CBS Barlo

Markerinkdijk 18 7122 RK Aalten

  • Leerlingen uit de bovenbouw worden gestimuleerd om zelf groente te verbouwen.
Een grootouder geeft daarin les.
  • Achter de school is een prachtig speelveld waar kinderen zich heerlijk kunnen uitleven in de pauzes.
  • Schoolfoto van CBS Barlo

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

CBS Barlo gebruikt sinds 2019 de IEP-toets als eindtoets. In 2020 is er vanwege het coronavirus geen eindtoets afgenomen.
De IEP-toets is een papieren toets die de verplichte onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen meet en wordt afgenomen in twee dagdelen van twee uur. 
Uw kind ontvangt een individueel rapport van de gemaakte toets. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van CITO Leerling in Beeld in januari en juni zijn erg belangrijk als graadmeter voor het onderwijsproces van het lopende schooljaar. Ze zijn een directe indicatie voor de onderwijskwaliteit van de school.

Deze toetsen worden op groeps-, en schoolniveau gemonitord d.m.v. analyses. Vanuit deze analyses worden nieuwe doelen gesteld en het onderwijs wordt daar op afgestemd. Dit wordt beschreven in een groepsplan. Aan de hand van een kwaliteitsinstrument van de Accentscholengroep worden jaarlijks in februari de tussenresultaten van ons onderwijs gemeten. Het instrument stelt eigen doelen en relateert daarnaast de resultaten aan de vereisten van de onderwijsinspectie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7, na de middentoetsen in februari, krijgt uw kind een voorlopig advies over het uitstroomniveau naar het Voortgezet Onderwijs. Dit is op basis van de toetsen van CITO Leerling in Beeld en de inzichten en observaties van de leerkracht. Bij de adviesgesprekken worden niet alleen de toetsscores meegenomen, maar ook aanleg, leer- en werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling enz. We hebben uw kind dan bijna 8 jaar begeleid en gevolgd en kunnen op basis daarvan een goed en weloverwogen advies uitbrengen. Bij alle gesprekken zijn u en uw kind aanwezig.

In februari (groep 8) wordt de IEP-toets afgenomen, de zogenaamde doorstroomtoets. De IEP doorstroomtoets speelt geen beslissende rol bij de schoolkeuze. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit dan motiveren en bespreken met ouders.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Het is een taak van ons om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling tot volwassenheid. Respect, welbevinden, verbondenheid en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs. We leren kinderen hun eigen 'ik' te ontplooien zonder daarbij anderen te kort te doen. Aan voorkomende gevoelens, zoals vreugde, verdriet, angst en boosheid, wordt voortdurend aandacht besteed. We gebruiken de kanjertraining en KanVas (meetmethode voor sociaal emotionele ontwikkeling) als leidraad. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, passie, humor en respect zien.

Burgerschap:
Visie op burgerschap: Burgerschap kent veel verbindingen en overlap met de andere leergebieden. Het doel is leerlingen voor te bereiden op hun toekomst in de maatschappij als democratisch burger. Dit betekent het ontwikkelen van eigen opvattingen en een democratische houding waarbij vrijheid, gelijkheid en solidariteit centraal staan. De leerlingen leren verbanden te leggen tussen hun eigen leefwereld en de maatschappelijke vraagstukken. 

Allereerst de opmerking dat onderwijs als geheel al burgerschapsvormend is. Het is dus niet een kwestie van een project, thema of leerlijn met lesjes uit een methode erbij, waar het om gaat. Desalniettemin besteden we impliciet op onze school aandacht aan de volgende pijlers van burgerschap: solidariteit, diversiteit, democratische cultuur, vrijheid en gelijkheid, identiteit, macht en inspraak en digitale samenleven.

CBS Barlo heeft het thema 'diversiteit' als specifiek aandachtspunt/leerdoel op het gebied van Burgerschap gesteld voor de komende periode. Dit is verder uitgewerkt in een kennisdoel, vaardigheidsdoel en doel t.a.v. persoonsvorming.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Welbevinden
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven