Kindcentrum De Meander; school voor speciaal basisonderwijs

Wethouder Bergerweg 2 d 9406 XP Assen

Samenwerken: leerlingen, ouders, personeel

Het team

Toelichting van de school

Zie ook schoolgids op de website:

Wie werken er in de school: 

- De directie is verantwoordelijke voor de totale organisatie en de inhoud van het onderwijs. De directie vormt samen met de interne begeleiders het Management Team  (MT).          

- De interne begeleiders en orthopedagogen ondersteunen de leerkrachten in de leerlingenzorg. 

- De groepsleerkrachten geven al of niet parttime les in één van de groepen. Naast de groepsverantwoordelijkheid hebben zij een aantal neventaken. Dit kunnen organisatietaken zijn, maar ook meer inhoudelijk gerichte taken. 

- De onderwijsassistenten/ onderwijsondersteuners begeleiden leerlingen die extra hulp nodig hebben en ondersteunen de leerkrachten in de groepen. Ook kunnen zij groepsleerkrachten vervangen, zodat de  leerling door de eigen groepsleerkracht geholpen kan worden. Tevens kunnen zij worden ingezet als er geen verlofvervanging van leerkrachten mogelijk is.

- De vakleerkracht bewegingsonderwijs geeft alle groepen twee keer per week les. De kleutergroepen krijgen daarnaast spellessen van de groepsleerkracht, die ondersteund wordt door de vakleerkracht bewegingsonderwijs. 

- De motorisch remedial teacher (MRT) begeleidt leerlingen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben voor het bewegend functioneren. 

- De vakdocent kunst geeft in alle groepen lessen kunstzinnige vormgeving

- De conciërge houdt zich bezig met huishoudelijke taken. 

- De administratie verzorgt een groot aantal administratieve werkzaamheden voor de school.

- Het School Zorgteam (SZT) wordt ingeschakeld als de problemen van de leerlingen zo groot zijn, dat met extra ondersteuning binnen en buiten de groep onvoldoende resultaat wordt behaald.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien personeel verlof heeft, wordt vervangend personeel ingezet. Deze vaste vervangers zijn bekend met de werkwijze van de school en op de hoogte van de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen, zodat het onderwijskundige proces (zowel didactisch- als pedagogisch) zo optimaal mogelijk gewaarborgd is. Door het lerarentekort is het soms niet mogelijk vervanging te realiseren, ouders/opvoeders wordt in die situaties verzocht zelf opvang te regelen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kindcentrum De Meander heeft veel expertise m.b.t. hulpvragen en de ondersteuningsbehoeften van leerlingen op het gebied van leren en gedrag. Toch kunnen wij niet alle leerlingen met complexe hulpvragen die ondersteuning geven die passend en/of  wenselijk is. De grens wat mogelijk is wordt bepaald door de zwaarte of ernst van de problematiek die de leerlingen voor zichzelf of de groep vormen. Ook beschikbare faciliteiten die voorwaardelijk zijn voor ondersteuning spelen een belangrijke rol.

Op de website staat het school ondersteunings profiel (SOP) uitgebreid beschreven.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Samen met alle gespecialiseerd onderwijsvoorzieningen ( cluster 2-3-4 en SBO) in het Samenwerkingsverband 22.01 gaan we intensief samenwerken (ook met het BAO) zodat wij voor alle leerlingen een passende plek hebben ingericht. Daarbij is samenwerking en afstemming met Zorg cruciaal. Doelstelling: geen enkele thuiszitter meer in ons SWV!

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven