De Spiegel

Brethouwerstraat 4 7721 XN Dalfsen

  • Schoolfoto van De Spiegel
  • Schoolfoto van De Spiegel
  • Schoolfoto van De Spiegel
  • Schoolfoto van De Spiegel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We hebben resultaten die we mogen verwachten, onze doelen stellen we de komende jaren nog iets hoger. 

Ambitie: 

96.7% van de leerlingen scoort eind groep 8 1F of hoger 63.3 % van de leerlingen scoort eind groep 8 >1S/2F

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten met de Cito lvs toetsen en met de AVI leestoets. 

De leerlingen worden ondersteund door:

- een goede instructie op basis van het model van directe instructie

- voldoende tijd tot inoefenen en automatiseren

- een goede analyse door de leerkracht van het leerlingenwerk

- bespreking van die analyse met de leerlingen. 

Reflectie met de leerling vindt plaats door:

- evaluatie op basis van de analyse, wat ging goed, wat ging fout en waarom

Reflectie met de leerkracht door:

- klassenbezoeken 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We hebben onze ambities vastgesteld en checken jaarlijks hoe we staan tegenover onze ambities.

We voldoen aan de inspectienorm, maar hebben zelf hogere ambities gesteld op grond van onze populatie.

Taal en lezen ligt prachtig in lijn met onze ambitie.

Rekenen is de laatste jaren lager dan onze ambitie. We hebben daarom in het schooljaar 2022-2023 een leerwerkteam rekenen aan de slag gezet om te onderzoeken wat hiervan de oorzaken kunnen zijn. Er zijn aanpassingen gedaan en het leerteam blijft hun onderzoek vervolgen in het schooljaar 2023-2024. We stellen hoge eisen, maar realistische doelen. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool het streefniveau 1S of hoger halen, maar in elk geval het fundamentele niveau 1F, passend bij de schoolweging.

De schoolweging van De Spiegel is 27,4. (https://www.onderwijsinspectie.nl/trends-en-ontwikkelingen/onderwijsdata/schoolweging-po) Onze ambities zijn voor 1F 97% score en voor 2F/1S 65% score op Taal en Lezen. Voor rekenen 1F 90% en 55% op 2F/1S.  De eindtoets deden we dit jaar voor het eerst met IEP. We scoorden op zowel taal als lezen 100% op 1F. (landelijk ligt dit op 97%)

Op rekenen scoorden we 93% op 1F (landelijk ligt dit op 91%) voor taal scoorden we 74% op 2F (landelijk 64%). Op lezen 84% op 2F (landelijk 74%) en op rekenen 60% op 1S (landelijk 45%).

De inspectie kijkt naar de scores van afgelopen drie toets momenten en hanteert daarbij landelijke gemiddelden op 1F niveau en 2F/1S. Onze resultaten liggen boven het landelijk gemiddelde op alle niveaus. Het afgelopen schooljaar hebben we voor 2 leerlingen n.a.v. de eindtoetsscore een heroverwegingsgesprek gevoerd met de leerling en de ouders.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen de kinderen een besef van eigenwaarde en zelfrespect meegeven, wij willen hun eigenheid benadrukken. Leerlingen moeten trots zijn op zichzelf, op hun cultuur en op hun levensbeschouwing. Wij willen ze daarbij helpen. 

Wij besteden veel aandacht aan het creëren en in stand houden van een goede sfeer op school. Kinderen leren om de eigenheden, de cultuur en de levensbeschouwing van de ander te respecteren en te waarderen

Wij leren de kinderen zorgvuldig om te gaan met hun eigen spulletjes, met die van anderen en met hun leefomgeving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ieder mens is uniek
  • Respect voor de ander
  • Zorg voor de omgeving/natuur

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het rapport van de inspectie wordt Zicht op Ontwikkeling beoordeeld als onvoldoende. Dit had te maken dat de belemmerende factoren in de kindkenmerken die een rol kunnen spelen in de ontwikkeling van kinderen, op dat moment onvoldoende waren vastgelegd op papier. 
Dit is inmiddels opgelost. In het administratiesysteem worden deze nu benoemd. De acties worden systematisch geëvalueerd. 

Terug naar boven