Basisschool Het Vogelnest

Leeuwerik 3 2411 KR Bodegraven

Schoolfoto van Basisschool Het Vogelnest

Het team

Toelichting van de school

Op basisschool Het Vogelnest werken 6 ervaren groepsleerkrachten die ondersteund worden door specialisten op verschillende vakgebieden. Om zo goed mogelijk onderwijs te bieden aan onze leerlingen, verdiepen de leerkrachten zich regelmatig in hun vak door middel van het volgen van trainingen en cursussen. Al onze leerkrachten zijn bevoegd om les te geven.

Op Het Vogelnest hebben we de volgende functies:

  • 1 Directeur 
  • 6 Groepsleerkrachten
  • 2 HB specialisten
  • 1 Intern Begeleider die tevens jonge kind specialist en gedragsspecialist is.
  • 1 Kanjer coördinator 
  • 1 Vakleerkracht dans
  • 1 Vakleerkracht gymnastiek
  • 1 Onderwijsassistent
  • 1 Remedial Teacher
  • 1 Conciërge

Onze leerkrachten hebben verschillende specialisaties. Zo hebben wij een rekencoördinator, een taalcoördinator, een Gedrag/Kanjercoördinator, een gezonde school coördinator en een ICT specialist.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij verlof of ziekte van de leerkracht is in deze tijden lastig. Er is een tekort aan leerkrachten en dat is voelbaar.

Wij zijn aangesloten bij een invalpool. Niet altijd kunnen zij invallers regelen maar als er leerkrachten zijn dan kunnen wij daar een beroep op doen.

Vaak lukt het ons om vervanging te regelen door eigen personeel. Leerkrachten die parttime werken en een extra dag willen werken. Dit kunnen leerkrachten van onze eigen school zijn maar ook leerkrachten van andere scholen van Stichting Klasse.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij geven klassikaal les, maar kijken daarbij wel naar de individuele ontwikkeling van de kinderen. Zo proberen wij onderwijs op maat aan te bieden.

In groep 3 t/m 8 werken de kinderen met een device. Dit geeft de mogelijkheid om te voorzien in individuele behoeftes bij kinderen. De leerkracht kan bijv. werkpakketten op maat vaststellen per kind. Wij vinden het echter ook belangrijk dat kinderen werken met boeken en schriften. U treft daarom een combinatie van beide middelen aan op onze school.

Op Het Vogelnest werken wij komend schooljaar in de volgende groepen. 

Wij hebben een groep 1-2, groep 3, groep 4, groep 5-6 en groep 7-8.

Bij het technisch lezen werken wij in gemengde kleine groepjes afgestemd op het leesniveau en middels samenwerking van groep 3 t/m 8.

Extra zorg en begeleiding van leerlingen wordt alleen na overleg met ouders/verzorgers ingezet.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroep wordt de onderwijstijd in grove lijnen verdeeld over kringmomenten, speelwerkmomenten en het bewegingsonderwijs.
Een beredeneerd aanbod van lesdoelen wordt thematisch aangeboden. De lesdoelen uit de ontwikkelingslijn van KIJK kunnen we verdelen in rekendoelen, taaldoelen, visuele en auditieve waarneming, ruimte en tijdsoriëntatie, spelontwikkeling, tekenontwikkeling, grove en fijne motoriek en de sociaal emotionele lesdoelen waarbij we ook gebruik maken van de Kanjertraining.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder lezen valt het technisch lezen, het begrijpend lezen en het voorlezen tijdens de kleine pauze.

Onder taal valt tevens spelling en digitale geletterdheid

Bewegingsonderwijs is opgebouwd uit 2 lessen van 45 minuten door een vakleerkracht gym en dans.
Ook zijn de speel momenten op het plein hierin opgenomen

Levensbeschouwing: Dit wordt vormgegeven in een carrouselvorm waarbij de leerlingen les krijgen van vakdocenten in de protestantschristelijke, katholieke en islamitische levensbeschouwing.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden onderwijs aan kinderen uit de wijk. 

In overleg met de leerkrachten en de intern begeleider kijken we wat een kind nodig heeft, hoe en of wij het onderwijs kunnen bieden en/ of aanpassen. Kinderen die meer aankunnen bieden wij in de eigen groep compact de leerstof aan, waardoor de kinderen toekomen aan verdiepen en/of verrijken van de leerstof.

Heeft een kind meer moeite met de leerstof dan beschikken wij over een vrijwillige remedial teacher, een onderwijsassistent, individuele hulpprogramma's en eventueel externe deskundigen.

Kinderen met een complexe individuele hulpvraag bekijken we ook individueel. Kunnen wij bieden wat het kind nodig heeft of blijven wij handelingsverlegen.

Het is vanzelfsprekend dat wij ouders meenemen in de aanpassingen van de leerstof en extra begeleiding.

Hoe monitoren wij de kinderen?

De leerkracht van uw kind houdt de ontwikkeling van de leerlingen nauwlettend in de gaten. In de kleutergroepen observeert de leerkracht uw kind volgens de ontwikkelingslijnen zoals beschreven in KIJK! Hieruit volgt twee keer per schooljaar de KIJK registratie. 

Vanaf groep 3 worden welbevinden en betrokkenheid van uw kind gevolgd met het LVS van Kanvas van de Kanjertraining. Door Kanvas te gebruiken signaleert de leerkracht eventuele knelpunten. Na het signaleren en het goed interpreteren van de informatie stelt de leerkracht een plan op om de situatie waar nodig te verbeteren. De leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen zelf ook een vragenlijst in. Met behulp van deze informatie willen we het pedagogisch klimaat optimaal laten aansluiten bij de behoeften van de kinderen. Het team doet dit onder begeleiding en monitoring van de Kanjer coördinator.

Zowel de pedagogische als de didactische aandachtspunten zijn terug te vinden in de onderwijsplannen die het team heeft opgesteld. In een onderwijsplan staat beschreven op welke manier de kinderen de vooraf vastgestelde doelen gaan behalen. Een groepsplan wordt 2 x per jaar op groepsniveau geëvalueerd op basis van alle informatie die verzameld is met toetsen en observaties. Aan de hand van de uitslagen van de observaties en methode gebonden toetsen en de IEP- toetsen bepaalt de leerkracht samen met de intern begeleider en de hoogbegaafdheidsspecialist of uw kind extra onderwijskundige hulp of juist uitdaging nodig heeft. Via de verschillende onderwijsvormen organiseren wij binnen de klas extra aandacht voor de verschillende niveaus binnen de groep.

Als blijkt dat een kind meer zorg en of aandacht nodig heeft dan het reguliere aanbod omvat, dan bespreken we uw kind, met toestemming en deelname van ouders, tijdens een SOT. Dit is een overlegmoment waarbij de leerkracht, intern begeleider, en de onderwijsspecialist van Stichting Klasse aanwezig zijn. Daarnaast kunnen er andere externen uitgenodigd worden om mee te denken over de ontwikkeling van uw kind. Denk hierbij aan de jeugdarts of een medewerker van het sociaal team Bodegraven- Reeuwijk. De intern begeleider leidt deze grote overleggen (SOT's). 

Mocht er meer zorg nodig zijn dan in de reguliere les kan worden geboden, dan wordt er gebruik gemaakt van een handelingsplan. Dit handelingsplan wordt met ouders doorgesproken. Het kind ontvangt dan binnen de groep extra hulp/zorg. Na verloop van tijd wordt er gekeken of de zorg voldoende is geweest of dat er meer nodig is. Dit betekent dat als een handelingsplan onvoldoende effect heeft gehad er een ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld. Het OPP wordt met ouders besproken en zij hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel. 

Het is voor de school alleen bij uitzondering mogelijk de hulp in te schakelen van externe deskundigen. Uiteraard wordt dit altijd eerst met ouders overlegd. Deze hulp kan aangevraagd worden via het Samenwerkingsverband Midden Holland en Rijnstreek. Voor de aanvraag van extra ondersteuning (hulp) is een ontwikkelingsperspectief vereist. Ouders, leerkracht en intern begeleider werken intensief samen bij het invullen en tussentijds evalueren van een ontwikkelingsperspectief.  

Andere externen waar onze school ook mee samenwerkt zijn o.a. bureau Jeugdzorg, logopediste, kinderfysiotherapie, Sociaal Team Bodegraven-Reeuwijk, leerplichtambtenaar en de GGD.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het team volgt in schooljaar 22/24 de training van Novilo waarbij we zullen leren hoe we cognitief getalenteerde kinderen beter kunnen begeleiden om optimaal tot hun recht te komen.

We gaan in deze tijd aan de slag met 8 thema’s. Elk jaar vier thema’s die twee dagdelen scholing vragen. Dit nascholingstraject heeft als doel om de begeleiding van getalenteerde leerlingen op te zetten en vorm te geven op Het Vogelnest. We geven talentonderwijs een goede plek in het curriculum en leerkrachten bieden deze leerlingen extra uitdaging in de groep. 

Schooljaar 2023-2024 volgt het team het leerKRACHT-programma. Dit betekent dat we door middel van de leerKRACHT-aanpak als lerarenteam werken aan het verbeteren van ons onderwijs. Dit doen we in kleine stappen waarbij wij van en met elkaar leren. Hierdoor ontstaat er een cultuur waarin het vanzelfsprekend is om samen onderwijsverbeteringen door te voeren. Denk hierbij aan het samen voorbereiden van lessen, lesbezoeken bij elkaar afleggen en effectief vergaderen.


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Junis heeft een ruimte in onze school voor de kinderopvang. Zij vangen kinderen van 0 tot 4 jaar op in het kinderdagverblijf.

Junis biedt tevens in de school naschoolse opvang aan voor kinderen tot 7 jaar. Oudere kinderen worden opgehaald en gaan naar de BSO van de Sporthoeve.

Quadrant heeft bij ons een peuterspeelzaal. Hier kunnen peuters vanaf de leeftijd vanaf 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar terecht. De peuterspeelzaal biedt ook VVE plaatsen aan.

Terug naar boven