Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schooljaar 2023-2024 is onze organisatie verdeeld in 6 basisgroepen. In deze basisgroep start en eindigt de dag voor de leerling. De leerkracht van de basisgroep is ook het aanspreekpunt voor ouders.
Schooljaar 2023-2024:
6 basisgroepen 1-2A, 1-2B, 3, 4-5, 5-6 en 7-8.
Deze basisgroepen vormen samen weer 3 stamgroepen waarin veel wordt samengewerkt: Groep 1 t/m 3, groep 4 t/m 6 en groep 7-8. Wij werken samen waar het kan en naast elkaar waar het moet.
In de stamgroepen wordt er veel samengewerkt ten behoeve van de ontwikkeling van de kinderen. De kinderen starten in een vaste basisgroep met een vaste leerkracht. Maar gedurende de dag werken de kinderen in verschillende instructiegroepen, passend bij hun eigen niveau. Wij geven de voorkeur aan instructies in kleine groepen tot maximaal 15 leerlingen. Leerkrachten en onderwijsassistenten werken binnen de stamgroep intensief samen, waardoor we elkaars talenten kunnen benutten en dat komt ten goede aan het onderwijs voor de kinderen.
In de ochtend werken we aan de basisvakken (sociaal-emotionele vaardigheden, lezen, taal, rekenen en motoriek) in de middag staat talent en kennis van de wereld centraal.
Ons talentonderwijs wordt vormgegeven op ons talentplein in onze eigen rijke leeromgeving; met o.a Makerslab, theater, beweegbox, dierenverblijven en kookstudio. De kennis van wereldoriëntatie, techniek en kunst en cultuur wordt daarin vormgegeven. Workshops, bedrijfsbezoeken en co-teaching zijn belangrijke onderdelen tijdens deze middagen. Daarnaast zijn we CMK-school (Cultuur met Kwaliteit) en zorgen we ervoor dat alle 7 disciplines van cultuuronderwijs in alle leerjaren zijn ingeroosterd. (muziek, theater, dans, beeldende vorming, cultureel erfgoed, kunst en technologie en literatuur) De leerkrachten geven dit met elkaar vorm en er wordt externe expertise ingezet waar nodig. Denk aan o.a. aan de blazersklas.
Volgens de Wet op het primair onderwijs maken basisschool leerlingen in hun schoolloopbaan minimaal 7520 uur. Studie- en vakantiedagen maken geen onderdeel uit van de genoemde lesuren. De vakanties worden zo gepland dat we voldoen aan de minimale eisen van de wet op het primair onderwijs.
In de groepen 1/2/3 wordt o.a. gewerkt volgens de principes van de Basisontwikkeling. Voor meer informatie: www.kcflorent.nl.
In de ochtend staan de basisvakken centraal: Sociaal-emotionele ontwikkeling, technisch en begrijpend lezen, taal, spelling en rekenen. In de middag staat kennis van de wereld en talent centraal. Denk o.a. aan: kunstzinnige en creatieve vorming.
Wij zijn op weg van klassikaal onderwijs naar meer kindgericht (gepersonaliseerd) onderwijs in stamgroepen. Dit betekent dat wij met elkaar naar de onderwijsbehoefte van elke leerling kijken. Wij werken met methodes en de leerlijnen en gieten de te behalen leerdoelen in de vorm van een betekenisvolle context waar dat mogelijk is. Wij hebben een gedragsspecialist, taalleesspecialist en rekenspecialist in huis en werken samen met twee onderwijsassistenten. Daarnaast leren we samen en worden we steeds beter in signaleren en afstemmen op de individuele onderwijsbehoefte, middels intervisie- groeps- en leerlingbesprekingen met de IB-er en directeur. Wij kijken naar de totaalontwikkeling van leerlingen en werken samen met externe deskundigen, meestal vanuit het CPO (Centrum Passend Onderwijs van Kempenkind). Er is een orthopedagoge verbonden aan onze school, die de IB-er adviseert en betrokken is bij ondersteuningstrajecten die mogelijk leiden tot een arrangementsaanvraag of een verwijzing. Wij hebben een breed aanpassingsvermogen waardoor we veel leerlingen kunnen blijven begeleiden. Daar waar het niet kan wordt in overleg met ouders eventueel een andere keuze gemaakt. Vanaf schooljaar 2023-2024 gaan we extra investeren in extra aanbod voor (meer)begaafde leerlingen en extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Daarnaast werken we aan executieve functies voor alle leerlingen. Dat zijn bijvoorbeeld de denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen. Je kunt ze zien als een 'dirigent'. Ze helpen bij alle soorten taken. De executieve functies regelen bijvoorbeeld ook het starten met een taak en het richten en vasthouden van aandacht.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben de volgende speerpunten voor de komende jaren die te maken hebben met de extra ondersteuningsbehoefte van leerlingen:
1. Op onze school krijgen alle leerlingen inzicht in hun eigen talenten, vaardigheden en ontwikkelkansen.
2. Op onze school kunnen we nog effectiever omgaan met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De focus ligt op gedrag. Naar binnen en naar buiten gericht gedrag.
3. Op onze school kunnen we effectief omgaan met leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief gebied. Ondersteuningsniveau 3 is ingericht en er is aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Onze school werkt nauw samen met Nummereen Kinderopvang. Nummereen Kinderopvang biedt op locatie Florent dagopvang (0-4 jaar), buitenschoolse opvang (4-13 jaar) en het peuterprogramma (2-4 jaar) aan.