Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle 22 leerlingen behaalden het refentieniveau 1F niveau voor lezen. Dit is het niveau dat leerlingen aan het einde van groep 8 moeten beheersen om de overstap naar het voortgezet onderwijs goed te kunnen maken. Daarnaast beheersen 21 leerlingen dit referentieniveau voor taalverzorging en 19 leerlingen voor rekenen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee maal per jaar worden in alle groepen methode onafhankelijke toetsen afgenomen. We gebruiken hiervoor de toetsen van Cito. Hierdoor hebben we, naast de resultaten van de methodegebonden toetsen, een onafhankelijk gegeven om onze leerlingen te kunnen volgen. Naar aanleiding van de gegevens uit de toetsen wordt het leerstofaanbod, indien nodig, voor individuele leerlingen aangepast. De toetsen geven ons mede de mogelijkheid om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeftes van onze leerlingen.
In het kader van advisering voor leerlingen van groep 8 over de keuze van de richting voor het vervolg onderwijs volgen wij het protocol PO-VO van Passend Onderwijs Almere.
Zie website: https://passendonderwijs-almere.nl/documentenpagina/overgang-po-vo-incl-protocol-po-vo
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Duidelijkheid, rust, regelmaat en veiligheid vormen de basis waarop en waaraan wij als school werken. Belangrijk is dat een kind zich prettig voelt op school en met plezier elke dag naar school gaat. Vaste afspraken en omgangsvormen spelen daarom een belangrijke rol. Wij (team,ouders en kinderen) willen dat iedereen zich veilig en geborgen voelt op onze school. Wij zijn van mening dat een kind zich dan pas goed kan ontwikkelen en gebruik kan maken van al zijn talenten.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.