Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Sinds het schooljaar 2016-2017 gebruiken we de eindtoets van Diataal. De score op de eindtoets moet een bevestiging zijn op het door ons gegeven schooladvies. Indien een leerling hoger dan verwacht scoort op de eindtoets, dan heroverwegen we ons schooladvies in overleg met leerling en ouders.
Naar aanleiding van de eindtoets maken we een analyse waaruit we enkele actiepunten vast stellen om ons onderwijs op een kwalitatief goed niveau aan te bieden aan de kinderen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem van Cito. De groepen 1 en 2 worden gemonitord met de leerlijnen van het digikeuzebord.
Na de toetsperiodes midden en eind wordt er een groepsanalyse en schoolanalyse opgesteld om in kaart te brengen waar het goed gaat en waar onze aandachtspunten zich op moeten richten.
Voor het geven van een schooladvies betreffende plaatsing in het voortgezet onderwijs, maken we gebruik van meerdere aspecten. We maken gebruik van ons leerlingvolgsysteem (Cito) waarmee we de leerlingen al 8 jaar in kaart brengen. Daarnaast gebruiken we deze gegevens vanaf groep 6 in de Plaatsingswijzer waarmee een indicatie wordt afgegeven voor het advies. Daarnaast maken de kinderen in groep 8 de eindtoets en overleggen leerling, ouders en leerkrachten met elkaar om een zo juist mogelijk schooladvies af te geven.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een veilige en vertrouwdeomgeving is een voorwaarde voor goed basisonderwijs. Een kind dat zich veiligvoelt, ontwikkelt zelfvertrouwen en een goed gevoel van eigenwaarde. Leerlingenmoeten met plezier naar school kunnen gaan en daarom werken we voortdurend aaneen goede sfeer. Alle kinderen zijn uniek en mogen dat ook zijn.De leerkrachten besprekenbinnen de groep regelmatig hoe het gaat binnen en buiten de klas en watkinderen kunnen doen om het goed te houden in de groep. We starten aan hetbegin van het schooljaar met de zogeheten ‘Gouden weken’, dat zijn weken waarinwe extra investeren in de groep middels gezamenlijke energizers en samenwerkingsvormen.
We werken met de methode ‘Kwink’ in alle groepen. Met behulp van deze methode worden de socialevaardigheden van de kinderen bevorderd. Er wordt ook veel met elkaar gesprokenen er worden groepsactiviteiten met elkaar gedaan. Zo worden de sociale en de emotionele vaardigheden ontwikkeld. Elk jaar starten we in de groepen met 4 ‘gouden weken’, we werken dan specifiek aan het groepsgevoel: ‘De groep dat zijn wij!’ Na de kerstvakantie doen we 2‘zilveren weken’, ook dan staat het groepsproces weer centraal. Wij vinden het groepsproces belangrijk om te zorgen dat er niet gepest wordt op school. We willen immers samen een fijne groep zijn. Ieder schooljaar geven we ‘Rotsen Water’-lessen aan groepen waar extra ingezet moet worden op een stuksociaal-emotionele ontwikkeling. Deze lessen worden gegeven door twee van onze eigen leerkrachten die getraind zijnom de lessen Rots en Water te kunnen geven.
In elke groep zijn groepsafspraken gemaakt. Voor de hele school geldende volgende afspraken:
1. We zijn aardig tegen elkaar
2. Jij praat, ik luister
3. We lopen in school
4. We praten zacht in school
5. We zijn zuinig op onze spullen
De inspectie heeft in juni 2019 een bezoek gebracht aan CBS de Vossenburcht. De school is beoordeeld met een voldoende.
In de bijlage treft u het inspectierapport betreffende onze vereniging VCOMOG. Op pagina 23-24 vindt u de uitkomsten van onze school.