Basisschool De Pauw

Burchard de Volderstraat 19 1349 HJ Almere

Schoolfoto van Basisschool De Pauw

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Basisschool De Pauw is officieel per 1 augustus 2023 gestart. We hebben daarom geen resultaatgegevens over schooljaar 2022/2023.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ons uitgangspunt is: de leerkracht doet ertoe! Wij vinden dat een leerkracht het verschil maakt voor het kind. De kwaliteit van de leerkracht bepaalt in grote mate het onderwijsniveau van de leerlingen. Door handelingsgericht te werken en te reflecteren voor, tijdens en na de lessen vergroot de leerkracht het inzicht in het eigen handelen. Zo kunnen leerkrachten alle mogelijkheden van het kind benutten.

Gedurende de tijd dat een kind bij ons op school zit, wordt zijn/haar ontwikkeling op verschillende manieren gevolgd. In de eerste plaats zijn er de observaties door de leerkracht en wordt het gemaakte werk nagekeken. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een leerling-onderwijs volgsyteem (LOVS). In het LOVS worden resultaten van toetsen ingevoerd waardoor de voortgang van leerlingen op onderwijsleergebied gevolgd wordt.

Bij het observeren gaat het om welbevinden, betrokkenheid en competentie. Pas als een kind zich veilig voelt op een school, kan er betrokkenheid voor het eigen leerproces ontstaan. Tevens is het van groot belang dat het kind zich competent voelt om zich de leerstof eigen te maken. Het leerlingvolgsysteem registreert systematisch de ontwikkeling van het leren van elk kind.

Methode gebonden toetsen
Uw kind wordt regelmatig getoetst op de kennis die het in een bepaalde periode heeft opgedaan. Hiervoor gebruikt de leerkracht de toetsen die horen bij de methode waaruit de leerlingen les krijgen. De methode gebonden toets wordt gebruikt als afsluiting van een bepaalde hoeveelheid leerstof. Als de leerkracht een bepaald onderwerp heeft behandeld kan het resultaat van de methoden gebonden toets aangeven of de leerling de stof begrijpt en kan toepassen.

Landelijk genormeerde toetsen/IEP
Twee maal per jaar (in januari en in juni) maken de leerlingen deze toetsen. Deze toetsen zijn los van de methodes en brengen onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart. De school gebruikt deze gegevens om het onderwijs voor de komende periode verder vorm te geven.

In groep 8 wordt de IEP doorstroomtoets primair onderwijs afgenomen . De toets is een bevestiging van en een aanvulling op de reeds bestaande CITO-resultaten. Daarnaast wordt de toets gebruikt om ons eigen onderwijs te analyseren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen van groep 7 en 8 oriënteren zich samen met hun ouders op de keuze voor een vervolgschool. Ouders kunnen de Almeerse informatieavond “Kies je school” in oktober bijwonen. Verder worden er voor ouders en leerlingen open dagen georganiseerd.  De leerkrachten van de bovenbouw bepalen het niveau van uitstroom naar het VO na overleg met de intern begeleider.

Hoe het schooladvies tot stand komt:

Inschatting van schoolniveau (gr. 6)
In groep 6 wordt voor alle leerlingen een inschatting van schoolniveau geformuleerd. Deze inschatting van schoolniveau mag bestaan uit één schoolsoort of uit twee naastgelegen schoolsoorten. Door vanaf groep 6 het gesprek met leerlingen en hun ouders aan te gaan over de wederzijdse verwachtingen neemt de duidelijkheid over het schooladvies toe.

Inschatting van schoolniveau en (eventuele) ondersteuningsbehoefte (gr. 7)
In groep 7 stelt de PO-school een nogmaals een inschatting van schoolniveau op. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Ook deze inschatting van schoolniveau wordt uiteraard weer met ouders en leerling besproken. Dit gesprek is ook bedoeld om leerlingen en ouders te informeren over het verdere verloop van het traject.

Voorlopig schooladvies (gr. 8)
In groep 8 ontvangen leerlingen en hun ouders in januari het voorlopige schooladvies. Dit voorlopige schooladvies wordt door de basisschool voorafgaand aan de afname van de doorstroomtoets vastgesteld. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken.

Definitief schooladvies (gr. 8) In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de resultaten wordt een toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Als dit toetsadvies hoger uitvalt dan het voorlopige schooladvies, dan neemt de basisschool in principe dit toetsadvies over in het definitieve schooladvies. Alleen als dit in het belang van de leerling is, kan de basisschool besluiten het advies niet te verhogen. Leerlingen en hun ouders ontvangen uiterlijk eind maart het definitieve schooladvies. Het schooladvies moet worden vastgelegd in het Onderwijskundig Rapport (OKR) in DigiDoor en voor half april zijn geregistreerd in BRON. Het schooladvies Praktijkonderwijs (PrO) en het schooladvies VSO hebben een aparte status. Niet de PO- of VO-school, maar het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere bepaalt of een leerling een toelaatbaarheidsverklaring krijgt voor praktijkonderwijs of VSO.

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind mag 'kind' zijn bij ons op school. Kinderen leren en ontwikkelen op school op positieve en opbouwende wijze competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier om te gaan en bij te dragen aan de samenleving.  Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Respectvol omgaan met de ander en de wereld staat centraal in ons onderwijs. Het is een onderdeel van onze identiteit en wij leven het voor. De sociaal-emotionele methode Kanjertraining vormt de basis om ons doel samen met leerlingen en ouders te bereiken.

Wij vinden het van belang dat:

  • Alle leerlingen zich gehoord en gezien voelen.
  • Er een ontspannen en fijne sfeer heerst in de school.
  • Wij respect hebben voor elkaar en pestgedrag ontoelaatbaar is.

We gaan uit van het principe dat een leerling nooit bewust ongewenst gedrag vertoont. De Kanjertraining sluit daar naadloos op aan, omdat de lessen en het handelen altijd gaat over het gedrag van een kind en nooit oordelend is over het kind zelf.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We hebben respect voor anderen
  • Wij voelen ons veilig
  • We hebben plezier met elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven