IKC De Fugelsang

Ds H v E v Heslingastr 1 9041 EG Berltsum

  • de kleine kunstenaar
  • Schoolfoto van IKC De Fugelsang
  • Schoolfoto van IKC De Fugelsang
  • Schoolfoto van IKC De Fugelsang
  • Schoolfoto van IKC De Fugelsang

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Uit de analyse valt op te maken dat op het gebied van taalverzorging we net niet 1F niveau zitten, met een afwijking van 1%. Het 2F niveau scoren we 20% onder het IEP landelijk gemiddelde. In de bovenbouw wordt extra tijd vrijgemaakt voor werkwoordspelling, zie bovenstaande acties op schoolniveau. Bij het onderdeel lezen zitten we boven het IEP landelijk gemiddelde op 1F niveau. 2F scoren we 70% op schoolniveau, ten opzichte van 74% op IEP landelijk gemiddelde. Er is een nieuwe methode voor begrijpend en technisch lezen: BLINK. Voor rekenen behalen we het 1F niveau met 93% t.o.v. het IEP landelijk gemiddelde met 91%. Het 1S niveau daarentegen is 15 % lager, 30 % op schoolniveau t.o.v. 45 % op landelijk niveau. Vanaf groep 6 zien we een daling op 1S niveau, hier wordt actie op gezet (zie acties op schoolniveau). De huidige groep 8 heeft een goede prognose op rekengebied.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten door :kind in beeld voor de volgende vakken: technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling.

Met deze citotoetsen, de methode gebonden toetsen en de eigen observaties kunnen wij de ontwikkelingen van de leerlingen tijdens hun hele schoolloopbaan volgen.

De resultaten van de verschillende toetsen worden met de intern begeleider besproken en verwerkt in een didactisch overzicht waarin de referentieniveaus, doelen, actiepunten en borging staan beschreven. Dit alles maakt mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van het kind afwijkt van de verwachting.

Soms vormen gedrag, prestaties en /of toets uitslagen van kinderen aanleiding om extra ondersteuning te bieden. Mochten ouders zich afvragen of hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan wordt geadviseerd om een afspraak met de leerkracht te maken. 

Voor kinderen met een bijzondere specifieke ondersteuningsbehoefte wordt een OPP (ontwikkelingsperspectief) gemaakt. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Fûgelsang maken we gebruik van de Friese Plaatsingswijzer. We leggen dit naast de doorstroomtoets van IEP en komen vervolgens met een goed onderbouwd advies. We kijken naar resultaten, inzet, vaardigheden en motivatie.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat onze school een plek is waar een sfeer van geborgenheid, veiligheid en wederzijds respect heerst. Respect zien wij als een uitgangspunt om samen, met behoud van ieders eigenheid, plezierig te werken aan persoonlijke ontwikkeling. Zo kan elk kind goede vervolgstappen maken voor de toekomst. Een kind wat 'goed in zijn vel' zit, staat open voor nieuwe ervaringen, kennis en ontwikkeling.

In onze school werken wij met de aanpak van Kwink.

We werken op deze manier schoolbreed aan sociale vorming, actief burgerschap en sociale integratie. Vijf pijlers staan daarbij centraal: 1. besef hebben van jezelf, 2. zelf management, 3. besef hebben van de ander, 4. relaties kunnen hanteren, 5. keuzes kunnen maken.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoording

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven