Houtrustschool

Nachtegaalplein 19 A 2566 JP Den Haag

Schoolfoto van Houtrustschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het doel is om iedere leerling bewust te laten groeien binnen zijn of haar mogelijkheden. Hierbij is het van belang om de onderwijsbehoeften van iedere leerling te bepalen. Dit gebeurt op verschillende niveaus:  

1. Op schoolniveau
Directie maakt i.s.m. de administratief medewerker 1x per 4 jaar een analyse van onze schoolbevolking op de volgende gebieden:
·         Opleidingsniveau van de ouders
·         Verdeling over de wijken
·         Percentage gescheiden ouders (globaal)  

2. Op groepsniveau
Twee keer per jaar maakt de Intern Begeleider (IB) i.s.m. de groepsleerkracht per groep een overzicht om te bepalen wat de onderwijsbehoefte van een groep is. 1. Tussen de herfst- en kerstvakantie. 2. Tussen de mei- en zomervakantie. Bij dit overzicht kijken we naar de resultaten, de werkhouding, concentratie, sociaal emotionele behoefte e.d. Op basis van deze gegevens kan een leerkracht de focus en de differentiatie aanpassen. We gebruik Esis voor de administratie/ verslaglegging van de ontwikkelingsbehoeften van de leerlingen.  

3. Op leerlingniveau
Om de onderwijsbehoeften van iedere leerling afzonderlijk te bepalen vindt er jaarlijks een overdracht plaats. Tijdens de groepsoverdracht worden de behoeften per leerling in kaart gebracht/bijgesteld. Bij deze gesprekken zijn zowel de intern begeleider (IB-er) als de ‘oude’ en ‘nieuwe’ leerkracht aanwezig. Ook levert het LOL-gesprek (leerling-ouder-leerkracht) kostbare informatie op om de onderwijsbehoefte in beeld te hebben en te houden. Gedurende het jaar zijn er ook leerling besprekingen tussen IB-er en leerkracht om de onderwijsbehoeften te blijven monitoren en eventueel bij te stellen. Er wordt in ieder geval gekeken naar:
·         Observaties van de leerkracht(en).
·         Toetsopbrengsten (methode en niet-methode).
·         Gesprekken met de leerling en/of ouders
·         Informatie van leerling en ouders.
·         Eventuele overige onderzoeksgegevens.  

Bij het bepalen van de onderwijsbehoeften wordt er zowel gekeken naar belemmerende als naar bevorderende factoren. Op deze manier blijft de doorgaande lijn gewaarborgd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

     
Tijdens de informatieavond in september worden de ouders aan de hand van de jaarplanning van BOVO Haaglanden en het Protocol Schooladvies groep 8, geïnformeerd over de stappen die genomen moeten worden voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. In oktober worden de NIO-toets en de eerste toetsen van CITO in beeld afgenomen. De leerkrachten van de groepen 6, 7, 8, de IB-er en de directeur bepalen in januari het voorlopig advies. De criteria daarbij zijn: NIO-toets, cito-resultaten, motivatie en werkhouding van de leerling.

Het voorlopig schooladvies wordt tussen 10 en 31 januari gegeven, tijdens een gesprek met ouders en leerling. In februari wordt een Doorstroomtoets afgenomen en zodra de uitslag daarvan bekend is, volgt het definitief advies. Mocht het resultaat van de eindtoets hoger zijn dan het basisschool advies, dan zal het advies naar boven worden bijgesteld tenzij dit niet in het belang van het kind is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

OBS Houtrust is een kleine, knusse openbare basisschool gelegen in de Haagse vogelwijk in een oase van groen. Door het vele groen voelt men de rust die hier heerst. Wij zijn van mening dat leerlingen zich veilig en prettig moeten voelen voordat ze tot leren komen. Daarom besteden wij veel aandacht aan het welbevinden en de betrokkenheid van onze leerlingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect en Eigenheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven