Basisschool Sint Liborius

Maurits Prinsstraat 25 7091 CV Dinxperlo

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Liborius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Liborius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Liborius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Liborius

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Maatregelen tervoorkoming en bestrijding van lesuitval

Voor het regelen van de vervanging van afwezige leerkrachten werkt Essentius al jarenlang met een eigen vervangingspool in samenwerking met eentweetal andere besturen. In tijden waarin er een ruim aanbod was van (jonge) leerkrachten voldeed dit systeem goed tot uitstekend. De laatste jaren ervaren we echter in de praktijk dat we vanuit de vervangingspool niet kunnen voldoen aan de vervangingsvraag, met name wat betreft het kortdurende, onvoorziene(ziekte) verzuim.  Er zijn steeds vakergeen invalleerkrachten of poolleerkrachten beschikbaar. Dit wordt onderandere  ook veroorzaakt door de Wet werken zekerheid en een tekort aan (jonge) leerkrachten.  We verwachten dat het tekort aan leerkrachten, ook in dezeregio, de komende jaren zal toenemen. Er komen op korte en middellange termijnonvoldoende studenten op de arbeidsmarkt om aan de vraag naar leerkrachten tevoldoen. Als we de vervanging van afwezige leerkrachten in de toekomst adequaat willen regelen, dan zullen we dat op een andere manier moeten doen dan met kortlopende oproepcontracten.  

Hoe doen we dat?

Om de vervanging van afwezige leerkrachten te kunnen regelen krijgt iedere school een opslag op de formatie. Hiermee kunnende scholen intern alle kortdurende vervangingen regelen. De school ontwerpt hiervoor zijn eigen vervangingsscenario’s vastgelegd in een vervangingsprotocol. De verantwoordelijkheid voor het goed regelen van de vervanging komt hiermee op het niveau van de school te liggen.

Uitgangspunt is dat er geen klassen naar huis worden gestuurd. In deze nieuwe werkwijze zien we voordelen ten opzichte vande eerdere situatie:- er is extra formatie beschikbaar per school;- door  met een vastteam binnen de school te werken creëren we interne rust en continuïteit;- we bieden jonge leerkrachten een vaste werkplek in plaatsvan een oproepcontract;- we zijn beter in staat om jonge leerkrachten te begeleidenen te beoordelen;- we zijn een aantrekkelijke werkgever in de regio, doordatwe vanuit goed werkgeverschap op middellange termijn meer werkgelegenheidkunnen creëren ;- administratieve lastenverlichting, minder registratie,minder contracten. 

Daarbij verwachten we dat deze nieuwe werkwijze van positieve invloed zal zijn op de werkdruk. Er komen geen/minder nieuwe gezichten binnen de school. De leerkrachten nemen deel aan alle activiteiten van de school, zijn bekend met de werkwijze van de school en kennen de kinderen en de collega’s . Deze manier van werken sluit daarmee goed aan bij de uitgangspuntenvanuit het werkdrukakkoord. Door deze zaken te combineren gaat er veel meerformatie naar de scholen, waardoor we als organisatie investeren in preventievemaatregelen tegen ziekteverzuim. Naar verwachting zal het ziekteverzuim op middel(lange) termijn afnemen. Hierdoor kan een deel van het toegekende vervangingsbudget ingezet worden op reguliere taken. 

Een en ander is vastgelegd in een notitie ‘sterk samen’,waarop de RvT goedkeuring en de GMR instemming heeft gegeven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op basisschool Sint Liborius werken we in schooljaar 2023 2024 met 8 groepen:

2 groepen 1/2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7 en groep 8

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Eigenaar en eerste aanspreekpunt van alle soorten vanondersteuningsvragen is altijd de leerkracht. Daarbij zoekt de leerkracht altijd in eerste lijn zelf ondersteuning van de Intern begeleider binnen de school. Wij hebben specifieke deskundigheid in huis (interne) op het gebied van:video interactie begeleiding, kindgesprekken, autisme (geef me de vijf),taal/lezen, rekenen, kleuterontwikkeling.  Ons Essentius loket (ondersteunend intern) biedt de volgende deskundigheid: een deskundige op het gebied van autisme (auti-specialist),een gedragsspecialist, beeldcoaches, specialist jonge kinderen, lees/dyslexiespecialist, taal- en rekenspecialisten, psychodiagnostisch medewerker,specialist excellente leerlingen en specialist Wetenschap & techniek. Extern maken wij gebruik van expertise van het speciaal onderwijs: oa. ambulant begeleiders van cluster 2(lees- en spraakbeperkingen) en 4 (gedragsvragen).  Ook de schoolmaatschappelijk werker kan aanschuiven in het ondersteuningsteam.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zicht op ontwikkeling versterken door Leeruniek

Signaleren en acteren blijft van kracht. 

Meer-hoogbegaafdheid expertise en aanbod uitbreiden

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven