Hervormde Basisschool Mattanja

Oude Harderwijkerweg 50 8085 PH Doornspijk

Schoolfoto van Hervormde Basisschool Mattanja

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

De eindtoetsresultaten liggen de afgelopen jaren op een voldoende niveau. Dit betekent dat we in vergelijking met scholen met een zelfde weging voldoende eindresultaten weten neer te zetten op het gebied van Nederlandse taal en Rekenen. Onze gemiddelde scores op de referentieniveaus zijn de afgelopen jaren boven de signaleringswaarde. Onze conclusie is dat ons onderwijs opbrengsten weet te bereiken die mogen worden verwacht op basis van onze leerlingpopulatie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij de tussenresultaten hanteren we twee verschillende methodieken, te weten, de methodetoetsen en het Leerling en Onderwijs Volg Systeem (LOVS) Leerling in Beeld van Cito. Na een blok worden vanuit de methodetoetsen hiaten opgespoord en zo mogelijk weggewerkt. Na de halfjaarlijkse toetsen van Leerling in Beeld worden langetermijndoelen voor de leerlingen gesteld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs vinden wij het belangrijk dat elk kind op het juiste niveau komt. Het schooladvies komt dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid tot stand. Daarbij kijken we naar de toets resultaten door de loop van de jaren, maar natuurlijk ook naar werkhouding, motivatie e.d. Het advies wordt altijd besproken met de ouders en de leerling.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociale opbrengsten vormen de voorwaarde om te komen tot cognitieve opbrengsten. Gewenst gedrag stimuleren we. De school besteedt specifiek aandacht aan het omgaan met elkaar en elkaars spullen. Spelen op het plein en met elkaar is een groot aandachtspunt. De school werkt met positieve gedragsregels die keer op keer herhaald worden. Het aanspreken van elkaar, respect tonen voor elkaar en rekening houden met elkaar zijn vaardigheden die we de leerlingen voordoen en aanleren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verdraagzaamheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven