Van Dijckschool

Van Dijcklaan 4 3723 CG Bilthoven

Schoolfoto van Van Dijckschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviezen

Schooladviezen zijn een optelsom van het volgen van onze kinderen gedurende hun hele basisschool loopbaan, waarbij verwachtingen, bijstellingen hiervan en de brede ontwikkeling van kinderen uiteindelijk zorgen voor een weloverwogen schooladvies. Kinderen worden op de basisschool op cognitief en sociaal emotioneel gebied nauwlettend gevolgd en getoetst. Op cognitief gebied worden hiervoor, vanaf groep 3 methodegebonden toetsen en toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem gebruikt. Bij groep 1 en 2 zijn gestructureerde observaties leidend.Op sociaal emotioneel gebied gebruiken we in alle groepen het volgsysteem van de Kanjertraining. Naast het regelmatig teambreed analyseren van alle resultaten, worden de kinderen op de Van Dijckschool ook daadwerkelijk betrokken bij hun eigen leerproces en ontwikkeling.We voeren daarom met alle kinderen individuele kindgesprekken, waarbij cognitieve en sociaal emotionele aspecten worden besproken. De ouders worden ook hierbij betrokken, door minimaal tweemaal per jaar, samen met hun kind(eren) te worden uitgenodigd voor een voortgangsgesprek/rapportgesprek. In groep 8 is er in november een rapportgesprek en in januari het pré-adviesgesprek. In groep 7 is er aan het einde van het schooljaar een rapport. Aan het einde van leerjaar 7 wordt er een zgn. kijkadvies gegeven in een te plannen gesprek met de leerkracht van groep 7, 8 , de leerling en ouder(s)/verzorger(s).

Procedure advisering voortgezet onderwijs

1. Eind groep 7 worden er, naast de twee reguliere voortgangsgesprekken, kijk-advies gesprekken gehouden met ouders en kinderen, waarbij besproken wordt bij welke middelbare scholen leerlingen kunnen gaan kijken i.v.m. het later verstrekte definitieve advies.  Er wordt dan ook besproken waar de kinderen zich in het eerste deel van het schooljaar in groep 8 zich nog verder in kunnen ontwikkelen. Mede om die reden is bij de kijk-advies gesprekken ook de leerkracht van groep 8 betrokken.

2. De leerlingen van groep 8 krijgen in november hun eerste rapport.

3. Eind januari vinden er vervolgens gesprekken plaats waarin het pré-advies wordt gegeven. Bij het vaststellen van deze adviezen worden ook de Intern Begeleider en directie van de school betrokken, om tot een weloverwogen en breed gedragen advies te kunnen komen. Het advies is niet alleen de optelsom van toetsgegevens, maar er wordt ook gekeken naar de sociaal emotionele ontwikkeling, de motivatie, werkhouding, gedrag, werktempo en bijvoorbeeld het probleemoplossend vermogen van de kinderen. Aspecten die niet goed te toetsen zijn, maar die wel een bepalende rol kunnen spelen bij de uiteindelijk schooladvisering.

4 . Op 6 en 7 februari 2024 wordt de doorstroomtoets van CITO afgenomen.

5.  Uiterlijk 15 maart 2024 ontvangt u de uitslag van de doorstroomtoets.

6.  Uiterlijk 24 maart 2024 krijgen de leerlingen het definitieve advies.  Bij het vaststellen van deze adviezen worden ook de Intern Begeleider
     en directie van de school betrokken, om tot een weloverwogen en breed gedragen advies te kunnen komen. Het advies is niet alleen de
     optelsom van toetsgegevens, maar er wordt ook gekeken naar de sociaal emotionele ontwikkeling, de motivatie, werkhouding, gedrag,
     werktempo en bijvoorbeeld het probleemoplossend vermogen van de kinderen. Aspecten die niet goed te toetsen zijn, maar die wel een
     bepalende rol kunnen spelen bij de uiteindelijk schooladvisering.

7.  Tussen 25 en 31 maart 2024 worden de leerlingen aangemeld op de VO-school naar keuze. De leerkracht van groep 8 doet de aanmelding
     van de kinderen digitaal - op basis van een machtigingsformulier van ouders-  bij de school naar keuze.  Dit wordt verzorgd via
     Onderwijstransparant, een webbased platform. De gegevens van een leerling worden digitaal overgedragen van de Van Dijckschool naar de
     gekozen VO school. Daarnaast wordt er een wettelijk verplicht rapport met informatie over de leerling overgedragen aan de nieuwe school
     als een leerling van school verandert/ naar de brugklas gaat.  Dit rapport heet een onderwijskundig rapport (OKR). Zie deze link voor meer
     informatie over de aanmeldprocedure: https://www.swv-vo-zou.nl/aanmeldingsprocedure/

8. In april krijgen de ouders en school bericht of hun kind geplaatst is op de school naar keuze. Mocht dat niet het geval zijn, door bijvoorbeeld

    plaatsgebrek, of door loting, dan meldt de leerkracht namens de ouders het kind aan bij de school van tweede of eventueel zelfs derde
    keuze.

Mocht u naar aanleiding van bovenstaande vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met de leerkracht van uw kind. Ook is het raadplegen van de volgende site een optie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-eindtoets-basisschool/veelgestelde-vragen-over-veranderingen-eindtoets-2023-2024

Bezwaarprocedure

Het uiteindelijke basisschooladvies is leidend voor het schooladvies. Het schooladvies is gebaseerd op het goed volgen van de ontwikkeling van de kinderen tijdens hun basisschool loopbaan en wordt niet alleen bepaald in groep 7 en/of 8.Ouders zijn structureel betrokken en meegenomen bij de totstandkoming van het uiteindelijke schooladvies, door oudergesprekken, kindgesprekken en eventuele tussentijdse voortgangsgesprekken. Mochten ouders het toch niet eens zijn met het gegeven schooladvies, dan kan daar bezwaar tegen worden aangetekend bij de directie van de school of bij het bevoegd gezag. Mochten ouders alsnog bezwaren houden over bijvoorbeeld de procedure, dan kan de klachtencommissie worden ingeschakeld. We gaan er echter vanuit dat ouders, kind en school samen tot het best passende schooladvies zullen komen, waarbij het belang van het kind voorop staat.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectiebezoek bij Stichting Delta De Bilt. In het schooljaar 2019/2020, net voor de Corona-crisis, bezocht de onderwijsinspectie het bestuur en enkele scholen van onze stichting i.v.m. een vierjaarlijks onderzoek naar de onderwijskwaliteit en de financiën. Wij kijken terug op een mooi proces dat resulteerde in een prima inspectierapport; we zijn daar best een beetje trots op. Het komt niet zo vaak voor dat een scholenstichting zo'n mooie beoordeling krijgt.
De inspectie geeft ons ook enkele aandachtspunten en daarmee gaan we uiteraard aan de slag, want onze stichting is goed, maar het kan altijd beter (De lerende organisatie). Via onderstaande link komt u op het volledige rapport:http://www.deltadebilt.nl/geen-categorie/inspectiebezoek/

Terug naar boven