De Piloot externaliserend

Boterdorpseweg 21 2662 SB Bergschenhoek

Schoolfoto van De Piloot externaliserend

In het kort

Toelichting van de school

De leerlingen, medewerkers, het schoolgebouw en de omgeving: samen vormen ze de school. Daarom is deze school uniek. Hoe de dynamiek en de sfeer op school zijn, dat kan alleen de school je vertellen. Met hĂșn verhaal bij hun eigen cijfers en bij cijfers van bijvoorbeeld DUO en de Inspectie van het Onderwijs. Kortom, je krijgt een betrouwbaar beeld van de school en van wat de school doet aan goed onderwijs.

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen met een externaliserende gedragsproblematiek zijn over het algemeen leerlingen die een ontwikkelingsstoornis hebben als ADHD, ODD, CD of een hechtingstoornis. Het kan ook zijn dat er een gedragsstoornis NAO is afgegeven, waarbij er kenmerken van voorgenoemde stoornissen zijn waargenomen. 

Kenmerkend voor deze groep is dat er grote verschillen zitten in de sociaal emotionele ontwikkeling. Echter ook de didactische kennis van de leerlingen kan binnen de groepen verschillen. Vaak is er bij deze leerlingen sprake van Multiproblematiek. Er kunnen problemen zijn die veroorzaakt worden door eigen kenmerken van de leerling, maar ook kunnen er veel externe problemen zijn, vaak in de thuissituatie, zoals geweld, verwaarlozing, onderdrukking, criminaliteit, mishandeling, enz.  

De term ADHD staat voor aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (Attention-Deficit Hyperactivity Disorder). Kinderen met ADHD zijn vaak rusteloos, impulsief en/of kunnen zich moeilijk concentreren. In de groep kan dit leiden tot storend gedrag voor de omgeving, zoals het maken van geluiden en/of bewegingen.  

De term ODD staat voor oppositioneel opstandige gedragsstoornis, terwijl de term CD staat voor antisociale gedragsstoornis. Beide zijn complexe stoornissen. Kenmerkend voor deze stoornissen zijn negatief, opstandig en ongehoorzaam gedrag. Dit gedrag richt zich meestal op de ouders en andere volwassenen en kan zich uiten in delinquent gedrag. Opvallende kenmerken kunnen ook zijn het impulsief gedrag, over beweeglijkheid, verbale of fysieke agressie of depressiviteit.   

Samengevat kenmerkt de externaliserende afdeling van de school zich vooral door boos en opstandig gedrag van leerlingen.  Naast een didactische aanpak gericht op het behalen van de eindtermen van het regulier basisonderwijs ligt de nadruk vooral op de pedagogische aanpak, omdat hiermee de voorwaarden worden geschapen voor een goed onderwijsresultaat. De pedagogiek kenmerkt zich door een zeer gestructureerde aanpak in een veilige omgeving. 

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
77
Landelijk gemiddelde
96

Bron

Verdeling naar verblijfsjaar en leeftijd

Verdeling naar verblijfsjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar verblijfsjaar en naar leeftijd. Het verblijfsjaar is het totaal aantal jaren dat de leerling op het speciaal onderwijs zit. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Terug naar boven