Parkwijck, Openbare Basisschool

Zuidendijk 363 a 3317 NR Dordrecht

Schoolfoto van Parkwijck, Openbare Basisschool

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Met alle Nestas-scholen samen beschikken we over vaste invallers die we inzetten indien de groepsleerkracht verlof heeft. Dit is een mooi systeem dat zorgt voor een eerste adequate oplossing voor dit vraagstuk. Daarnaast hebben we op school diverse ambulante mensen rondlopen die in geval van nood kunnen bijspringen. Dit zijn gekwalificeerde leerkrachten zoals de IB-er of een RT-er. Mocht de nood zo hoog zijn dan kan het incidenteel ook voorkomen dat een onderwijsassistent of gekwalificeerde stagiaire, onder toezicht van een leerkracht, voor de groep staat. In een uiterst geval kan het voorkomen dat een groep verdeeld wordt over andere groepen. Het naar huis sturen van een groep vanwege een tekort aan personeel vinden wij zeer onwenselijk. Gelukkig is dat afgelopen jaar niet aan de orde geweest!

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aanpak van de eerste twee groepen is gericht op de kleuterleeftijd, waarbij we bewust voor heterogene groepen gekozen hebben, dat wil zeggen dat we kleuters van groep 1 en 2 samen in één groep hebben ondergebracht. Het werken in deze groepen gebeurt vanuit de kring. In de kring begint de schooldag en hier keren de kleuters ook steeds weer terug. Daarnaast wordt er gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in het speellokaal en op het schoolplein.Aanvankelijk ligt de nadruk op het wennen aan school en gebeurt "leren" vooral door spelen. Wie in de "hoek" speelt, is ook bezig met taalontwikkeling; wie speelt met blokken leert ook hoeveelheden en vormen te hanteren; wie de golven van de zee tekent, is bezig met voorbereidend schrijven. Later worden bewust activiteiten aangeboden, die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven (bijv. de begrippen links, rechts, eerste, laatste enz.)Het spelen blijft daarnaast een belangrijke plaats innemen.

De lesstof wordt aangeboden aan de hand van thema's die aansluiten bij de leefwereld van de kinderen en van waaruit zij hun horizon steeds verder zullen verbreden. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Genoemde uren geven een indicatie en in de praktijk kan daarvan worden afgeweken. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school heeft over het algemeen kleine groepen. Dit zorgt ervoor dat al onze leerlingen veel aandacht krijgen van de leerkracht. Kinderen die buiten het 'groepsaanbod' vallen omdat zij moeite hebben met leren of omdat het juist allemaal te gemakkelijk voor ze is, bieden we een passend aanbod. Op deze manier proberen we leerlingen zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Er is extra hulp mogelijk door ondersteuning van een RT-er of de inzet van een onderwijsassistent. 

Er is een 'plusklas' voor leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken. Zij bezoeken de plusklas 1 dagdeel per week om daar samen te werken aan taken en opdrachten die net iets extra's van hen vraagt. De leerkracht van de plusklas heeft een ondersteunende rol naar de groepsleerkrachten zodat ook in de groepen het onderwijs aan deze leerlingen optimaal op hen wordt afgestemd.

Leerlingen van de bovenbouw van onze school kunnen deelnemen aan de Brede School Academie. De BSA is bedoeld voor leerlingen uit groep 6, 7 en 8 met ambitie. Het gaat om leerlingen die naar HAVO/VWO of gymnasium kunnen en bereid zijn zich daar sterk voor in te zetten. Leerlingen die deelnemen gaan enorm vooruit in hun schoolprestaties, met name bij begrijpend lezen. Leerlingen worden daarnaast voorbereid op de cultuur van de hogere schoolsoorten en leren debatteren, onderzoeken en discussiëren

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven