Basisschool Sint Liborius

Maurits Prinsstraat 25 7091 CV Dinxperlo

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Liborius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Liborius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Liborius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Liborius

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Maatregelen tervoorkoming en bestrijding van lesuitval

Voor het regelen van de vervanging van afwezige leerkrachten werkt Essentius al jarenlang met een eigen vervangingspool in samenwerking met eentweetal andere besturen. In tijden waarin er een ruim aanbod was van (jonge) leerkrachten voldeed dit systeem goed tot uitstekend. De laatste jaren ervaren we echter in de praktijk dat we vanuit de vervangingspool niet kunnen voldoen aan de vervangingsvraag, met name wat betreft het kortdurende, onvoorziene(ziekte) verzuim.  Er zijn steeds vakergeen invalleerkrachten of poolleerkrachten beschikbaar. Dit wordt onderandere  ook veroorzaakt door de Wet werken zekerheid en een tekort aan (jonge) leerkrachten.  We verwachten dat het tekort aan leerkrachten, ook in dezeregio, de komende jaren zal toenemen. Er komen op korte en middellange termijn onvoldoende studenten op de arbeidsmarkt om aan de vraag naar leerkrachten te voldoen. Als we de vervanging van afwezige leerkrachten in de toekomst adequaat willen regelen, dan zullen we dat op een andere manier moeten doen dan met kortlopende oproepcontracten.  

Hoe doen we dat?

Om de vervanging van afwezige leerkrachten te kunnen regelen krijgt iedere school een opslag op de formatie. Hiermee kunnende scholen intern alle kortdurende vervangingen regelen. De school ontwerpt hiervoor zijn eigen vervangingsscenario’s vastgelegd in een vervangingsprotocol. De verantwoordelijkheid voor het goed regelen van de vervanging komt hiermee op het niveau van de school te liggen.

 

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Eigenaar en eerste aanspreekpunt van alle soorten van ondersteuningsvragen is altijd de leerkracht. Daarbij zoekt de leerkracht altijd in eerste lijn zelf ondersteuning van de Intern begeleider binnen de school. Wij hebben specifieke deskundigheid in huis (interne) op het gebied van video interactie begeleiding, kindgesprekken, autisme (geef me de vijf), taal/lezen, rekenen, kleuterontwikkeling.  Ons Essentius loket (ondersteunend intern) biedt de volgende deskundigheid: een deskundige op het gebied van autisme (auti-specialist),een gedragsspecialist, beeldcoaches, specialist jonge kinderen, lees/dyslexiespecialist, taal- en rekenspecialisten, psychodiagnostisch medewerker,specialist excellente leerlingen en specialist Wetenschap & techniek. Extern maken wij gebruik van expertise van het speciaal onderwijs: oa. ambulant begeleiders van cluster 2 (lees- en spraakbeperkingen) en 4 (gedragsvragen).  Ook de schoolmaatschappelijk werker kan aanschuiven in het ondersteuningsteam.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Schooldoelen 2024/2025
 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven