Basisschool Het Vogelnest

Leeuwerik 3 2411 KR Bodegraven

Schoolfoto van Basisschool Het Vogelnest

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school


Schooladviezen 

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de procedure van het schooladvies voor toelating tot het voortgezet onderwijs. Het tijdpad bij de schooladvisering en de doorstroomtoets verandert om leerlingen meer gelijke kansen te bieden. Doordat alle leerlingen zich straks tegelijk aanmelden bij het vo, hebben zij dezelfde kans op een plek op de school die zij willen.?  Daarnaast wordt de periode tussen de afgifte van het voorlopig schooladvies en de afname van de doorstroomtoets korter. Dat zorgt ervoor dat de meting van de cognitieve taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen niet nog veel kan veranderen. Dat levert ook een bijdrage aan gelijke kansen voor elke leerling. Het tijdpad voor de schooladviezen en de doorstroomtoets 

  • Scholen melden zich vanaf 1 oktober tot 15 november aan voor een doorstroomtoets. 
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. 
  • Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari. 
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo). De centrale aanmeldweek geldt alleen voor leerlingen die naar het voortgezet onderwijs (vo) gaan. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkracht van uw kind houdt de ontwikkeling van de leerlingen nauwlettend in de gaten.

In de kleutergroepen observeert en registreert de leerkracht uw kind volgens de ontwikkellijnen zoals beschreven in KIJK.

Vanaf groep 3 worden welbevinden en betrokkenheid van uw kind gevolgd met het instrument Kanvas van de Kanjertraining. Door Kanvas te gebruiken signaleert de leerkracht eventuele knelpunten. Na het signaleren en het goed interpreteren van de informatie stelt de leerkracht een plan op om de situatie te verbeteren. De leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen zelf ook een vragenlijst in. Dit doen zij met de monitoring van de Kanjer coördinator. 

M.b.v. deze informatie willen we het pedagogisch klimaat optimaal laten aansluiten bij de behoeften van de kinderen.   

Wij nemen bij alle kinderen twee keer per schooljaar de IEP af. Voorheen gebruikten wij hiervoor het Cito leerlingvolgsysteem. Met deze toetsen vergelijken wij onze resultaten op het gebied van lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen met het landelijk gemiddelde. Ook kunnen wij kijken of de kinderen zich naar verwachting ontwikkelen. Wij vergelijken de resultaten dus ook met de voorgaande resultaten.

Zowel de pedagogische als de didactische aandachtspunten zijn terug te vinden in de onderwijsplannen die wij als team hebben opgesteld. In het onderwijsplan staat beschreven op welke manier wij het onderwijs vormgeven. Aan de hand van de uitslagen van de observaties en (methode gebonden) toetsen bepaalt de leerkracht samen met de intern begeleider of uw kind extra onderwijskundige hulp of juist uitdaging nodig heeft. Dit bespreken zij met ondersteuning van de leerling,- en groepsbesprekingen die vijf keer per schooljaar gevoerd worden. Via de verschillende onderwijsvormen organiseren wij binnen de klas extra aandacht voor de verschillende niveaus binnen de groep. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op Het Vogelnest worden de adviezen voor doorverwijzing naar het voortgezet onderwijs gebaseerd op:

- Leerlingvolgsysteem van de school
- Adviezen van de leerkrachten groep 7 en 8 in samenspraak met de directie en de intern begeleider
- Plaatsingswijzer voortgezet onderwijs


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school werken wij met De Kanjertraining.
De Kanjertraining hanteert de volgende kernwaarden;

  • vertrouwen
  • rust en wederzijds respect
  • sociale redzaamheid
  • ouderbetrokkenheid
  • burgerschap
  • gezond gedrag
  • duurzaamheid

Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. 

De Kanjertraining sluit hierbij aan op onze kernwaarden

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Zelfbewust

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De resultaten op Het Vogelnest beoordeelt de inspectie als goed. Onze resultaten liggen hoger dan de bovengrens die de inspectie hanteert en boven het landelijk gemiddelde.

Terug naar boven