Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Onze kleuters maken evenveel lesuren als de rest van de school. Bij de kleuters ligt de nadruk op het ontdekkend leren en de sociale vaardigheden. Door bewegend leren, woordenschat, diverse creatieve activiteiten, aandacht voor de beginnende geletterdheid en stimuleren van de fijne en grove motoriek bereiden we ze spelenderwijs voor op groep 3. We hanteren KIJK! als leerlingvolgsysteem en spelen en werken daar waar het kan samen met andere groepen buiten en op het leerplein.
De leerlingen die les krijgen op De Wereldboom hebben een toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO. Onze doelgroep is heel divers; het zijn de leerlingen waarbij het binnen het reguliere basisonderwijs nog niet lukt om zich volledig te ontwikkelen. Waarom deze ontwikkeling stagneert in het reguliere basisonderwijs kan heel verschillend zijn.
Wij bieden onderwijs aan in een aangepast tempo en besteden veel aandacht aan de sociale vaardigheden. Onze groepen zijn daarom kleiner en maken gebruik van leerkrachten die zijn gespecialiseerd in het werken met deze doelgroep. Samen met de ouders van onze leerlingen en de andere specialisten verbonden aan onze school werken wij samen om onze leerlingen de kans te bieden zich zo optimaal mogelijk voor te bereiden op het voortgezet onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het bewegend leren en leren door ervaringen op te doen staan op de agenda om verder te ontwikkelen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.