Kindcentrum de Vindplaats

Jan Den Haenstraat 41 1055 WC Amsterdam

  • Alle ruimtes in de Vindplaats zijn open of semi open
  • Op het plein worden dagelijks voor alle kinderen gratis gezonde warme of koude lunches verzorgd.
  • In deze ruime werkplaats worden zowel in schooltijd en na schooltijd worden allerlei beeldende en technieklessen aangeboden.
  • Naast deze grote moderne gymzaal is er ook nog een speelzaal voor de jongere kinderen als buitenspelen niet mogelijk is.
  • Voor de kleuters is er naast een goed ingerichte buitenspeeltuin ook een binnenzandbak.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Vindplaats is ontstaan uit een samenvoeging van twee openbare basisscholen (de Narcis Queridoschool en De Roos). Omdat de Vindplaats onder het BRIN nummer van de Narcis Queridoschool is verdergegaan, toont deze website over de voorgaande jaren alleen de eindresultaten van De Narcis Queridoschool en niet van De Roos,

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het leerlingvolgsysteem

Om elke leerling alle kansen te bieden om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, worden de leerlingen vanaf dat ze op school komen totdat ze weggaan ‘gevolgd’. We houden een digitaal dossier bij. Daarin verzamelen wij persoonlijke gegevens, leerling-besprekingen, verslagen van gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, toets- en rapportgegevens. De intern begeleider, die het proces van zorg voor de leerlingen bewaakt en stuurt, beheert de dossiers. De intern begeleider, de leerkrachten en de directie hebben inzage in de dossiers.

Onafhankelijke toetsen

Wij gebruiken CITO-toetsen op allerlei gebieden. Op vaste momenten in het jaar (januari en mei/juni) worden deze methode overstijgende toetsen afgenomen. De toetsen worden volgens een toetskalender afgenomen. De intern begeleider en de leerkracht bespreken de individuele resultaten. Wij gebruiken de uitkomsten ook om ons onderwijs op klassen-, groep-, en op leerling niveau te evalueren en bij te stellen. De leerkracht bespreekt de resultaten met de ouders en met de leerling.

Onderwijs op maat door handelingsgericht werken

We streven ernaar dat ieder kind zijn eigen ontwikkeling kan doormaken. De groepsleerkrachten gaan uit van de onderwijsbehoeften van kinderen. Dit betekent het waarderen van verschillen tussen kinderen. Onderwijsbehoeften bieden aanknopingspunten voor het handelen van de leerkracht, de omgang tussen groepsgenootjes en de inrichting van de leeromgeving. We vertalen gegevens uit observaties, gesprekken, toetsen en analyses van schriftelijk werk naar doelen en benutten ze bij het formuleren van onderwijsbehoeften. Daarbij gaat het om de onderwijsbehoeften van de hele groep, van enkele sub-groepjes en individuele leerlingen. Centraal staat de vraag: wat heeft dit kind, in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school in de komende periode nodig? Dit wordt vastgelegd in groeps- en handelingsplannen. Deze plannen en de resultaten die de kinderen halen, worden door de groepsleerkracht samen met de IB-er geëvalueerd.

Verslaglegging door groepsleerkrachten en wijze waarop dit besproken wordt

Aan het begin van het schooljaar organiseert de school kennismakingsgesprekken met ouders. Twee keer per jaar (januari en aan het eind van het schooljaar) maken de leerkrachten een rapport voor de kinderen. Ook de kinderen zullen in dit rapport zelf laten zien wat ze hebben geleerd of waar ze trots op zijn. Dit rapport en de voortgang van uw kind worden besproken in een ouder-kindgesprek op school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eindtoets

Vanaf schooljaar 2023-2024 is het voor alle leerlingen van groep 8 in het reguliere basisonderwijs verplicht om een doorstroomtoets te maken. De overheid stelt hiervoor aan scholen de doorstroomtoets beschikbaar. De doorstroomtoets is een van de toetsen die, in aanvulling op het schooladvies, informatie geeft over welk type voortgezet onderwijs bij een leerling past. Het schooladvies is doorslaggevend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. Wij maken gebruik van de CITO doorstroomtoets.

Afnamedata en inhoud toets

De afnameperiode voor de doorstroomtoetsen in Amsterdam zijn voor alle scholen gelijk, meestal in februari. De doorstroomtoets bestaat uit de onderdelen Taal en Rekenen.

Keuzegids/Kernprodure

In Amsterdam ontvangen alle ouders van de leerlingen in groep 8 de Keuzegids. De Keuzegids helpt ouders en leerlingen uit groep 8 van de basisschool bij de keuze voor het vervolgonderwijs.
In de Keuzegids wordt de Amsterdamse procedure van basisschool naar voorgezet onderwijs (de zogenaamde Kernprocedure) uitgelegd aan ouders.
Meer informatie over de kernprocedure vindt u op de website  http://www.voschoolkeuze020.nl/home
Hier kunt u eveneens de brochure Kernprocedure en Keuzegids downloaden.

De resultaten van de Centrale Eindtoets 2022-2023 van onze school vindt u elders in deze schoolgids en op onze schoolkaart via www.scholenopdekaart.nl

Informatie over VO-scholen

- Website van de VO-scholen
- Keuzegids 2023-2024
- Open dagen VO-scholen
- https://www.scholenopdekaart.nl/middelbare-scholen   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zorgen ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn en zich veilig voelt.

We lossen problemen en conflicten samen op.

We zorgen ervoor dat iedereen erbij hoort.

We helpen en houden rekening met elkaar.

We houden het kindcentrum en de buurt schoon.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij leren van en met elkaar.
  • Wij helpen elkaar.
  • Wij hebben respect voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven