust voor heterogene groepen gekozen hebben, dat wil zeggen dat we kleuters van groep 1 en 2 samen in één groep hebben ondergebracht. Het werken in deze groepen gebeurt vanuit de kring. In de kring begint de schooldag en hier keren de kleuters ook steeds weer terug. Daarnaast wordt er gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in het speellokaal en op het schoolplein.Aanvankelijk ligt de nadruk op het wennen aan school en gebeurt "leren" vooral door spelen. Wie in de "hoek" speelt, is ook bezig met taalontwikkeling; wie speelt met blokken leert ook hoeveelheden en vormen te hanteren; wie de golven van de zee tekent, is bezig met voorbereidend schrijven. Later worden bewust activiteiten aangeboden, die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven (bijv. de begrippen links, rechts, eerste, laatste enz.)Het spelen blijft daarnaast een belangrijke plaats innemen.
De lesstof wordt aangeboden aan de hand van thema's die aansluiten bij de leefwereld van de kinderen en van waaruit zij hun horizon steeds verder zullen verbreden.
Genoemde uren geven een indicatie en in de praktijk kan daarvan worden afgeweken.
Onze school heeft over het algemeen kleine groepen. Dit zorgt ervoor dat al onze leerlingen veel aandacht krijgen van de leerkracht. Kinderen die buiten het 'groepsaanbod' vallen omdat zij moeite hebben met leren of omdat het juist allemaal te gemakkelijk voor ze is, bieden we een passend aanbod. Op deze manier proberen we leerlingen zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Er is extra hulp mogelijk door ondersteuning van een RT-er of de inzet van een onderwijsassistent.
Er is een 'plusklas' voor leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken. Zij bezoeken de plusklas 1 dagdeel per week om daar samen te werken aan taken en opdrachten die net iets extra's van hen vraagt. De leerkracht van de plusklas heeft een ondersteunende rol naar de groepsleerkrachten zodat ook in de groepen het onderwijs aan deze leerlingen optimaal op hen wordt afgestemd.
Leerlingen van de bovenbouw van onze school kunnen deelnemen aan de Brede School Academie. De BSA is bedoeld voor leerlingen uit groep 6, 7 en 8 met ambitie. Het gaat om leerlingen die naar HAVO/VWO of gymnasium kunnen en bereid zijn zich daar sterk voor in te zetten. Leerlingen die deelnemen gaan enorm vooruit in hun schoolprestaties, met name bij begrijpend lezen. Leerlingen worden daarnaast voorbereid op de cultuur van de hogere schoolsoorten en leren debatteren, onderzoeken en discussiëren
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.