Wat is de klachtenregeling?
Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school worden in eerste instantie in goed overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding afgehandeld.
Dit betekent in de praktijk dat wanneer je ergens mee zit en dit wilt bespreken, de leerkracht in de meeste gevallen je eerste aanspreekpunt is. Kom je er samen met de leerkracht niet uit? Wend je dan tot de schoolleiding of één van onze contactpersonen.
Op iedere ASKO -school is tenminste één contactpersoon die verbonden is aan de klachtenregeling. Alle betrokkenen (dus ook kinderen) van school kunnen bij een contactpersoon terecht met vragen c.q. klachten van welke aard dan ook, als men meent daarover, om bepaalde redenen, niet met de directie in gesprek te kunnen gaan.
De contactpersoon biedt een luisterend oor en kan een melder van een klacht steunen bij het vinden van een oplossing en betrokkene de juiste weg wijzen binnen de school. Ook kan een contactpersoon iemand die een klacht meldt ondersteunen bij het volgen van de procedures om een klacht, indien nodig, aanhangig te maken.
De contactpersoon is géén bemiddelaar, maar iemand die de melder van een klacht opvangt, steunt en adviseert. Indien de contactpersoon dat nodig vindt en/of de melder van een klacht dat wenselijk acht, kan de contactpersoon betrokkene in contact brengen met een externe vertrouwenspersoon van de ASKO. Te denken valt aan situaties die niet door zijn/haar tussenkomst kunnen worden opgelost, of in geval de melder redenen heeft om aan te nemen dat de contactpersoon niet kan helpen.
Dit is conform ASKO beleid en de landelijke klachtenregeling.
Onze contactpersonen is Femke Janse [email protected]