Sterrenschool De Vliegenier

Laan van de Charleston 75 7323 RV Apeldoorn

Schoolfoto van Sterrenschool De Vliegenier

Het team

Toelichting van de school

De directeur van de school is ......... Hij heeft de dagelijkse leiding van de school en is voor u het eerste aanspreekpunt binnen de school. Onze school is onderdeel van Leerplein055, Stichting voor openbaar basisonderwijs in Apeldoorn. Binnen de beleidskaders van Leerplein055 is de schooldirecteur verantwoordelijk voor de organisatie en de onderwijskwaliteit.

Samen met de manager van Doomijn Kinderopvang, geeft hij leiding aan de ontwikkeling richting een Integraal Kind Centrum (IKC). .......  is in principe vier dagen per week op school aanwezig. Daarnaast  zijn er momenten dat hij niet aanwezig is i.v.m vergaderingen, overleggen e.d. Voelt u vrij om eens binnen te lopen om iets te bespreken of maak een afspraak voor een gesprek. U bent van harte welkom!

Regelmatig ontvangt u 'berichten van de leerkrachten in de Parro-app. Hierin staan aanvragen voor ouderhulp maar ook mededelingen over uitstapjes, buitenschoolse lessen onder schooltijd en uitnodigingen voor deelname of bezoek aan activiteiten voor ouders. Soms kunt u ook een nieuwsbrief ontvangen over een specifiek thema.

Functies binnen onze school

De leerkracht ondersteuners, meester Jesper en meester Robert, zijn ook functies binnen het onderwijs. Zij zijn onderwijs-professionals, die onder verantwoordelijkheid van een leerkracht kunnen functioneren. Zij kunnen nu ook worden ingezet voor instructie aan kleinere groepen kinderen. Op deze manier hebben we meer handen in de school ten behoeve van de onderwijskwaliteit. Meester Jesper vervangt de leerkracht wanneer hij of zij vakantie heeft.

Leerkrachten met aanvullend specialisme

Binnen onze school zijn leerkrachten werkzaam die naast hun groepstaken een schooltaak hebben. Dit zijn leerkrachten, die zich door opleiding en/of ervaring onderscheiden en het voortouw nemen op het gebied van hun specialisme / vakgebied. Voor onze school zijn de specialismen:

  • Kwaliteitscoördinator (coördinator zorg)
  • Specialist Jonge Kind
  • Taal specialist
  • Reken specialist
  • Opleider in de School
  • Specialist meerbegaafdheid

Ook zijn er voor de volgende vakgebieden gespecialiseerde leerkrachten op school:

  • Gymonderwijs
  • Humanistische vorming

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Mocht een leerkracht ziek worden, dan proberen we vervanging te regelen. In deze tijd van krapte op de onderwijsmarkt is dat niet eenvoudig. Wanneer een groep wordt waargenomen door een vervanger, ligt het programma al klaar. Per groep wordt namelijk een klassenmap bijgehouden, waarin wordt aangegeven welke lesstof al is verwerkt en wat het programma voor de komende dag(en) is. Het lesprogramma ondervindt op die manier zo min mogelijk onderbrekingen.

Noodplan

Het kan natuurlijk voorkomen, dat er geen vervanger te vinden is. In dat geval werken we met een noodplan. Dat plan voorziet er in, dat de kinderen van een groep eventueel verdeeld worden over de andere groepen. Hiervan is alleen sprake voor de groepen 4 t/m 8. De kleuters en de leerlingen van groep 3 worden niet verdeeld over andere groepen. We vragen de ouders hun kind in deze extreme gevallen thuis te houden of weer mee te nemen naar huis. Is er geen thuis geen opvang mogelijk, dan zorgt de school voor opvang. Uitdrukkelijk melden we dan ook dat er geen onderwijs kan worden gegeven aan deze leerlingen. Er is altijd een noodprogramma beschikbaar voor zo’n calamiteiten-dag, waarmee de kinderen aan de slag kunnen. U kunt zich voorstellen, dat we op zo’n dag niet een normaal onderwijsprogramma kunnen verzorgen. Het noodprogramma voorziet voornamelijk in zelfstandig werk, waarbij de kinderen niet te veel afhankelijk zijn van instructie.

We zijn erg terughoudend met de inzet van ondersteunend personeel en management om voor de groep te gaan. Daarmee komen andere werkzaamheden in de knel. Voor nood kan er wel eens wat, maar dit mag geen gewoonte worden. Het kan ook voorkomen dat we andere groepen wel naar huis moeten sturen, als verdelen om welke reden dan ook onmogelijk is. Dit om het onderwijs en de kwaliteit daarvan in de andere groepen te waarborgen. U snapt dat dit een laatste middel is, dat we zo min mogelijk hopen te hanteren.

Daarnaast is het bij ons op school gebruikelijk dat de leerkrachten die in de vakantie hebben gewerkt, deze momenten natuurlijk gecompenseerd krijgen. De lessen worden dan verzorgd door de leerkrachtondersteuner. Hij wordt daarbij begeleid door een mentor-collega.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Terug naar boven