Kindcentrum Florent

Hofplein 1 5531 EV Bladel

Schoolfoto van Kindcentrum Florent

Het team

Toelichting van de school

Wij zijn een zeer divers team met allerlei expertises. Een aantal van ons geven al les aan de tweede generatie van het gezin, terwijl anderen hun expertise elders hebben opgedaan en pas net werkzaam zijn op Kindcentrum Florent.

Daarnaast zijn we een lerende school en dat wordt bevorderd door het opleiden van studenten. Zij nemen ons mee met allerlei onderwijsvernieuwingen die zij bij de opleiding leren. Onze kennis en vaardigheden kunnen wij overdragen aan de volgende generatie leerkrachten. Dit vinden wij zo belangrijk dat er in elke klas een stagiaire te vinden is. Extra handen in de klas en leren van elkaar. 

Maar onze school zou niks zijn zonder een groot vrijwillersteam. Ondersteuning in de klassen, de tussenschoolse opvang, maar ook bij de hand-en-spandiensten. Vele van hen hebben zich al vele jaren verbonden aan Kindcentrum Florent en daar zijn wij erg blij mee en trots op! Betrokkenheid en oog voor elkaar. 

Voor groep 3 tot en met 8 wordt er 2 keer per week bewegingsonderwijs verzorgd door een vakleerkracht. 1 keer in de gymzaal bij het Pius-X en 1 keer in en om KC Florent. 

Zie www.kcflorent.nl voor ons team van 2023-2024

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op het moment dat er een leerkracht verlof heeft of ziek is, wordt er actief gezocht naar een geschikte vervanger voor de groep. We streven ernaar om de dag zo vertrouwd mogelijk te laten verlopen. Wanneer er geen invalleerkracht beschikbaar is, zoeken we intern naar een oplossing. U wordt daarvan altijd op de hoogte gesteld. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 is onze organisatie verdeeld in 6 basisgroepen. In deze basisgroep start en eindigt de dag voor de leerling. De leerkracht van de basisgroep is ook het aanspreekpunt voor ouders.

Schooljaar 2023-2024:

6 basisgroepen 1-2A, 1-2B, 3, 4-5, 5-6 en 7-8.

Deze basisgroepen vormen samen weer 3 stamgroepen waarin veel wordt samengewerkt: Groep 1 t/m 3, groep 4 t/m 6 en groep 7-8. Wij werken samen waar het kan en naast elkaar waar het moet. 

In de stamgroepen wordt er veel samengewerkt ten behoeve van de ontwikkeling van de kinderen. De kinderen starten in een vaste basisgroep met een vaste leerkracht. Maar gedurende de dag werken de kinderen in verschillende instructiegroepen, passend bij hun eigen niveau. Wij geven de voorkeur aan instructies in kleine groepen tot maximaal 15 leerlingen. Leerkrachten en onderwijsassistenten werken binnen de stamgroep intensief samen, waardoor we elkaars talenten kunnen benutten en dat komt ten goede aan het onderwijs voor de kinderen. 

In de ochtend werken we aan de basisvakken (sociaal-emotionele vaardigheden, lezen, taal, rekenen en motoriek) in de middag staat talent en kennis van de wereld centraal. 

Ons talentonderwijs wordt vormgegeven op ons talentplein in onze eigen rijke leeromgeving; met o.a Makerslab, theater, beweegbox, dierenverblijven en kookstudio. De kennis van wereldoriëntatie, techniek en kunst en cultuur wordt daarin vormgegeven. Workshops, bedrijfsbezoeken en co-teaching zijn belangrijke onderdelen tijdens deze middagen. Daarnaast zijn we CMK-school (Cultuur met Kwaliteit) en zorgen we ervoor dat alle 7 disciplines van cultuuronderwijs in alle leerjaren zijn ingeroosterd. (muziek, theater, dans, beeldende vorming, cultureel erfgoed, kunst en technologie en literatuur) De leerkrachten geven dit met elkaar vorm en er wordt externe expertise ingezet waar nodig. Denk aan o.a. aan de blazersklas. 

Volgens de Wet op het primair onderwijs maken basisschool leerlingen in hun schoolloopbaan minimaal 7520 uur. Studie- en vakantiedagen maken geen onderdeel uit van de genoemde lesuren. De vakanties worden zo gepland dat we voldoen aan de minimale eisen van de wet op het primair onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1/2/3 wordt o.a. gewerkt volgens de principes van de Basisontwikkeling. Voor meer informatie: www.kcflorent.nl.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtend staan de basisvakken centraal: Sociaal-emotionele ontwikkeling, technisch en begrijpend lezen, taal, spelling en rekenen. In de middag staat kennis van de wereld en talent centraal. Denk o.a. aan: kunstzinnige en creatieve vorming.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij zijn op weg van klassikaal onderwijs naar meer kindgericht (gepersonaliseerd) onderwijs in stamgroepen. Dit betekent dat wij met elkaar naar de onderwijsbehoefte van elke leerling kijken. Wij werken met methodes en de leerlijnen en gieten de te behalen leerdoelen in de vorm van een betekenisvolle context waar dat mogelijk is. Wij hebben een gedragsspecialist, taalleesspecialist en rekenspecialist in huis en werken samen met twee onderwijsassistenten. Daarnaast leren we samen en worden we steeds beter in signaleren en afstemmen op de individuele onderwijsbehoefte, middels intervisie- groeps- en leerlingbesprekingen met de IB-er en directeur. Wij kijken naar de totaalontwikkeling van leerlingen en werken samen met externe deskundigen, meestal vanuit het CPO (Centrum Passend Onderwijs van Kempenkind). Er is een orthopedagoge verbonden aan onze school, die de IB-er adviseert en betrokken is bij ondersteuningstrajecten die mogelijk leiden tot een arrangementsaanvraag of een verwijzing. Wij hebben een breed aanpassingsvermogen waardoor we veel leerlingen kunnen blijven begeleiden. Daar waar het niet kan wordt in overleg met ouders eventueel een andere keuze gemaakt. Vanaf schooljaar 2023-2024 gaan we extra investeren in extra aanbod voor (meer)begaafde leerlingen en extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Daarnaast werken we aan executieve functies voor alle leerlingen. Dat zijn bijvoorbeeld de denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen. Je kunt ze zien als een 'dirigent'. Ze helpen bij alle soorten taken. De executieve functies regelen bijvoorbeeld ook het starten met een taak en het richten en vasthouden van aandacht.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben de volgende speerpunten voor de komende jaren die te maken hebben met de extra ondersteuningsbehoefte van leerlingen:

1. Op onze school krijgen alle leerlingen inzicht in hun eigen talenten, vaardigheden en ontwikkelkansen.

2. Op onze school kunnen we nog effectiever omgaan met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De focus ligt op gedrag. Naar binnen en naar buiten gericht gedrag.

3. Op onze school kunnen we effectief omgaan met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief gebied. Ondersteuningsniveau 3 is ingericht en er is aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school werkt nauw samen met Nummereen Kinderopvang. Nummereen Kinderopvang biedt op locatie Florent dagopvang (0-4 jaar), buitenschoolse opvang (4-13 jaar) en het peuterprogramma (2-4 jaar) aan. 

Terug naar boven