Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij gaan uit van het werken in leerstofjaarklassen waarbij de leerlingen bij elkaar zitten op basis van hun leeftijd. Groep 1/2 zijn combinatiegroepen. Groep 3 t/m 8 zijn homogene groepen. Onze gemiddelde groepsgrootte is 27 leerlingen.
De kleuters zijn 5,5 uur per dag op school en krijgen 5 uur effectief les.
Als school bekijken we of wij een leerling met specifieke onderwijsbehoefte datgene kunnen bieden wat deze leerling nodig heeft. Dat zullen we altijd in samenspraak met de ouders doen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
.
De peuterspeelzaal gebruikt de VVE-methode Piramide en het registratiesysteem van Kijk. In de kleutergroepen en de 0-1 groep wordt het registratiesysteem van Inzichtelijk en thema's van Kleuteruniversiteit gebruikt. Er een goede aansluiting tussen de peuterspeelzaal en de onderbouw door het afstemmen op de thema's die gebruikt worden en de doelen waaraan gewerkt wordt.
Groep 0/1:
In 2020 is er door de gemeente Almere een pilot gestart waarbij de kennis en kunde van een pedagogisch medewerker en een leerkracht met elkaar gecombineerd wordt in een samengestelde groep van kinderopvang en onderwijs. Deze groep staat vandaag de dag bekend als groep 0/1C. Deze groep is een samenwerking tussen de kinderopvangorganisatie Partou en de basisschool. Door beide partijen wordt op organisatorisch, pedagogisch en didactisch terrein samengewerkt.
Missie: Het realiseren van een aanbod, waarin een brug geslagen wordt tussen voor- en vroegschool, met de ambitie om kinderen een sterkere start en gelijke kansen te bieden en de onderlinge verschillen van de onderbouw te verkleinen. Dit aanbod is beredeneerd en doelgericht op taal- en sociaal emotionele ontwikkeling. In een stimulerende omgeving kunnen de oudste peuters en jongste kleuters zich spelenderwijs ontwikkelen. Dit draagt positief bij aan een goede start in groep één op de basisschool. Doordat de overgang soepel verloopt maken kleuters een fijne start in een kleinere groep (max. 16 kinderen), waar ruimte is voor extra aandacht aan individuele ontwikkelingsbehoeften. Hiermee wordt een belangrijke basis gelegd voor optimale ontwikkelkansen binnen de schoolloopbaan.
In groep 0/1 van Caleidoscoop bieden wij een passend aanbod dat aansluit op zowel de voorschool als op de kleutergroep. Er is veel aandacht voor taal en woordenschat. Er wordt samengewerkt en kennis gedeeld met de voorschool en de leerkrachten van de school. Zij weten van elkaar wat een kind nodig heeft, zodat zij goed kunnen aansluiten op het ontwikkelingsniveau van het kind. Dit wordt gedaan d.m.v. het creëren van een rijke speel -en leeromgeving waarbinnen het kind gestimuleerd wordt in zijn/haar ontwikkeling. De pedagogisch medewerker van de 0/1 groep is extra opgeleid om de ontwikkeling te stimuleren en hierbij wordt ze ondersteunt door een coach. Elke leerling is in beeld en via het leerlingvolgsysteem (LVS) ‘inzichtelijk’ wordt het kind gevolgd. Dit LVS wordt zowel voor de peuters als kleuters van groep 0-1 gebruikt. Mede hierdoor is een goede overdracht mogelijk tussen de voor- en vroegschool. De groep bestaat uit maximaal zestien kinderen, waarbij gestreefd wordt naar een evenwichtige samenstelling van 8 peuters van 3 jaar en 8 kleuters van 4 jaar. De kleuters krijgen dezelfde doelen aangeboden als de kleuters in de 1/2 kleuterklassen.