Openbare Basisschool Caleidoscoop

Walt Disneyplantsoen 72 1325 SX Almere

  • Zoek iemand die..... de afbeelding heeft die bij jouw breuk past.
  • Onze brede school heeft een eigen bibliotheek door een samenwerkingsverband met de bibliotheek in de stad.
  • Wij leren kinderen vaardigheden aan die ze nodig hebben zoals kritisch luisteren, ICT-vaardigheden en media-wijsheid.
  • In ons onderwijs proberen we de lesstof betekenisvol te maken door bijvoorbeeld professionals in klas te halen, en excursies te maken.
  • Naast instructie en zelfstandige verwerking mogen leerlingen samenwerken om van en met elkaar te leren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2019-2020 is er vanwege het Coronavirus, geen Cito-eindtoets afgenomen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij gebruiken methodegebonden toetsen en de landelijk genormeerde toetsen van Cito. De Citotoetsen worden twee keer per jaar afgenomen in groep 3 t/m 8. De tussenresultaten worden door de leerkrachten, de intern begeleider en directie geanalyseerd. De gegevens uit die analyses worden gebruikt om, daar waar nodig, aanpassingen te doen aan het onderwijs. Er kan bijvoorbeeld een keuze gemaakt worden om een bepaalde periode meer onderwijstijd aan een bepaald vakgebied te besteden. Wij werken met streefdoelen, die we na iedere toetsperiode bijstellen. Voor technisch lezen gebruiken wij in de groepen 3 en 4 de toets DMT en AVI. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schooladviezen van groep 8 zijn gebaseerd op de CITO-resultaten vanaf groep 3. De laatste resultaten kunnen doorslaggevend zijn. Ook wordt er rekening gehouden met de resultaten van de methodetoetsen, dagelijkse lesdoelen en werkhouding. In februari maakt groep 8 de landelijke doorstroomtoets. Deze toets resulteert per leerling in een advies. Dit advies kan van invloed zijn op het gegeven schooladvies, maar alleen naar boven worden aangepast.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen moeten aangesproken worden op hun talenten. Belangrijk is wat een kind wel kan in plaats van alleen te kijken naar wat een kind niet kan. Dat bevordert het zelfvertrouwen en heeft een positief effect op de ontwikkeling. Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen op een goede manier met elkaar om gaan. Dat moeten ze leren en daar moeten wij ze bij helpen. Respect hebben voor elkaar is een groot goed, maar wat is respect en hoe uit zich dat? We besteden aandacht aan de wereld om ons heen: we hebben aandacht voor elkaar en helpen elkaar waar nodig. Dit is de basis van goed burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Fair play
  • Kanjergedrag

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven