Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het doel is om iedere leerling bewust te laten groeien binnen zijn of haar mogelijkheden. Hierbij is het van belang om de onderwijsbehoeften van iedere leerling te bepalen. Dit gebeurt op verschillende niveaus:
1. Op schoolniveau
SChool maakt eens per 4 jaar een analyse van onze schoolbevolking op de volgende gebieden:
· Opleidingsniveau van de ouders
· Verdeling over de wijken
· Percentage gescheiden ouders (globaal)
2. Op groepsniveau
Twee keer per jaar maakt de Intern Begeleider (IB) i.s.m. de groepsleerkracht per groep een overzicht om te bepalen wat de onderwijsbehoefte van een groep is. 1. Tussen de herfst- en kerstvakantie. 2. Tussen de mei- en zomervakantie. Bij dit overzicht kijken we naar de resultaten, de werkhouding, concentratie, sociaal emotionele behoefte e.d. Op basis van deze gegevens kan een leerkracht de focus en de differentiatie aanpassen. We gebruiken Esis voor de administratie/ verslaglegging van de ontwikkelingsbehoeften van de leerlingen.
3. Op leerlingniveau
Om de onderwijsbehoeften van iedere leerling afzonderlijk te bepalen vindt er jaarlijks een overdracht plaats. Tijdens de groepsoverdracht worden de behoeften per leerling in kaart gebracht en waar wenselijk bijgesteld. Bij deze gesprekken zijn zowel de intern begeleider (IB-er) als de ‘oude’ en ‘nieuwe’ leerkracht aanwezig. Ook levert het LOL-gesprek (leerling-ouder-leerkracht) waardevolle informatie op om de onderwijsbehoefte in beeld te hebben en te houden. Gedurende het jaar zijn er ook leerling besprekingen tussen IB-er en leerkracht om de onderwijsbehoeften te blijven monitoren en eventueel bij te stellen. Er wordt in ieder geval gekeken naar:
· Observaties van de leerkracht(en).
· Toetsopbrengsten (methode en niet-methode).
· Gesprekken met de leerling en/of ouders
· Informatie van leerling en ouders.
· Eventuele overige onderzoeksgegevens.Bij het bepalen van de onderwijsbehoeften wordt er gekeken naar zowel stimulerende als belemmerende factoren. Op deze manier blijft de doorgaande lijn gewaarborgd.
Tijdens de informatieavond in september worden de ouders aan de hand van de jaarplanning van BOVO Haaglanden en het Protocol Schooladvies groep 8, geïnformeerd over de stappen die genomen moeten worden voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. In oktober worden de NIO-toets en de eerste toetsen van CITO in beeld afgenomen. De leerkrachten van de groepen 6, 7, 8, de IB-er en de directeur bepalen in januari het voorlopig advies. De criteria daarbij zijn: NIO-toets, cito-resultaten, motivatie en werkhouding van de leerling.Het voorlopig schooladvies wordt tussen 10 en 31 januari gegeven, tijdens een gesprek met ouders en leerling. In februari wordt een Doorstroomtoets afgenomen en zodra de uitslag daarvan bekend is, volgt het definitief advies. Mocht het resultaat van de eindtoets hoger zijn dan het basisschool advies, dan zal het advies naar boven worden bijgesteld tenzij dit niet in het belang van het kind is.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
OBS Houtrust is een kleine, knusse openbare basisschool gelegen in de Haagse vogelwijk in een oase van groen. Door het vele groen voelt men de rust die hier heerst. Wij zijn van mening dat leerlingen zich veilig en prettig moeten voelen voordat ze tot leren komen. Daarom besteden wij veel aandacht aan het welbevinden en de betrokkenheid van onze leerlingen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.