IBS De Nieuwe Maan

J.J. Slauerhofflaan 273a 2624 JZ Delft

Schoolfoto van IBS De Nieuwe Maan

Het team

Toelichting van de school

Voor de groepsbezetting verwijzen wij u naar de website van de school: team IBS De Nieuwe Maan

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In de CAO PO is opgenomen dat per 1 oktober 2014 de regeling duurzame inzetbaarheid van kracht is. Dit maakt het voor alle leerkrachten mogelijk om maximaal 40 klokuren op jaarbasis (parttimers naar rato) in te zetten voor de verschillende doeleinden voor duurzame inzetbaarheid. Een aantal groepen heeft hierdoor twee leerkrachten. De school beschikt over vaste vervangers, die de school en de kinderen al goed kennen. Wij proberen zo te regelen, dat die leerkrachten de groepen vervangen, zodat er niet te veel leerkrachten voor de groep staan. Bij ziekte van leerkrachten worden de taken waargenomen door invallers en/of wordt de klas verdeeld. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leesonderwijs



Wij gebruiken de methode ‘Veilig leren lezen’ (Zoem-versie) in de groepen 3. Recente wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen hebben geleid tot deze versie. Hierin zijn de leerlijnen technisch lezen, spelling, begrijpend lezen, woordenschat, spreken en luisteren en leesbevordering stevig verankerd. De methode beschikt ook over een thuissoftware programma.

Vanaf groep 4 starten we met het technisch lezen met de methode “Karakter”. Een belangrijke doelstelling van Karakter is het verder ontwikkelen van de technische leesvaardigheid.

In de leerjaren 4 tot en met 8 maken de kinderen kennis met het begrijpend en studerend lezen. Dit doen we aan de hand van de methodes “Nieuwsbegrip XL” en “Blits”. Nieuwsbegrip is een aanpak waarbij de leerlingen tekstenlezen over een actueel onderwerp. De actualiteit motiveert leerlingen om de tekst te lezen. Blits is een methode waarin kinderen leren via de vier onderdelen van studievaardigheden allerlei informatiebronnen te lezen, verwerken en begrijpen.



 



Stand van zaken:




  • Onze school beschikt over een taal- en een leesbeleidsplan

  • Onze school beschikt over een gekwalificeerde taalcoördinator en een leescoördinator.

  • De leraren werken in de groepen 1 en 2 structureel met de methode ‘’Piramide’’ en alle onderwijskrachten zijn hiervoor gecertificeerd.

  • De leraren werken in de groepen 1 en 2 structureel met de BAK woorden met behulp van de LOGO 3000

  • De school geeft technisch lezen in alle groepen (3 t/m groep 8 )

  • De leerkrachten gebruiken de methode ‘Hoorspel’ om het begrijpend luisteren te stimuleren



 



Rekenen



Op de Nieuwe Maan werken de groepen 1 en 2 met de methode Rekenplein en de groepen 3 t/m 8 met de vernieuwde methode Wereld In Getallen V werken. Naast de methodes wordt het rekenonderwijs op onze school versterkt door gebruik te maken van aanvullende methodes/softwares zoals: Bareka, Junior Einstein, Utrechts Getalbegrip, Rekenroute, Rekensprint en Denken in Getallen die specifieke aspecten van het leerproces benadrukken en verrijken. Om de kwaliteit van het rekenonderwijs op De Nieuwe Maan te verbeteren, hebben we niet alleen geïnvesteerd in nieuwe rekenmethodes, maar ook op didactische vak; door de lessen met het DIM-model te geven. Deze aanpak bevordert niet alleen de ontwikkeling van rekenvaardigheden maar geeft houvast aan de kinderen met zijn structuur. Met start van schooljaar 2024 t/m 2025 werken wij aan specifieke doelen en zijn wij met rekenbasisvaardigheden bezig en streven we ernaar om een goede basis te leggen. Onze ambitie is om de rekenopbrengsten schoolbreed te verbeteren.



Dit willen wij bereiken door:




  • Het overbruggen van de kloof tussen groep 2 en 3;

  • Het versterken van het handelen van leerkrachten (d.m.v. schoolbrede verbetertraject)

  • Het inzetten op automatiseren, voornamelijk in de middenbouw (Bareka)

  • Het verbeteren en bewust gebruiken van rekentaal tijdens de lessen.



 



Wereldoriëntatie



In de groepen 3 t/m 6 wordt er gewerkt met de methode ‘Argus Clou’. Argus Clou is ‘professor in alles’. De kinderen ontrafelen mysteries en gaan op onderzoek uit. De methode spoort kinderen aan om te ontdekken en onderzoeken. Met boeiende verhalen en uitdagende opdrachten worden kinderen gestimuleerd. Elk thema start met een authentieke gebeurtenis, persoon of authentiek voorwerp.



 



Verkeer



In de groepen 3 t/m 6 gebruiken wij de methode ‘Wijzer’. Deze methode is gebaseerd op de meest actuele verkeersregels. In de groepen 3 t/m 6 werken de leerlingen met een leerboek dat verkeersregels en -situaties in korte en toegankelijke teksten uitlegt. De foto’s en tekeningengeven vanuit kinderperspectief een realistisch beeld van de verkeerssituaties die kinderen op straat dagelijks tegenkomen.

 



Bewegingsonderwijs:



In ons gebouw beschikken we over een gymzaal. De lessen worden in groep 3 t/m 8 door een vakdocent verzorgd. De groepen 1 en 2 krijgen naast de reguliere gymlessen vrijwel dagelijks de bewegingslessen in het speellokaal of op het plein. Vanaf 2024-2025 zullen de gymlessen 2 x worden gegeven in een week. Hierdoor kan het voorkomen dat wij soms gebruik moeten maken van een andere gymzaal die door de gemeente wordt toegewezen. 



 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In 2024-2025 gaan wij door met de nieuwe vorm van werkgroepen. Elke werkgroep zit in een oriënterende, uitvoerende of borgingsfase. Dit heeft te maken met de schoolplan onderdelen waarin keuzes worden gemaakt waar de aandacht naartoe moet. Als school hebben wij dit jaar ons beziggehouden met de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen en burgerschap. De overige werkgroepen zijn meer bezig geweest met oriënteren. Dit alles heeft betrekking tot de inhoud van de lessen, didactiek en ondersteuningen om de kinderen beter te begeleiden. Hieronder is te lezen waar de aandacht is gegaan:- Begrijpend lezen via CED-groep > borgingfase

- Spelend leren van groep 1 t/m 3 > oriënterende fase

- Nieuwe methode sociaal-emotioneel leren Kwink > uitvoerende fase

- Nieuwe LVS voor sociaal-emotioneel leren Kindbegrip > uitvoerende fase

- Ouderbetrokkenheid 3.0 via CPS-groep > afsluitende fase

- Rekentraject basisvaardigheden > oriënterende fase

- Piramide training via CED-groep > uitvoerende fase

 

Extra ondersteuning

Wij streven ernaar om met extra ondersteuning de basisvaardigheden in orde te krijgen en zo nodig verdieping geven aan de leerlingen die hier behoefte aan hebben. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Om de overgang van het peuteronderwijs naar het kleuteronderwijs te versoepelen werken wij samen met Stichting kinderopvang Noah (peuterspeelzaal). Wij vormen samen de vroegschoolse educatie (VVE). 



Werkwijze in de kleutergroepen



De wereld van een kleuter bestaat aanvankelijk vooral uit zichzelf en breidt zich langzamerhand steeds verder uit. Door het spelen verkent een kleuter de wereld om zich heen. Om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren hebben wij het Spelend leren geïntroduceerd binnen de kleutergroepen. Bij het Spelend Leren krijgen onze kleuters stapsgewijs onderwijs dat zowel instructie als verwerking in elkaar laat samenvloeien. De kinderen worden door de leerkracht interactief meegenomen in de verkenning en beleven die met hun hele lijf en niet alleen met hun orendoor te luisteren of door hun ogen door te kijken. Wij streven ernaar om te zorgen voor:



1. Een speelleeromgeving die deze jonge kinderen prikkelt in hun nieuwsgierigheid en uitdaagt met rijkespelmaterialen.



2. Een professional die aansluit bij het spel van kinderen en observeert waar de kansen liggen om de kinderen in de groep verder te helpen.



Aangezien wij al enige tijd bezig zijn om een zachte landing te realiseren voor de groep 2 leerlingen die overgaan naar groep 3 was dit project hier een goed middel voor om het in te zetten. De groepsleerkracht begeleidt het kind bij die ontwikkeling. In de kring worden spelletjes en taallesjes gedaan, liedjes gezongen, verhalen verteld en voorgelezen. Daarnaast spelen en werken de kinderen in hoeken. Zo is er de bouwhoek, de huishoek, de leeshoek en nog veel meer hoeken waar de kinderen zich kunnen ontwikkelen. Metal deze activiteiten wordt de taal- en denkontwikkeling van de kinderen gestimuleerd. Hierbij wordt, zoals gezegd, gebruik gemaakt van de methode Piramide. Aan de hand van diverse thema’s besteden wij op een speelse manieraandacht aan de cognitieve, sociaal-emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling van het kind. De leerkracht wordt hierbij ondersteund door een onderwijsassistent. De onderwijsassistent begeleidt de kinderen die bij de toetsen taal en rekenen uitvallen en geeft preventief les in kleine groepjes. Dit wordt ook wel pre-teaching genoemd. Daarnaast zorgt zij ook voor verrijking voor leerlingen meteen ontwikkelingsvoorsprong. Ook de leerkracht begeleidt deze kinderen tijdens het zelfstandig werken. Hij/zij maakt na de toetsen een groepsplan waarin de kinderen in 3 groepen(niveaus) zijn onderverdeeld. In de onderbouw worden kinderen geleidelijk voorbereid op het onderwijs in groep 3. Om hier goed aan te kunnen sluiten, wordt in groep 1 en 2 veel aandacht besteed aan het fonemisch bewustzijn. Vanaf groep 1 wordt met een systematische aanpak gewerkt aan leesvoorwaarden, zoals: luisteren en auditief discrimineren en begrippen als woord, zin en letter. Daarnaast wordt aan de hand van een uitgewerkt klanklijn per thema een klank/letter aangeboden in de groepen. Met deze aanpak proberen wij de overgang naar het leren lezen en schrijven in groep 3 te vergemakkelijken.


Terug naar boven