CBS Barlo

Markerinkdijk 18 7122 RK Aalten

  • Leerlingen uit de bovenbouw worden gestimuleerd om zelf groente te verbouwen.
Een grootouder geeft daarin les.
  • Achter de school is een prachtig speelveld waar kinderen zich heerlijk kunnen uitleven in de pauzes.
  • Schoolfoto van CBS Barlo

Het team

Toelichting van de school

Unitonderwijs vraagt iets anders van het team dan een reguliere schoolsetting. In één unit werken meerdere medewerkers met elkaar samen om zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op de leerbehoeften van uw kind.
De groepsleerkrachten zijn het eerste aanspreekpunt. Onze leerkrachtondersteuners ondersteunen de leerkrachten. Zij werken met kinderen individueel, in groepjes of een deel van de klas. Vaak in de groep, maar soms ook daarbuiten.
We maken zo gebruik van elkaars talenten en we volgen met meerdere mensen de ontwikkelingen van uw kind.

De interne begeleider begeleidt de leerkrachten en is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. Zij heeft een coördinerende rol rondom de inzet van de ondersteuning. 

De unitleider coördineert het aanbod en is de schakel naar de directie.

De directeur is eindverantwoordelijk voor de onderwijskundige gang van zaken en heeft de dagelijkse leiding.

Daarnaast werken verschillende 'externen' in de school. Denk aan de schoolarts en de jeugdverpleegkundige.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van ziekte of afwezigheid van leerkrachten, organiseert de school vervanging. Deze vervanging kan bestaan uit:
- Een invalleerkracht van Accent Matchpoint
- Een collega-leerkracht van CBS Barlo
- De leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent

Soms is ziekte van een leerkracht niet te vervangen. In dat geval:
- Organiseert de school op de dag van ziekmelding opvang voor de groep (door deze bijvoorbeeld te verdelen over andere groepen)
- Als er de tweede dag geen inval is wordt u daarover geïnformeerd en zult u zelf opvang moeten regelen. Gelukkig komt dit zelden tot nooit voor.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school heeft vier leslokalen en een groot leerplein. Wanneer de kinderen zelfstandig werken of de units gesplitst worden, kan dit op dit leerplein en in de extra lokalen plaatsvinden.
Op het leerplein en in de lokalen zijn het kookatelier, bibliotheek en meerdere hoeken gecreëerd zoals een techniekhoek en een knutselhoek.

Naast ruimtes waar lessen gegeven worden, hebben we ook nog een IB-ruimte en een directieruimte. 

Verenigingsgebouw 'De Markerink' is aan de school gebouwd, waardoor de school gebruik kan maken van een grote ruimte voor bijvoorbeeld ouderavonden of vieringen. 

De kleuters hebben een speelplek voor de school en achter het schoolgebouw is het schoolplein voor de kinderen vanaf groep 3, met o.a. een tafeltennistafel, schommels en een voetbalveld. 
Op het grasveld achter de school is in 2020 een dierenverblijf gebouwd, waar we kippen, cavia's en konijnen houden. Deze dieren worden verzorgd door de kinderen, onder toezicht van de leerkrachten. 
Tevens is er een ontdekkingstuin waar kinderen groente en fruit verbouwen. 

Wij hebben een rookvrij schoolterrein. Er mag onder en na schooltijd niet gerookt worden in het schoolgebouw en op het schoolplein. Dit geldt voor leerlingen en personeel, maar ook voor ouders. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De werkvormen in groep 1 en 2 verschillen van die van de andere groepen. We willen uw kind de eerste twee jaren van de basisschool bewust benaderen als 'kleuter': al spelend ontwikkelt het kind zich. 
We starten een inloop samen met groep 3-4. Daarna wordt er gewerkt aan tafels, in hoeken, aan wanden, op borden, in het speellokaal en op het plein. 
Omdat de groepen 1 en 2, samen met de groepen 3 en 4 onderdeel zijn van de unit, is de doorgaande lijn vloeiender.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Naast het werken in boeken en schriften maken we gebruik van de digitale leermethode Snappet in de groepen 3 t/m 8 voor de vakken rekenen, taal en spelling. De school heeft voor ieder kind een Chromebook ter beschikking.
De voordelen van Snappet:
- direct feedback op het werk dat gemaakt wordt
- het programma kan zich automatisch aanpassen naar de behoefte van het kind (leerkracht houdt de regie)
- verhoogde motivatie en concentratie
- meer individuele differentiatie 
- direct inzicht in de leervoortgang van uw kind en de groep
- meer doelgericht en opbrengstgericht


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

CBS Barlo voorziet in de basisondersteuning voor alle leerlingen. De beschrijving van de basisondersteuning van de Accent-scholen is te vinden op de site van Accent: www.accentsites.nl/scholengroep/, onder het kopje 'onderwijs'. 

Mocht het zo zijn dat er meer ondersteuning nodig is dan onze school in de basis kan bieden, dan kunnen we de OPD (orthopedagogische dienst van Accent) raadplegen. In het zorgteamoverleg zal de orthopedagoog samen met u en de intern begeleider van school bespreken wat nodig is voor uw kind.

Bovenschoolse ondersteuning kan aangevraagd worden bij het ZATT (samenwerkingsverband Oost Achterhoek) of het Onderwijszorgloket (samenwerkingsverband Doetinchem). In het schema van de Ondersteuningsroute kunt u zien hoe de route verloopt. 

Wij kunnen ook het ondersteuningsteam vanuit de gemeente benaderen. Dit is een team dat bestaat uit professionele hulpverleners die kinderen en/of hun gezin begeleidt als er problemen zijn.

Wij proberen uiteraard tegemoet te komen aan het onderwijsaanbod dat uw kind nodig heeft. Mocht het toch niet meer mogelijk zijn om uw kind goed te begeleiden, dan gaan we, samen met u, op zoek naar een passende onderwijsplek. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school blijft de differentiatie en mogelijkheden binnen het unitonderwijs de komende jaren verder ontwikkelen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven